آیا احیای کارت سوخت بدون سهمیه بندی کارایی دارد؟

یکشنبه 10 شهریور 98 ساعت 13:25
آیا احیای کارت سوخت بدون سهمیه بندی کارایی دارد؟

با اینکه بیش از ۲ هفته از اجرای سوخت گیری با کارت سوخت شخصی می‌گذرد ولی روند استفاده از کارت سوخت شخصی نشان می‌دهد تا سهمیه بندی انجام نگیرد نباید انتظار فراگیر شدن استفاده از این کارت‌ها و واقعی شدن مصرف بنزین را در کشور داشت.

از ۲۲ مرداد ماه سال جاری با تصمیم دولت استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاه‌های عرضه سوخت مجدداً اجباری شد.

براساس آمارهای مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی پس از حذف کارت سوخت شخصی از جایگاه‌ها که توسط مسئولان دولت یازدهم انجام گرفت روند مصرف بنزین فزاینده شده بود  به طوریکه بعضی از کارشناسان عقیده دارند نزدیک به ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر از مصرف بنزین عملاً قاچاق می‌شود.

این موضوع و افزایش فزاینده مصرف بنزین باعث شد تا نهادهای نظارتی اعلام کنند دولت باید در این زمینه فکری بیاندیشد ازاین جهت ظاهراً علی رغم میل باطنی دولت، استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاه‌های سوخت مجدداً اجباری شد.

براساس اعلام مسئولان ارشد شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی بررسی‌های انجام گرفته در روزهای ابتدایی اجرای این طرح نشان می‌داد که فقط ۵ درصد از مردم از کارت سوخت شخصی خود استفاده کرده‌اند و غالباً مصرف کنندگان ترجیح داده‌اند از کارت سوخت جایگاه استفاده کنند که پیگیری‌ها حاکی از آن است این موضوع دلیل دارد؛ نخستین دلیلش را باید در عدم رسیدن کارت‌های سوخت ثبت نامی به دست متقاضیان جست‌وجو کرد و علت دوم را هم این امر دانست که مصرف کنندگان می‌پندارند که دولت قرار است بنزین را سهمیه بندی کند و احیای مجدد کارت سوخت به منزله قدم نخست طرح سهمیه بندی است به همین جهت دارندگان کارت سوخت شخصی سعی می‌کنند تا سهمیه‌ای را که دولت در کارت‌ها واریز می‌کند برای روزهای سهمیه بندی، ذخیره کنند.

با مشاهده استفاده اندک از کارت سوخت شخصی در جایگاه‌ها توسط مسئولان اجرایی این طرح تصمیم گرفته شد تا محدودیتی در سوخت گیری با استفاده از کارت سوخت جایگاه اعمال شود به همین منظور استفاده از کارت سوخت جایگاه فقط تا سقف ۳۰ لیتر در هر بار سوخت گیری اعمال شد البته این موضوع هم باید گفته شود افرادی که نیازمند سوخت بیش از ۳۰ لیتر هستند و از کارت سوخت جایگاه استفاده می‌کنند مجبور هستند دو بار از کارت سوخت جایگاه استفاده کنند به طوریکه پس از استفاده نخست مجدداً کارت را خارج کرده و مراحل سوخت گیری را از ابتدا انجام دهند.

اعمال این محدودیت و دسترسی بعضی دیگر از متقاضیان کارت سوخت به کارت‌های شخصی باعث شده است تا درصد استفاده از کارت سوخت شخصی مقداری افزایش یابد.

نحوه پیگیری کارت سوخت از باجه‌های معطله پست

با این حال هستند افرادی که هنوز نتوانسته‌اند کارت سوخت خود را از باجه‌های معطله دریافت کنند که به همین منظور این دسته از افراد می‌توانند با استفاده از فیلم آموزشی زیر نحوه پیگیری کارت سوخت را از باجه‌های معطله پست مشاهده کنند.

چگونه کارت سوخت خود را پیدا کنیم؟

سخنگوی شرکت ملی پخش: احتمال وجود کمتر شدن لیتراژ کارت سوخت جایگاه‌ها

این گزارش حاکی است سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه بعد از اعمال محدودیت در سوختگیری کارت سوخت جایگاه‌ها درصد استفاده از کارت سوخت شخصی کمی افزایش یافته است و به حدود ۱۵ درصد رسیده است گفت: محدودیت فعلی برای کارت سوخت فعلی جایگاه‌ها که ۳۰ لیتر است تغییری ندارد ولی چنانچه مشخص شود که استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاه‌ها انجام نمی‌گیرد احتمال تغییر در لیتراژ کارت سوخت جایگاه‌ها و کم شدن آن هم وجود دارد.

