برنامه های سایپا برای سال ۱۴۰۱

شنبه 21 اسفند 00 ساعت 11:30
برنامه های سایپا برای سال ۱۴۰۱

تولید هر دستگاه تیبا بیش از ۷۷ میلیون تومان روی دست سایپا می گذارد و بدون شک با توجه به استمرار قیمت گذاری دستوری و استمرار این زیان ادامه تولید این محصول در سبد سایپا توجیه پذیر نیست و به همین دلیل مدیرعامل سایپا در همایش «زنجیره خودروسازی در افق ۱۴۰۱” از برنامه این خودروساز برای حذف تیبا از خط تولید در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

تیموری در ادامه و در زمینه برنامه حذف تیبا گفت : در سال ۱۴۰۱ خودرو تیبا از زنجیره تولید سایپا حذف می شود و فقط به اندازه تعدادی که ثبت نام کردند و تعهداتی که داریم این خودرو تولید خواهد شد.

سایپا در سال آینده تحولی متفاوت را در برنامه هایش گنجانده که اصلی ترین جزئیات آن حذف تیبا از خط تولید، قرارگیری کوییک و شاهین در صدر تیراژ تولید انبوه و عرضه کراس اوور آریا به بازار به عنوان نخستین کراس اوور بومی ایران است.

محمدعلی تیموری از بدو فعالیتش در مسند مدیرعاملی سایپ همواره روی اقتصادی سازی تولید تاکید داشته و معتقد است سه پارامتر کیفیت، قیمت و تحویل به موقع موجب بقای محصولات خواهد شد.

طراحی پیشرانه سایپا بدون مهندسی معکوس
قوای محرکه یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده هویت خودروها هستند و مدیرعامل سایپا در این زمینه از برنامه برای طراحی و توسعه پیشرانه اختصاصی سایپا در سال آینده بر اساس نقشه و مدارک خبر داد و افزود : نمی‌خواهیم با مهندسی معکوس موتور تولید کنیم تا مشتری و زنجیره تامین از این بابت زیان ببینند و هزینه ای پرداخت کنند.

تولید اقتصادی برای کاهش زیان و سود سهامداران
سایپا یک میلیون سهامدار خرد دارد و قیمت گذاری دستوری که منجر به زیان روی تولید برخی خودروها می شود تهدید بزرگی برای سرمایه سهامداران است و مدیرعامل سایپا به همین دلیل تولید اقتصادی را در صدر برنامه های اجرایی خود قرار داده است.

محمدعلی تیموری بارها روی این برنامه تاکید کرده است که در سال آینده دو محصول کوییک و شاهین بیشترین تیراژ را در سبد محصولات سایپا خواهند داشت و نتیجه این رویکرد تحول در چرخه کسب سود سایپا، تامین سود بهتر برای سهامداران و اقتصادی شدن تولید این خودروها خواهد بود چرا که تولید یک خودرو زمانی اقتصادی است که در تیراژ گسترده به تولید برسد و سایپا در سال ۱۴۰۱ به جای تمرکز روی چند محصول، روی تولید انبوه شاهین و کوییک تمرکز خواهد کرد. این استراتژی نشان دهنده عملگرا بودن برنامه های تیموری در سایپا است که از حقایق صنعت خودرو و اقتصادی پیروی می کند.

مدیرعامل سایپا گفت: در سال آینده با توجه سیاست‌گذاری وزارت صمت امیدواریم بتوانیم شرایط را تغییر دهیم. چراکه دارایی ها و سهام درون گروهی خودروسازها باید عرضه شود و درآمدش در چرخه تولید بیاید و با این کار صنعت خودرو به ریل خود بر می گردد. البته این کارنیاز به زمان کوتاهی دارد که با کمک همدیگر انجام خواهیم داد.

تحول در کیفیت سایپا
فرایند پیچیده کیفی سازی تولید خودرو همواره یکی از بزرگترین چالش ها در سراسر جهان است. سایپا نیز در همین راستا و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه کیفیت خودروها و همچنین تاکید وزیر صمت از چندی پیش اصلاح ساختار کیفی تولید را آغاز کرده است و به گفته تیموری تا اردیبهشت ماه سال آینده فرایند کیفیت در سایپا اصلاح‌ خواهد شد. آیتیموری در این زمینه همچنین گفته است که انجام تغییر بسیار سخت و پیچیده است اما با آموزش می‌توان به آن دست یافت.

فضای کسب و کار صنعت خودرو آرام نیست
یکی از سوالاتی که مکررا مطرح می شود مقایسه صنعت خودرو با صنایع موشکی و مقایسه موفقیت این دو صنعت است. به عقیده مدیرعامل سایپا نیروی متعهد، متخص و ایثارگر در کار فضای آرام صنایع موشکی و تمرکز صددرصد روی تولید دو نکته ای است که موجب موفقیت این صنعت شده اما در صنعت خودرو فضای تولید سیاسی است و باید تلاش کنیم تا این فضا اقتصادی شود و به خودرو نگهی اقتصادی به جای نگاه سیاسی بوجود بیاید. مدیرعامل سایپا همچنین بر لزوم تربیت نیروهای متخصص مانند نیروهای صنایع موشکی در صنعت خودرو تاکید کرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "برنامه های سایپا برای سال ۱۴۰۱"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
میثم
مهمان

لطفا کیفیت خودروهارو بالا ببرید. از جمله
بالا بردن کیفیت قطعات برقی
عایق بندی کابین
بالا بردن کیفیت قطعات داخلی ماشین