مهمترین مراحل تحویل خودروهای سایپا از نمایندگی

یکشنبه 10 مهر 01 ساعت 10:13
مهمترین مراحل تحویل خودروهای سایپا از نمایندگی
مراحل تحویل خودرو سایپا از نمایندگی نیازمند بررسی و بازرسی دقیق است. در این مطلب ما چک لیست مورد نیاز و نکات لازم و نحوه تحویل خودرو از نمایندگی را ارائه کرده ایم.

در این مطلب می خواهیم در مورد نحوه تحویل خودرو از نمایندگی سایپا که باید حتما به آنها دقت کنیم اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. اما ابتدا باید بدانیم که چرا درستی به انجام رسیدن این مراحل مهم است؟ تحویل گرفتن یک ماشین یک تجربه شاد و به یاد ماندنی است؛ البته از آنجایی که خودرو حالا از یک کالای اساسی بیشتر نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود پس با کمی برنامه ریزی و سازماندهی می شود این کار را بی ضرر و کامل انجام داد.

دقت داشته باشید که قبل از امضای قراردادها حتما باید بندهای قرارداد را بخوانید و بعد از تحویل خودرو منتظر سند آن باشید. سند تنها به یک فرد تعلق می‌گیرد و باید منتظر باشید که پلاک به نام شما صادر شده و به نمایندگی ارسال شود. زمان صدور و ارسال پلاک تقریبا پنج روز کاری زمان نیاز دارد. نکته بسیار مهم در زمان تحویل خودرو سایپا این است که تا زمانی خودرو را کامل بررسی نکرده اید و از وضعیت آن کاملا راضی نیستید، فرآیند خرید خودرو را تمام شده تلقی نکنید و اطمینان حاصل کنید که خرید شما بدون مشکل انجام می‌شود. در ادامه نکاتی را که کارشناسان توصیه می‌کنند هنگام تحویل خودروی جدید رعایت کنید آوردیم. همراه ما باشید.

 

مراحل تحویل حضوری خودرو سایپا

مراحل تحویل خودرو سایپا از نمایندگی چه در نمایشگاه اتومبیل چه در نمایندگی اصلی سایپا وقت بگذارید و همه چیز خودرو را به طور کامل بررسی کنید، چه در داخل و چه در خارج. اگر مشکلی پیدا کردید، باید قبل از تحویل رفع شود یا اگر به اندازه کافی جزئی است که منتظر بمانید، باید یک تاریخ قطعی برای تعمیر آن توسط نمایندگی تعیین کنید. شما باید دقیق باشید، به خصوص در بازرسی قبل از تحویل. ممکن است خودرویی را با مشکلاتی به خانه بیاورید که دیگر نتوانید نمایندگی را مسئول آن بدانید.

 

بازرسی قبل از تحویل (PDI) چیست؟

بازرسی پیش از مراحل تحویل خودرو سایپا از نمایندگی یا دیگر شرکت ها (PDI) بررسی نهایی و جامع خودرو است که هم توسط نمایندگی و هم خریدار انجام می شود تا مطمئن شود که وسیله نقلیه برای رانندگی آماده و ایمن است. یک PDI معمولاً حدود یک یا دو ساعت طول می کشد و شامل یک چک لیست سفت و سخت و جامع است. به عنوان یک خریدار، باید عیوبی مانند فرورفتگی و ترک روی سطوح خودرو را بررسی کنید.

این فرآیند تحویل خرید خودرو کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که خودرو در بهترین شرایط عملکردی قرار دارد، خواه کاملاً نو باشد یاحتی نباشد. PDI های ناکارآمد ممکن است خطر بازگرداندن خودروهای معیوب را به نمایندگی افزایش دهند. در واقع PDI ها می توانند به یافتن مشکلات اصلی قبل از تحویل خودرو کمک کنند و میزان تاخیر در تحویل خودرو سایپا را به حداقل برسانند. در واقع میزان تاخیر تحویل خودرو سایپا که گاهی به شش ماه می رسد به اندازه کافی زیاد هست که ما آن را زیادتر نکنیم.