وی همچنین از وجود یک میلیون کارت سوخت در بادجه های معطله خبر داد و گفت متقاضیان باید هر چه زودتر اقدام به دریافت کارت سوخت خود کنند.

زنگنه: تا وقتی سهمیه‌بندی انجام نشود، مردم کارت هوشمند سوخت را جدی نمی‌گیرند

بیژن زنگنه وزیر نفت بتازگی در برنامه زنده تلویزیونی صحبت‌های قابل تاملی را در خصوص هدف استفاده از کارت سوخت مطرح کرده است که نشان می‌دهد که احتمالاً احیای مجدد کارت سوخت شخصی جمع آوری اطلاعات مصرف نخواهد بود و اهداف دیگری را در پی خواهد داشت.

بیژن زنگنه در این برنامه اعلام کرد: نزدیک به ۲۰ سال پیش و با فناوری آن زمان برای استفاده از کارت هوشمند سوخت فکر شد و تاکنون در مجموع بیش از ۴۰ میلیون کارت هوشمند سوخت در کشور صادر شده است به طوریکه نزدیک به ۲۴ تا ۲۵ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که برای همه خودروهایی که در کشور شماره شده‌اند کارت سوخت صادر شده است.

وزیر نفت با اشاره به مفقود شدن کارت هوشمند سوخت بعضی صاحبان خودروها، عنوان کرد: برای رفع این مشکل اعلام کردیم افرادی که کارت سوختشان گم شده است، ثبت‌نام کنند که نزدیک به ۳ تا ۳.۵ میلیون نفر ثبت‌نام کردند.

زنگنه با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی هم فعال‌سازی کارت هوشمند سوخت را تکلیف کرد، افزود: بیش از ۲ میلیون کارت هوشمند سوخت صادر و ارسال شده که از این میان نزدیک به یک میلیون کارت هوشمند سوخت برگشت خورده است.

وی با ذکر اینکه کارت هوشمند سوخت زمانی مفید است که سهمیه‌بندی مطرح باشد، گفت: برخی هم عقیده دارند کارت هوشمند سوخت برای کسب اطلاعات می‌تواند مفید باشد، ولی به نظر می‌رسد اگر هدف تنها کسب اطلاعات باشد به زحمت آن نمی‌ارزد و اگر قرار به سهمیه‌بندی باشد بهتر است از سیستم بانکی استفاده شود.

به گفته زنگنه، در حال حاضر ۹۹.۹ درصد کارت‌های هوشمند سوخت کلانشهرها صادر شده است و از آنجا که به خاطر استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت جایگاه‌داران استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی با استقبال مواجه نشد، محدودیتی در این زمینه لحاظ شده است؛ این محدودیت در کلانشهرها احتمالاً بیشتر هم خواهد شد؛ تا وقتی سهمیه‌بندی انجام نشود، مردم کارت هوشمند سوخت را جدی نمی‌گیرند.

دو گام دیگر برای اجرای عدالت اجتماعی با استفاده از کارت سوخت

این گزارش حاکی است همانطور که وزیر نفت هم اعلام کرده است تا وقتی سهمیه بندی وجود نداشته باشد مردم کارت سوخت را جدی نمی‌گیرند و یا به تعبیری باید گفت عملاً بدون سهمیه بندی نباید انتظار مفید فایده بودن استفاده از کارت سوخت را داشت.

این صحبت جناب وزیر نفت را بارها کارشناسان گوناگون مطرح کرده‌اند به طوریکه احیای کارت سوخت شخصی به همین شیوه فعلی تنها باید در قدم نخست باشد و در قدم‌های بعدی باید به سمت سهمیه بندی و دو نرخی شدن قیمت بنزین حرکت کرد تا عملاً مصرف بنزین کنترل شود.

به گفته بعضی از کارشناسان انرژی احیای کارت سوخت بدون سهمیه بندی قدم صفر است که از سالها قبل باید اجرا می‌شد و پس از آن هم ۲ گام وجود دارد که نخستین گام سهمیه بندی و دو نرخی شدن قیمت بنزین و گام بعد اعطای سهمیه به هر نفر به جای خودرو است تا این طرح با عدالت اجتماعی همراه شود.

اما به نظر می‌رسد تصمیم بر سهمیه بندی بنزین به خاطر انتخابات پیش روی مجلس در اسفند ماه در سال جاری انجام نخواهد گرفت و با تغییر مجلس در سال ۹۹ احتمال اجرایی شدن این طرح وجود دارد تا بتوان مصرف بنزین در کشور واقعی شود.

فارس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar