بی‌ توجهی به صف ۱۲ هزار نفری خریداران وانت‌ های زامیاد

سه شنبه 13 تیر 02 ساعت 16:58
بی‌ توجهی به صف 12 هزار نفری خریداران وانت‌ های زامیاد

در پی ممانعت سازمان ملی استاندارد با شماره‌گذاری خودروهای تولید زامیاد و نگرانی ۱۲هزار متقاضی پشت درهای این شرکت، این موضوع را از مسئولان سازمان ملی استاندارد پیگیر شدیم، اما با وجود تلاش خبرنگار ما، هیچ‌یک از مسئولان این سازمان حاضر به پاسخ‌گویی در این خصوص نشدند.

سازمان استاندارد ظرف ۱.۵ ماه گذشته در حالی به بهانه مغایرت با استانداردهای این سازمان از شماره‌گذاری ۱۲هزار دستگاه وانت نیسان زامیاد ممانعت کرده که این مساله در روزهای اخیر مشکلات عدیده‌ای را برای خریداران و این شرکت تولیدکننده ایجاد کرده و باعث شده است حجم زیادی از نارضایتی متوجه این شرکت خودروساز شود.
سازمان ملی استاندارد درحالی به‌رغم ارائه اسناد و مدارک در موعد مقرر، مجوزهای لازم برای شماره‌گذاری به این شرکت را نمی‌دهد که زامیاد در تاریخ ۲۷ اردیبهشت موفق به اخذ تاییدیه لازم از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شده است‌.
به‌منظور پی‌گیری این مشکل و پاسخ به حجم وسیعی از مخاطبانی که موضوع را با پایگاه خبری پرشین‌خودرو به‌عنوان یکی از باسابقه‌ترین رسانه‌های حوزه خودرو در میان گذاشته‌اند، روز گذشته علت عدم شماره‌گذاری وانت‌نیسان را از مسئولان سازمان ملی استاندارد جویا شدیم، اما به‌رغم تماس های مکرر با مدیران سازمان ملی استاندارد و درخواست از روابط عمومی این سازمان برای هماهنگی و پی‌گیری برای ارائه پاسخ مناسب و حل مشکل خریداران این محصولات، متاسفانه هیچ‌کدام از مدیران سازمان ملی استاندارد و حتی مدیر روابط عمومی این سازمان حاضر به پاسخ‌گویی و کمک به ما در راستای ایفای رسالت رسانه‌ای‌مان نشد و رسانه ما را متهم به خط گرفتن از خودروساز برای پی‌گیری مشکل مردم کرد!
بی‌مسئولیتی سازمان ملی استاندارد در برابر نگرانی ۱۲هزار خریدار وانت نیسان در حالی است که بازار خودروهای کار و تجاری کشور و امرار معاش قشر بزرگی از جامعه با این خودروها گره خورده است.
متاسفانه در میان این حجم از خریداران محصولات زامیاد که موضوع را به رسانه ما منعکس کرده‌اند، افرادی حضور دارند که بسیاری از آن‌ها به سختی و با استقراض و دریافت وام هزینه خرید این خودروها را تکمیل کردند، اما به‌رغم فرارسیدن زمان پرداخت اقساط وام‌هایشان، تاکنون خودرویی را تحویل نگرفتند.
علاوه بر این، مشکل جدی‌تر؛ حجم زیادی از خودروهای پلاک نشده است که به دلیل ممانعت سازمان استاندارد در این کارخانه دپو شده است. بر اساس پی‌گیری خبرنگار ما، تعداد خودروهای متوقف‌شده در روند شماره‌گذاری، درمجموع معادل یک‌چهارم کل تولید سال گذشته توسط شرکت زامیاد را شامل می‌شود، این در حالی است که علاوه بر این مشکل، ۷هزار میلیارد تومان از سرمایه‌ شرکت تولیدکننده به‌صورت بلوکه‌شده باقی مانده است و خیل عظیمی از خریداران نیز بلاتکلیف هستند.
طبق آخرین پیگیری‌های ما، مرکز شماره‌گذاری پلیس، ارائه تاییدیه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ISQI را ناکافی دانسته و اعلام کرده باید منتظر استعلام سازمان ملی استاندارد باشند. اما با گذشت یک‌ماه و نیم از زمان ارائه این نامه تا این لحظه هم سازمان ملی استاندارد بدون ارائه هیچ توضیحی، با شماره‌گذاری خودروهای زامیاد موافقت نکرده است.
نکته جالب‌تر این‌که در حالی سازمان ملی استاندارد جلوی شماره‌گذاری همه محصولات زامیاد را گرفته که یکی از محصولات زامیاد خودرو زاگرس است که در واقع همان خودرو کلوت شرکت مکث‌موتور است و با وجود این‌که خودرو زاگرس محصول جدیدی است، اما از شماره‌گذاری این خودرو هم ممانعت به عمل آمده است. علاوه بر این‌که شرکت زامیاد محصولاتی به نام پیکاپ کارون و پادرا پلاس را دارد که آن‌ها نیز به لحاظ استانداردی محصولات به‌روزی هستند، اما متاسفانه تمام این محصولات به تعبیری با یک چوب رانده و قضاوت شدند و استاندارد جلوی شماره‌گذاری تمام این محصولات را گرفته است.
موضوع مهم دیگر این‌که سازمان ملی استاندارد در مقابل برخی از محصولات زامیاد که با مدل ۱۴۰۱ فروخته شده و قرار بوده در سال ۱۴۰۲ تحویل مشتریان شود نیز مانع ایجاد کرده و شماره‌گذاری این خودروها نیز متوقف شده است. درحالی که به گفته کارشناسان استاندارد، زمانی که خودرویی با پلاک سال قبل به فروش می‌رسد، استانداردهای سال جدید عطف به ماسبق نشده است و شامل این خودرو نمی‌شود، اما استاندارد مانع شماره‌گذاری این خودروها هم شده است.
متاسفانه سازمان ملی استاندارد بدون هیچ توضیحی بر تصمیمات اشتباه خود پافشاری می‌کند و نه‌تنها درخصوص مقابله با وضعیتی که تحریم‌های خارجی در کشور ایجاد کرده، همدلی لازم را نشان نمی‌دهد، بلکه در سال «رشد تولید و مهار تورم»، تولید را مهار کرده و با توقف عرضه به کمک رشد تورم نیز آمده است!
پرشین‌خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "بی‌ توجهی به صف ۱۲ هزار نفری خریداران وانت‌ های زامیاد"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
علی
مهمان
سلام اینجانب علی نیکنام کد ملی ۲۳۹۱۸۹۳۱۸۳ مورخه ۱۴۰۲/۰۶/۲۱ با شماره پذیرش ۱۱۴۸۲۴۳۹ مبلغ ۵۳۳۹۰۰۰۰۰۰ ریال برای خرید وانت نیسان زامیاد تک سوز آپشنال رادیال svd در نمایندگی آریا وند شیراز واریز وجه مورد نظر بصورت نقدی و کامل اقدام نمودم خودرو در شرکت سایپا تخصیص و فاکتور شده ولی متاسفانه هنوز خبری از شماره گذاری نیست و طی چند تماس که با نمایندگی فروش و شرکت سایپا داشتم جواب درستی به ما نمی دهند فقط میگویند که مورد تایید سازمان استاندارد و پلیس راهور نمیباشد ما مشتریان چه گناهی کردیم که خرید نقدی انجام دادیم در صورتی که الان… بیشتر