قیمت بنزین در کشورهای همسایه + جدول

چهارشنبه 17 مهر 98 ساعت 16:13
قیمت بنزین در کشورهای همسایه + جدول

ایران در حالی دومین بنزین ارزان جهان را به فروش می‌رساند که بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت بنزین در ایران حداقل فاصله‌ای ۴۸۰۰ تومانی با ارزان‌ترین کشور همسایه دارد. ترکمنستان ارزان‌ترین بنزین پس از ایران را در بین همسایگان عرضه می‌کند، قیمت بنزین در این کشور ۵۸۰۵ تومان است.

اگرچه شرایط اقتصادی ایران و موج تورمی رخ داده در سال پیش موجب شده است اما و اگرهایی متعددی در مورد افزایش قیمت بنزین به گوش برسد.

برآوردها نشان می‌دهد تداوم اعطای یارانه پنهان به بنزین خود می‌تواند زمینه‌ای بروز بحران در اقتصاد را تشدید نماید.

مصرف بالای بنزین در ایران تحت تأثیر به روز نبودن استانداردهای مصرف سوخت در ایران از یک طرف و نبود توجیه اقتصادی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی، از طرف دیگر رخ داده است.

یارانه اعطایی بابت پایین نگه داشتن قیمت بنزین در ایران هم اتفاقاً سفره قاچاقچیانی را رنگین می‌کند که از قاچاق هر لیتر سوخت به افغانستان حداقل بیش از ۹ هزار تومان سود می‌برند.

قیمت سوخت در کشورهای اطراف ایران چقدر است؟

قیمت سوخت در کشورهای اطراف ایران مؤلفه مهمی است که در این حوزه می‌تواند به عنوان یک المان مورد بررسی قرار گیرد. گران‌ترین بنزین در بین کشورهای اطراف ایران در دو کشور ترکیه و ارمنستان به فروش می‌رسد. نرخ هر لیتر بنزین در ترکیه برابر با یک دلار و ۲۳ سنت و در ارمنستان برابر با یک دلار و ۱۸ سنت است.

به این ترتیب قاچاق هر لیتر بنزین به این دو کشور حداقل سودی برابر با ۱۵ هزار تومان را به همراه دارد.

سومین بنزین گران در بین همسایگان اطراف در افغانستان به فروش می‌رسد. قیمت هر لیتر بنزین در این کشور به ۷۵ سنت می‌رسد. قیمت بنزین در عراق و پاکستان هم به ترتیب ۶۳ سنت ۷۰ سنت برآورد شده است.

آذربایجان و ترکمنستان هم بنزین را به قیمت هر لیتر ۴۷ سنت و ۴۳ سنت عرضه می‌کنند. این آمار سود بالای قاچاق بنزین به این کشورها را تأیید می‌کند از این رو خیلی از کارشناسان بر این اعتقادند که اصلاح قیمت بنزین در درازمدت می‌تواند زمینه را برای بازتوزیع مناسب‌تر یارانه تخصیصی به بنزین فراهم نماید.

این وضعیت البته تنها در خصوص حامل سوختی بنزین صدق نمی‌کند، تفاوت نرخ گازوییل در ایران و کشورهای اطراف هم به حدی بالاست که قاچاق این فرآورده را هم به شدت توجیه پذیر می‌نماید.نکته مهم اینجاست که نرخ بنزین و گازوییل در کشورهایی که درآمد سرانه کمتر از ایران را ه دارند، تفاوتی آشکار با ایران دارد. ایران در رده کشورهایی با درامد متوسط رو به بالا در رده‌بندی‌های جهانی قرار می‌گیرد.

بررسی وضعیت گازوییل

برآوردها نشان می‌دهد قیمت گازوییل در ترکیه یک دلار و ۱۲ سنت و در ارمنستان ۱ دلار و ۹ سنت است. جدول زیر نشان دهنده نرخ گازوییل و بنزین و حداقل سود حاصله از قاچاق هر لیتر از این فرآورده‌های سوختی از ایران به کشورها اطراف است.

پیش از این ایران در سال ۱۳۸۹ یک بار به موضوع اصلاح نرخ سوخت ورود کرد و در قالب طرح هدفمندی یارانه‌ها در کنار تخصیص سهمیه به خودروها، دست به اصلاح قیمتی زد اما عدم تغییر قیمت‌ها در این سال‌های طولانی، با وجود رشد تورم از یک طرف و شوک ارزی رخ داده در سال اخیر از طرف دیگر، موجب شد بار دیگر فاصله قیمتی بنزین در ایران و دیگر کشورها افزایشی عمیق را تجربه کند.

طبق محاسبات ایران هم اکنون، پس از ونزوئلا، ارزان‌ترین بنزین جهان را به شهروندانش عرضه می‌کند.

خیلی از کارشناسان عقیده دارند سیاست قیمتی، با توجه به وضعیت موجود اقتصادی نمی‌تواند جوابگوی حل مشکلات باشد از این رو ضرورت دارد در کنار سیاست قیمتی، سیاست‌های غیر قیمتی هم با هدف بهبود شرایط مصرف، رشد فناوری در اقلام تولیدی مرتبط مانند خودرو و البته گسترش حمل‌ونقل عمومی اتفاق بیفتد.

بنزین هم اکنون به نرخ لیتری هزار تومان به صورت آزاد به شهروندان عرضه می‌شود. از نیمه مرداد استفاده از کارت سوخت شخصی برای خرید سوخت الزامی شد.

قیمت بنزین در کشورهای همسایه + جدول

خبرآنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "قیمت بنزین در کشورهای همسایه + جدول"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سپهری
مهمان

سلام ، اول اینکه دلار رو چند حساب کردین و دوم اینکه مبنای محاسبات تون اشتباه نیست ؟ شما باید مسئولان رو زیر سؤال بگیرین که آیا سواد و توان ادارهی مملتی رو دارین؟ خاک تووی سر کسی که این مقاله و خبر رو نوشته ….