تولید اتوبوس‌ چینی ۱۸ و ۲۴ متری برای ایران

یکشنبه 14 آبان 02 ساعت 14:14
تولید اتوبوس‌ چینی ۱۸ و ۲۴ متری برای ایران

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به قرارداد ۷۹۱ واگن مترو در چین، گفت: تنها هشت دستگاه واگن مترو در چین ساخته می‌شود و مابقی واگن‌ها در تهران تولید خواهد شد.

جعفر تشکری هاشمی امروز در صحن علنی شورای شهر تهران به بیان گزارشی از سفر اخیرش به همراه شهردار تهران و مدیران مربوطه به چین پرداخت و با بیان اینکه با تأکید رئیس شورای شهر، بنده به همراه هیات اعزامی به چین رفتم، گفت: مقرر شد در این سفر بنده به نمایندگی از اعضای شورای شهر موضوعات مرتبط با حمل و نقل را پیگیری کرده و گزارشی را در این خصوص به شورای شهر ارائه بدهم.

وی با بیان اینکه مقصد اول سفر ما به چین، پکن بود، ادامه داد: ما در این سفر به شهرهای مختلف سفر کردیم و از کارخانه‌ها و صنایع آنها بازدید کردیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در همایش توسعه تجارت سخنرانی داشتم و مقرر شد که از سرمایه گذاران دعوت شود که به تهران سفر کنند، اظهار کرد: همچنین در نشست یک کمربند – یک جاده حضور داشته و با مسئولان متعددی که در این نشست حضور داشتند فرصت‌های مشارکت در مسیر جاده ابریشم مورد بررسی قرار گرفت.

همکاری‌ بین تهران و پکن برای توسعه گردشگری

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به جلسه‌ای با شهردار پکن، تأکید کرد: در راستای توسعه همکاری‌ها و خواهرخواندگی تهران و چین مقرر شد همکاری‌های بیشتری برای توسعه گردشگری بین این دو شهر صورت بگیرد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه با یکی از شرکت‌های تولید کننده خودروهای بدون راننده و پیک‌های موتوری در چین افزود: این وسایل بدون راننده جابجایی مسافر و بار را انجام می‌دادند که البته این موضوع در کشور ما زود است اما می‌توان این موضوع را مورد توجه قرار داد.

آمادگی شرکت چینی برای تولید اتوبوس‌های ۱۸ متری و ۲۴ متری

تشکری هاشمی همچنین با اشاره به بازدیدش به همراه شهردار تهران و هیات همراه از شرکت تولید کننده اتوبوس‌های برقی با تاکید بر اینکه این اتوبوس‌ها با یک‌بار شارژ می‌توانند ۴۰۰ کیلومتر تردد داشته باشند و تا هشت سال هم گارانتی داشتند، گفت: این در حالیست که شاید اتوبوس‌های داخلی ما هشت سال هم قدمت فعالیت نداشته باشند و قیمت این اتوبوس‌ها یک دوم برابر اتوبوس‌های تولید داخلی است. به گونه‌ای که اتوبوس‌های دیزلی را هشت میلیارد تومان می‌خریم در حالیکه اتوبوس‌های برقی را با ۱۰ میلیارد تومان می‌توان خریداری کرد و این در حالیست که شرکت سازنده چینی بزرگترین کارخانه تولید کننده اتوبوس دنیاست و اتوبوس‌های مختلفی تولید می‌کند و آمادگی همکاری با ایران را داشت تا بتواند اتوبوس‌های ۱۸ متری و ۲۴ متری تولید کند.

وی با اشاره به اینکه در سفر ۱۰ روزه به چین قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن به ۷۹۱ دستگاه ارتقاء یافت، گفت: برخی مصاحبه کردند که چرا تولید واگن داخلی سازی نمی‌شود؟ باید پاسخ دهم که به جز هشت واگن مابقی واگن‌ها در ایران تولید می‌شود و به غیر از شرکت واگن سازی تهران، هیچ شرکت دیگری تولید کننده واگن متروی شهری نیست و طبق توافقات، ۵۵ درصد تولید واگن‌های مترو با توان مهندسین ایرانی انجام خواهد شد، یعنی قطعات در ایران تولید می‌شود و بعد از آن روی قطار مونتاژ می‌شود و حتی در نشست‌ها مقرر شد اولین سری قطارها بجای ۲۳ ماه ۱۲ ماه دیگر به دست ما برسد که این مهم با پیگیری معاون حمل و نقل شهرداری تهران حاصل شد.

انتقال تکنولوژی ساخت بوژی به ایران

وی با اشاره به اینکه با انتقال تکنولوژی ساخت بوژی به ایران کشورمان به یکی از تولید کنندگان بوژی تبدیل می‌شود، اظهار کرد: اما تولید چرخ در ایران مقرون به صرفه نیست؛ چرا که ما سالانه ۲۰۰۰ چرخ مصرف می‌کنیم و به دلیل اقتصادی نبودن این چرخ‌ها در داخل کشور تولید نمی‌شوند.

بازدید از شرکت تولید کننده ساختمان‌های پیش ساخته و تولید کننده بزرگترین پل معلق دنیا در چین

وی با بیان اینکه در شهر ژوژو از شرکت تولید کننده تراموا بازدید کردیم و منجر به این شد که در ایران در مورد موضوع ساخت تراموا بیشتر دقت کنیم و ابعاد مختلف این پروژه را در نظر بگیریم، افزود: ما از شرکت تولید کننده ساختمان‌های پیش ساخته و همچنین تولید کننده بزرگترین پل معلق دنیا بازدید کردیم و باید تأکید کنم اگر بتوانیم کاری را در ایران با سرعت و با کیفیت انجام دهیم نباید بترسیم.

می‌توان الگوی ساختمان‌های پیش ساخته را برای تأمین سالیانه یک میلیون مسکن در نظر گرفت

به گفته این عضو شورای شهر تهران، مدیریت زمان می‌تواند به ما کمک کند که پروژه‌ها زودتر به ثمر بنشیند و می‌توان الگوی ساختمان‌های پیش ساخته را برای تأمین سالیانه یک میلیون مسکن در ایران در نظر گرفت.

جمع‌آوری تمامی موتورسیکلت‌های بنزینی در چین

موتورهای بنزینی هشت برابر موتورهای یورو۲ آلودگی تولید می‌کنند

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه ۱۱ سال قبل به پکن سفر کردم و این شهر پر از دود بود، اما امروز مشکل آلودگی هوای پکن و سایر شهرها بطور کامل رفع شده بود، گفت: کارهای فوق‌العاده‌ای در این شهرها صورت نگرفته است و چند اقدام اساسی توانسته مشکل‌شان را حل کند که اولین اقدام آنها جمع‌آوری تمامی موتورسیکلت‌های بنزینی بود؛ چرا که موتورهای بنزینی هشت برابر موتورهای یورو۲ آلودگی تولید می‌کنند و این در حالیست که قیمت موتورهای برقی و بنزینی بسیار کم است و به نظر می‌رسد که باید تصمیم انقلابی در این خصوص بگیریم و امیدواریم در بودجه سال آینده در این خصوص تصمیمات خوبی بگیریم.

خودروهای برقی هم قیمت خودروهای تولید داخل هستند

وی با بیان اینکه خودروهای برقی هم قیمت خودروهای تولید داخل هستند، اظهار کرد: از یک شرکت بازدید کردیم که روزانه ۱۲۰۰ خودروی برقی با کیفیت تولید می‌شود و به صورت مادام العمر باطری خودروهایش را گارانتی می‌کرد و جالب است که قیمت این خودرو با قیمت خودرودنا برابری می‌کرد.

بدهی انباشته ایران خودرو به بیش از ۹۰ همت رسیده است

فکری به حال آلودگی هوا و کیفیت خودروها بکنیم

در تمام پکن خودروهای غیر برقی اجازه تردد در همه محلات را نداشتند

وی با تأکید بر اینکه این آمارها باید خودروسازان داخلی را بیدار کند، گفت: شنیده‌ام که بدهی انباشته ایران خودرو به بیش از ۹۰ همت رسیده است و باید فکری به حال آلودگی هوا و کیفیت خودروها بکنیم؛ چرا که در تمام پکن خودروهای غیر برقی اجازه تردد در همه محلات را نداشتند و تعداد جایگاه‌های شارژ خودرو در سطح شهرها بسیار زیاد بود.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات وحشت داریم که به گذشته برگردیم، افزود: پیرمردهای جلسه می‌دانند که دوچرخه جزء لاینفک زندگی بود، اما متأسفانه تنها از مدرنیته حذف دوچرخه را یاد گرفتیم و این در حالیست که در پکن استفاده از دوچرخه بسیار زیاد بود و باعث تأسف است که یک شرکت دانش بنیان با دوچرخه‌های اشتراکی‌اش وارد شهر شد؛ اما اجازه فعالیت به آن داده نشد و ما بی دود را تبدیل به دود کردیم و حالا هزاران دوچرخه زیر آفتاب در حال از بین رفتن هستند.

وی با اشاره به بازدیدشان از مرکز کنترل ترافیک در چین، گفت: سیستم‌های هوشمند و کنترل شهر بی‌نظیر بود بطوریکه در یک مرکز ۲۹۰ هزار دوربین کنترل می‌شد و امیدواریم در تهران نیز شرکت کنترل ترافیک روزی به این جایگاه برسد و مسئله جالب این است که در شهر شیامن چین یک بزرگراه طبقاتی بود که در یک طبقه از این بزرگراه تنها اتوبوس‌های برقی پر ظرفیت در راستای مدیریت سفر اجازه تردد داشتند و به نظر می‌رسد ما نیازمند تصمیم‌های انقلابی، سیاست‌های تشویقی و بازدارنده را در راستای کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهران هستیم.

به گزارش ایسنا، مهدی چمران نیز با بیان اینکه باید از الان به فکر آینده باشیم، تأکید کرد: امیدوارم قرارداد ۷۹۱ واگن به ۱۰۵۰ واگن برسد تا بتوانیم شاهد تحقق برنامه‌های حمل و نقلی باشیم.

وی با بیان اینکه اگر اتوبوس‌های برقی وارد شهر شود قطعا در مدیریت سفر در تهران بسیار اثرگذار است، گفت: سازندگان اتوبوس داخلی نیز به صورت قطره چکانی ماهی ۵۰ اتوبوس می‌دهند.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar