پیشنهادهای غیر قیمتی برای مهار ناترازی مصرف سوخت

بروزرسانی در: شنبه 29 اردیبهشت 03 ساعت 12:05
پیشنهادهای غیر قیمتی برای مهار ناترازی مصرف سوخت

جعفر سالاری‌نسب با بیان این مطلب افزود: طرح تخصیص سوخت ناوگان حمل‌ونقل دیزلی براساس اسناد حمل و برخط صورت آزمایشی از خردادماه در یکی از استان‌ها اجرایی می‌شود تا نواقص احتمالی آن برطرف شود.

وی تاکید کرد: طرح تخصیص سوخت ناوگان دیزلی براساس اسناد حمل برخط (سوخت‌رسانی در مسیر) با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌منظور جلوگیری از صدور بارنامه‌های جعلی و صوری اجرا می‌شود و  انتظار می‌رود اجرای این طرح در گام نخست مانع هدررفت روزانه حداقل ۵ میلیون لیتر نفت‌گاز شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه با بیان اینکه نظارت در این طرح کاملا به صورت سیستمی و از طریق‌ دوربین‌های راهداری انجام می‌شود تصریح کرد: امیدواریم با راه‌اندازی سامانه این طرح و همکاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای و راهداری بتوانیم سوخت را در مسیر توزیع کنیم.

در سال جاری ۹۰ درصد سوخت‌گیری در بخش بنزین باید با کارت سوخت هوشمند شخصی انجام شود

سالاری‌نسب در ادامه با اشاره به تکلیف قانون گذار در خصوص استفاده از کارت سوخت گفت: قانون‌گذار دولت را مکلف کرده است درسال ۱۴۰۳، ۹۵  درصد سوخت‌گیری در بخش نفت‌ گاز و ۹۰ درصد سوخت‌گیری در بخش بنزین با کارت سوخت هوشمند شخصی انجام شود، هم‌اکنون حدود ۶۷ درصد سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه از طریق کارت هوشمند سوخت شخصی انجام می‌شود.

ثبت‌نام برخط کارت سوخت نوشماره‌ها از خردادماه ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین از ثبت نام برخط کارت سوخت خودروهای نوشماره از خدادماه خبر داد و گفت: یکی از مشکلات ما دسترسی به اطلاعات برای استعلام‌ها بود که اردیبهشت‌ماه در این باره با فراجا مذاکرات نهایی شد و با رونمایی از ثبت‌نام آزمایشی در نمایشگاه بیست‌وهشتم نفت، امیدواریم از خردادماه، این طرح را برای خودروهای نوشماره عملیاتی و با توجه به بازتاب دریافتی، از تیرماه برای درخواست کارت سوخت المثنی اجرایی کنیم.

میانگین مصرف روزانه بنزین در سال ۱۴۰۳ ۸.۵ میلیون لیتر افزایش یافت

سالاری‌نسب همچنین در خصوص افزایش میزان مصرف روزانه بنزین در کشور گفت: میانگین مصرف روزانه بنزین از ابتدای امسال تاکنون (بازه زمانی ۵۴ روزه) ۱۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر است که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال با ۱۱۰ میلیون لیتر بیش از ۸.۵ میلیون لیتر افزایش یافته که جهشی بسیار بزرگ است.

وی افزود: در نوروز ۱۴۰۳ رکورد بی‌سابقه توزیع  ۱۵۲ میلیون لیتر ثبت شد با این حال تلاش می‌کنیم تقاضای داخل را کامل برآورده کنیم، اما در شرایط ناترازی، بخش تولید در فشار مضاعفی قرار دارد.

هدف دولت از اجرای طرح‌های غیرقیمتی کنترل ناترازی سوخت است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: بخش مصرف با پیشنهادهای غیرقیمتی در دستور کار دولت قرار دارد تا تراز تولید و مصرف در کشور مهار شود، در اجرای طرح ساماندهی کارت اضطراری جایگاه‌داران نیز تکلیف دولت بود که ۹۰ درصد توزیع بنزین کشور از طریق کارت سوخت شخصی انجام شود.

سالاری‌نسب گفت: در سال ۱۴۰۳ با اجرای طرح‌های غیرقیمتی و با توزیع ویژه کارت اضطراری در جایگاه‌های سراسر کشور تلاش کردیم به مردم فشاری وارد نشود و سوخت موردنیاز مردم و مسافران و جامعه به نحوی مطلوب تأمین شود .

مراجعه برای دریافت کارت سوخت  به روزانه ۱۳ هزار درخواست کاهش یافت

وی همچنین در خصوص کاهش مراجعه باری دریافت کارت سوخت گفت : در سال ۱۴۰۲ که موضوع استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی مطرح شد، تا روزانه ۷۰ هزار مراجعه‌کننده برای دریافت کارت سوخت شخصی داشتیم، اما امروز این عدد به روزانه بیش از ۱۳  هزار درخواست رسیده است که البته با سامانه طراحی شده، زمان هم کوتاه خواهد شد و مردم به راحتی می‌توانند از کارت سوخت  شخصی خود استفاده کنند؛ البته کارت اضطراری سوخت نیز همچنان در جایگاه‌های عرضه وجود خواهد داشت.

۱۷۰ میلیون لیتر سهمیه ذخیره در کارت سوخت شخصی مردم وجود دارد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه به میزان ذخیره سوخت در کارت شخصی افراد اشاره و بیان کرد: هم‌اکنون حدود ۱۷۰ میلیون لیتر سهمیه ذخیره در کارت سوخت شخصی مردم وجود دارد، با این حال دولت برنامه‌ریزی لازم برای اختصاص سهمیه یارانه‌ای و آزاد را انجام داده است و بیش از ۹۴ درصد مردم (به جز تاکسی‌ها)، سهمیه کافی بنزین آزاد و یارانه‌ای را دریافت می‌کنند.

سالاری‌نسب ادامه داد: اگر هر سال دو پالایشگاه احداث کنیم، باز هم جبران روند افزایشی مصرف و افزایش روزافزون تعداد خودروها نخواهد شد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar