ال ۹۰ ایرانی با چه مشخصاتی وارد بازار می شود؟

شنبه 17 آبان 99 ساعت 17:33
ال 90 ایرانی با چه مشخصاتی وارد بازار می شود؟

مدیرعامل سایپا هفته پیش از برنامه این شرکت خودروسازی برای عرضه تندر۹۰ بومی تا ۱۸ ماه آینده به بازار خبر داد. به گفته سید جواد سلیمانی، سایپا موفق شده است تا با تغییرات گسترده در رنو L90، ضمن بومی سازی حداکثری این محصول آن را با تغییرات گوناگون و منطبق بر استاندارد های ۸۵ گانه آماده ورود به بازار کند.

بیشتر بخوانید :

ال ۹۰ ایرانی به زودی وارد بازار خواهد شد

شنیده ها حاکی از آن است که اولین نمونه های آزمایشی این خودرو در مرکز تحقیقات سایپا به تولید رسیده و احتمالا تا پایان سال جاری شاهد رونمایی از این سدان جدید خواهیم بود. خبر عرضه سدان جدید بر پایه پروژه L90 چندان تازه نیست و چند ماه قبل، مدیرعامل پارس خودرو طی مراسمی، از آغاز پروژه ای با نام P90 بر پایه رنو لوگان خبر داده بود. پروژه های L90 ( تندر۹۰) و B90 ( ساندرو و ساندرو استپ وی) پیشتر بر پایه استاندارد های ۶۵ گانه تعریف شده بودند در حالی که با الزامات استانداردی جدید و افزایش استاندارد ها به ۸۵ عنوان، سایپا در پروژه جدید باید تغییرات زیادی در پلت فرم و ساختار کلی این خودرو بوجود بیاورد. بدون شک با نهایی شدن این پروژه دیگر نمی توان نام رنو را روی این پروژه گذاشت چرا که این محصول دیگر تحت لیسانس و بر اساس استاندارد های رنو طراحی و تولید نمی شود و از طرف دیگر، قطعا در زمینه قوای محرکه مانند محصولات پیشین رنو در ایران به موتور K4M و گیربکس های رنو مجهز نخواهد شد چرا که اولا این موتور منطبق بر استاندارد های جدید آلایندگی نیست و دوما، امتیاز تولید آن به واسطه تحریم ها در اختیار خودروسازان ایرانی نخواهد بود.

ممکن است برای بسیاری این سوال پیش بیاید که چرا این پروژه در سایپا استارت خورده است. بهره گیری از داشته‌های پیشین در پلت فرم های قدیمی برای طراحی محصولات جدید در راستای کاهش هزینه های مهندسی و تحقیق و توسعه امری مرسوم بین خودروسازان بین المللی و حتی برند های مطرحی مثل تویوتا است به طوری که خودروسازان وقتی قصد طراحی نسل جدید از یک خودرو را دارند، بخش زیادی از پلت فرم نسل قبل را ارتقاء می دهند و یا بدون تغییر به نسل جدید منتقل می کنند. حقیقت آن است که بسیاری از تکنولوژی های یک خودرو مثل سیستم برق، سیستم تعلیق، طراحی بخش هایی از بدنه ( که قالب سازی و طراحی مجدد آن ها هزینه بر است) می توانند تا یک الی دو نسل در یک خودرو ادامه پیدا کنند و این موضوع از هزینه های کلی پروژه کم می کند و از سوی دیگر، با ارتقاء محدود این اجزا می توان از موفقیت آزمایش شده این تجهیزات و تکنولوژی ها در خودرو جدید هم مطمئن بود. L90 در پروژه P90 به عنوان یک پلت فرم پایه بخشی از راه را ساده کرده و نباید این موضوع را نادیده گرفت که ایجاد تغییرات در پلتفرم این خودرو در زمینه های برقی و فنی چندان هم ساده و در توان هر خودروسازی نیست و شرایط تحریم و مشکلات صنعت خودرو مهندسین مرکز تحقیقات سایپا را به سمت این پروژه سوق داده است. هنوز ۱۸ ماه تا نهایی شدن این پروژه باقی مانده و نمی توان اظهار نظر قطعی در خصوص جزئیاتش کرد اما به نظر می رسد، سایپا با این محصول به دنبال عرضه خودرویی در فاصله قیمتی بین محصولات پلت فرم X200 و شاهین است که مستقیما در برابر خانواده سمند و سورن در سبد محصولات ایران خودرو قرار می گیرد. سایپا طی سال های گذشته محصولات جدید متنوعی با نشان اختصاصی راهی بازار کرده اما مشتریان همواره به پایه محصولات دقت کرده اند و برای مثال همواره ساینا را با تیبا سنجیده اند لذا به نظر می رسد در صورت قرارگیری P90 در خطوط تولید پارس خودرو، این محصول شروع موفقی حداقل از نگاه عمومی خواهد داشت اما بدون شک قوای محرکه نقش تعیین کننده ای در مقبولیت این خودرو خواهد داشت. سایپا هم اکنون از موتور ۱.۵ لیتری توربو در محصولات سطح بالایش استفاده می کند اما مشخص نیست که آیا این فرمول ۱۸ ماه آینده هم در P90 تکرار خواهد شد و یا گزینه متفاوتی برای به حرکت در آوردن تندر۹۰ ایرانی انتخاب می شود. تندر۹۰ پیشتر با موتور ۱۰۵ اسب بخاری K4M عملکرد نسبتا قابل توجهی داشت و عمده دارندگان این خودرو از قوای محرکه آن رضایت دارند، موتور توربو سایپا هم ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید می کند و طبیعتا حداقل روی کاغذ می تواند بازدهی بهتری روی این خودرو داشته باشد اما همه چیز به اعداد وابسته نیست و عملکرد یک خودرو در مجموع سنجیده می شود.

مالکیت معنوی پلت فرم موضوع دیگری است که در پروژه P90 مطرح می شود. این پلت فرم که در مالکیت رنو است، قرار است در این پروژه دستخوش تغییرات فراوانی شود که باید با اجازه رنو این تغییرات انجام بگیرد اما ظاهرا چنین روندی طی نمی شود و باید دید که آیا بر اساس بندی از قرارداد با رنو این امر بدون اطلاع رنو پیش می رود یا رنو در شرایط تحریم با چنین پروژه ای موافقت کرده است.

اگر از گمانه زنی ها در زمینه قوای محرکه و مسائل دیگر مربوط به تندر۹۰ بگذریم به نظر می رسد سایپا در نظر دارد تا آرایشی مشابه امکانات و تکنولوژی های شاهین را در پروژه P90 هم مورد استفاده قرار دهد. از امکانات و تکنولوژی های احتمالی این پروژه که به برخی از آن ها بر اساس شنیده ها اشاره کرده است می توان از سیستم های ABS،EBD، دو کیسه هوا، کنترل فشار باد تایرها، نمایشگر لمسی، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغ روشنایی در روز ، سامانه کنترل الکترونیکی پایداری و جلوگیری از هرزگردی نام برد.

عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "ال ۹۰ ایرانی با چه مشخصاتی وارد بازار می شود؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
حسن
مهمان

خدا رحم کنه