 

در هنگام تحویل خودرو به شما برگه ای تحت عنوان چک لیست تحویل خودرو از نمایندگی سایپا داده می شود. شما با امضای آن هرگونه تعهدی که نمایندگی در برابر خساراتی که ممکن است بعد از اینکه خودرو را تحویل گرفتید و در خانه مشاهد کردید را از روی دوش خود برمی دارد و امضا می کنید که خودرو را صحیح و سالم تحویل گرفته اید.

در زیر برای اطمینان از اینکه ماشین جدید شما برای رانندگی ایمن آماده است، شش نکته مهم آورده شده است که قبل از امضا باید بررسی کنید.

 

۱.آماده سازی اسناد و مدارک قبل از تحویل

در مراحل تحویل خودرو سایپا از نمایندگی، از نگاه کردن به گزینه های موجود در سایت یا حضوری در نمایشگاه تا تحویل گرفتن، مدت زمانی طول می کشد. قبل از تحویل خودرو، باید تمامی مدارک لازم توسط خریدار و اداره دارایی و بیمه نمایندگی تهیه و آماده شود. برای اطمینان از اینکه وسیله نقلیه شما در تاریخ مورد نظر تحویل می شود، تمام الزامات را تکمیل کنید.

در زیر لیستی از برخی از اسناد قبل از تحویل که باید آماده و بایگانی شوند آورده شده است:

- جزئیات خودرو شامل مدل، مدل فرعی، ساخت، شماره شاسی و غیره.

- فاکتور رسمی ماشین

- کارت ماشین

- برگ سبز خودرو

- سند خودرو

- دفترچه راهنمای مالک و دفترچه خدمات

- رسیدهای پرداخت، از جمله پرداخت های لوازم جانبی، مالیات و غیره

- کارت گارانتی یا ضمانت خدمات پس از فروش

- جزئیات بیمه خودرو شخص ثالث

- گواهی های دولتی (از جمله آلودگی تحت کنترل)

- شماره ثبت خودرو یا کد VIN

 

۲.یک بازرسی فیزیکی انجام دهید

یکی از مهمترین مراحل تحویل خودرو سایپا از نمایندگی استفاده از بررسی دایره ای ماشین است. یک بازرسی کامل بصری انجام دهید و برای کمک به بازرسی سریع تر، به راهنمای سازنده خودرو توجه کنید. اگر چیزی دیدید، فوراً آن را به کارمند، فروشنده یا شخصی که مسئول تعمیر و نگهداری خودرو است، اطلاع دهید. دوربین، چراغ قوه، پیچ گوشتی (سر صاف و فیلیپس)، خودکار و کاغذ، متر، فشارسنج لاستیک و فاکتور تحویل را در روز بازرسی بدنی به همراه داشته باشید تا کار شما سریع تر راه بیفتد.

 

بررسی موتور خودرو

موتور را روشن کنید و صدای کوبیدن یا غرش غیر معمول را بررسی کنید. مخزن مایع خنک کننده، روغن موتور، روغن ترمز و مایع شیشه شوی باید پر و بدون نشتی باشد. باتری باید برای اطمینان از عملکرد کامل آن آزمایش شود.

 

بررسی سطح زیرین خودرو

مراقب عیوب بصری مانند پارگی یا سوراخ روی خطوط برق، سیستم های اگزوز و اجزای سیستم تعلیق باشید. علاوه بر این، نشانگرهای ترمز باید برای صداها و ارتعاشات غیرعادی بررسی، تست و سرویس شوند. روغن های مرتبط با وسایل نقلیه چهار چرخ محرک نیز باید بررسی شوند.

 

بررسی سیستم برق خودرو

به دنبال سیم‌های درهم، قطعات آسیب‌دیده، نشانه‌های نشت بنزین و سیم‌های نابجا، بریده یا سرهم شده باشید. چراغ ها، برف پاک کن ها، سیستم صوتی و شیشه های برقی را روشن کنید. قفل های ریموت و تهویه باید کار کنند. بوق را تست کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کند. یک فلش به همراه داشته باشید و پورت هایی را که می توانید برای سیستم موسیقی استفاده کنید بررسی کنید. علاوه بر این، دکمه های کنترل، بلندگوها و سایر لوازم جانبی صوتی را تست کنید.

 

بررسی نمای بیرونی خودرو در نور

خودرو را در زیر نور کافی و یا روز روشن مشاهده کنید. مراقب فرورفتگی ها، علائم تغییر رنگ باشید؛ چرا که خودروها ممکن است در هنگام حمل و نقل از نمایندگی تا نمایشگاه آسیب ببینند. در ضمن لاستیک زاپاس باید نو باشد. فشار تایر در همه لاستیک ها (از جمله زاپاس) باید بر اساس مشخصات ارائه شده توسط سازنده تنظیم شده باشد. پنجره ها، درها، کاپوت و درب صندوق عقب باید کاملا باز و بسته شوند. تمام چراغ ها باید کاملاً به کاربرده شوند. علاوه بر این، آینه ها باید شفاف و در یک راستا باشند. هر گونه خط و خش یا مشکلی را که مشاهده کردید را فوراً به نمایندگی اطلاع دهید.

 

بررسی محفظه صندوق عقب خودرو

در صورت لزوم از همه کلیدهایی که به شما می دهند استفاده کنید. لولاها را امتحان کنید، باید محکم باشند. برای برخی خودروها، سیلندرهای گازی که برای باز نگه داشتن درها استفاده می شوند باید به درستی نصب شده باشند.

 

بررسی فضای داخلی خودرو

وارد ماشین بشید و فضای داخلی را به دقت بررسی کنید. لکه، ترک و خراش روی اثاثیه داخلی، داشبورد و صندلی ها را بررسی کنید. به زیر کفی هم نگاه کنید و رطوبت را بررسی کنید. اگر رطوبت دیدید، خودرو ممکن است مشکلاتی داشته باشد که می بر ارزش فروش مجدد آن تأثیر بگذارد. فرمان نیز باید تراز باشد و کیسه هوا، کمربند ایمنی، روکش چرخ و قفل باید به درستی نصب شوند. فراموش نکنید که ساعت خودرو و رادیو را نیز از قبل تنظیم کنید. حتما پشت صندلی راننده بنشینید تا با این کار بفهمید سرنشینان صندلی عقب چقدر فضا دارند.

 

۳. قبل از تحویل گرفتن آن را برای تست رانندگی ببرید

قبل از رانندگی آزمایشی، با فروشنده تماس بگیرید و درخواست کنید. برخی از مشکلات تنها در هنگام راه افتادن خودرو مشخص می شوند مانند خرج دود غیرعادی از لوله های اگزوز. مراقب ضربات شدیدی باشید که با روشن شدن موتور یا ناپدید می شوند یا ادامه پیدا می کنند. قبل از رانندگی، تمام وسایلی را که می‌توانند باعث ایجاد صدای کوبش در داخل شوند را بردارید.

از Google Maps برای تست رانندگی ماشین در ناهموارترین جاده نزدیک نمایندگی استفاده کنید. می‌توانید گوشی و سایر دستگاه‌های رسانه‌ای خود را به همراه داشته باشید تا بررسی کنید که در وسیله نقلیه به خوبی شارژ می‌شوند. روغن موتور و روغن گیربکس را چک کنید. در مورد نحوه بررسی سطح مایعات می توانید به دفترچه راهنمای سازنده یا مالک مراجعه کنید.

 

۴. سوخت و شارژ کامل خودروی برقی

زمزمه های زیادی در مورد فروش خودروی برقی در آینده سایپا وجود دارد. شارژ یک ماشین الکتریکی تنها ۳۰ دقیقه طول می کشد. از آنجایی که برق در خودروهای برقی مانند خون در رگ های ماست، از این مورد به دقت از نمایندگی سوال کنید و بررسی آن را در اولویت قرار دهید.

 

۵.چک لیست تحویل خودرو از نمایندگی شرکت سایپا را تحویل بگیرید

حالا که یک بازرسی فیزیکی کامل انجام داده اید، رانندگی آزمایشی انجام دادید و مدارک را دریافت کرده اید، فقط باید چک لیست را امضا کرده و تحویل بگیرید. شما باید خیلی مراقب باشید. خودروها چه نو و چه کارکرده قیمت بالایی دارند. نحوه تحویل خودرو از نمایندگی سایپا  و آوردن خودرو به خانه نیاز به تحقیق و بررسی دقیق دارد. اگر متخصص نیستید، از شخصی که در درازمدت وسایل نقلیه را بازرسی کرده است کمک بگیرید.

 

فاصله فاکتور شدن تا تحویل خودرو سایپا چقدر است؟

با توجه به سابقه تولید شرکت سایپا، مشکلات و تاخیرهای زیادی تابه حال در تحویل خودرو به رانندگان مشاهده شده است. تاخیر در مراحل  فاکتور شدن تا تحویل خودرو سایپا پرداخت جریمه دارد و سایپا موظف است جریمه را پرداخت کند. بعد از فاکتور شدن خودرو اما به طور عادی در تهران  ۲۴ تا ۴۸ ساعت برای تخصیص پلاک مشروط زمان لازم است و در شهرستان ها این زمان تا ۷۲ ساعت هم می رسد.

مدت زمان تحویل خودرو در سایپا با بحث های مربوط به قرعه کشی ها حالا گسترده تر و پیچیده شده و زمان های متفاوتی برای هر کدام در نظر گرفته شده است. پیگیری تحویل خودروهای ثبت نامی سایپا برای آن دسته افرادی که در قرعه کشی ها ثبت نام کرده اند شامل پرداخت مبلغی است که در سایت نمایندگی ثبت شده است. بعد طبق زمان مقرر باید منتظر ماند تا برای تحویل با شما تماس گرفته شود. برای تحویل باید قبل از آن گواهی احراز محل سکونت را از مراکز محل تعویض پلاک دریافت کنید و به نمایندگی مربوطه تحویل دهید. برای این کار باید آنلاین زمان مراجعه به محل تعویض پلاک را رزرو کنید. سپس روزی که برای شما مشخص شده است به همراه مدارک و سند و فیش برق یا آب منزل به محل تعویض پلاک مراجعه کنید.

 

سخن پایانی

اگر متخصص نیستید، بهتر است یک تکنسین خودرو برای بازرسی همراه داشته باشید تا نحوه تحویل خودرو از نمایندگی سایپا را با دقت انجام دهد. یک تکنسین خودرو می تواند فوراً علائم قابل مشاهده رطوبت، زنگ زدگی، کپک زدن یا سایر مسائل را تشخیص دهد. زنگ زدگی یا کپک ممکن است ارزش فروش خودرو را از بین ببرد. نکته آخر اینکه رانندگی آزمایشی خودرو برای ۱۰ کیلومتر توصیه شده که باید در آن به موتور، کلاچ، ترمزها، فرمان و گیربکس توجه کنید.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

5 دیدگاه ها برای "مهمترین مراحل تحویل خودروهای سایپا از نمایندگی"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ارام
مهمان

سلام خداقوت
من می خواستم بپرسم من اگر بخوام مراحل تولید خودروی کوییکی که ثبت نام کردم وتسویه شده رو ببینم کجا وکدوم سایت باید مراجعه کنم ؟؟
ایرانخودرو یه میز خدمت داره سایپا چطور ؟؟

میلاد
مهمان

سلام. برای دیدن وضعیت خودرو میتونین به سایت سایپا و قسمت فروش برین و از اونجا روی وضعیت خودرو مشتری کلیک کنین. اینم لینک مستقیمش:
https://saipacorp.com/fa/salepage/customercarstatus

سجاد
مهمان

باسلام ایاسندکوییک طرح یکپارچه ازادمیباشدیایکسال دررهن میماند

رضا
مهمان

ممنون از توضیحات تون واقعا کامل بود

امیر
مهمان

عالی و کامل بود ممنونم