مدیران قبلی سایپا باید بابت ثبت‌ نام بی‌حساب و کتاب پاسخگو باشند

بروزرسانی در: دوشنبه 29 مهر 98 ساعت 11:10
مدیران قبلی سایپا باید بابت ثبت‌ نام بی‌حساب و کتاب پاسخگو باشند

عدم تحویل به‌ موقع خودروهای شماری از مشتریان سایپا موجب اعتراض آنان شده است.

این افراد که عمدتاً از خریداران خودروهای خانواده برلیانس و خانواده رنو به خصوص ساندرو هستند، از تأخیر یا عدم امکان تحویل خودروهای خود گله‌مندند و مدیران کنونی را مخاطب اعتراضات خود قرار می‌دهند.

در این خصوص یک کارشناس صنعت خودرو گفت: تیم مدیران سابق و اسبق سایپا در سال‌های ۹۶ و ۹۷ که هم اکنون شماری از آنان هم در بازداشت به سر می‌برند، بدون برآورد دقیق از میزان ظرفیت این خودروساز در مورد تولید و تحویل محصولات خانواده رنو و هم بی‌توجهی و عدم لحاظ تحریم‌ها و همچنین عدم پیش‌بینی ترک ایران توسط شرکای خارجی، اقدام به پیش‌فروش این خودروها و ایجاد تعهد غیر قابل اجرا برای سایپا در تعداد بسیار بالایی کردند.

به گفته وی، مدیران کنونی سایپا که از بهمن ۹۷ سکان این شرکت را در دست گرفته‌اند نیز پیشتر اعلام کرده بودند به خاطر وجود تحریم‌ها و لغو همکاری رنو، عدم تأمین قطعات در خودروهای مشترک با شرکای خارجی، امکان اجرای تمام تعهدات برجا مانده از قبل وجود ندارد.

وی افزود: آن‌ها برای حل مشکل اقدام به ارائه طرح‌های جایگزین و تبدیلی کرده‌اند که ظاهراً با وجود برخورداری از سود اقتصادی مناسب برای مشتریان، مورد پذیرش جمعی از آنان قرار نگرفته است.

این کارشناس یادآوری کرد: واقعیت آن است که سایپا هرچند نمی‌تواند به بهانه اشتباه مدیران قبلی خود از تعهدات این شرکت در زمینه تحویل خودروهای مشتریان شانه خالی کند، ولی این خودروساز به‌هیچ‌وجه امکان تولید خودروهای خانواده رنو و برلیانس مانند ساندرو را به‌دلایل گوناگون ندارد و به نفع مشتریان است که هرچه سریع‌تر از بین طرح‌های تبدیلی و جایگزین راهی برای خود انتخاب کنند؛ راه‌هایی که طبق برخی محاسبات نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان سود برای آنان در پی خواهد داشت.

وی در پایان گفت: مدیران سابق وزارت صمت و مدیران قبلی سایپا باید بابت عملکرد خود و ثبت‌ نام بی‌حساب و کتاب از مشتریان پاسخ‌گو باشند.

ایسنا

بررسی بازار لوازم‌یدکی خانواده سایپا X100

آیا تولید پراید و پژو ۴۰۵ متوقف خواهد شد؟

ماجرای پرداخت تسهیلات ارزی به فعالان صنعت خودرو

دریافت خسارت تأخیر در تحویل محصولات سایپا و ایران خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar