مهمترین مزیت های پلتفرم اختصاصی سایپا

شنبه 17 آبان 99 ساعت 12:05
مهمترین مزیت های پلتفرم اختصاصی سایپا

پلت فرم، مشخصه ای کلیدی در تبدیل شدن یک مجموعه خودرویی از مونتاژ‌کننده به یک خودروساز واقعی است. پلت فرم به طور کلی شامل طراحی، مهندسی و برنامه ریزی تولید بخش های حیاتی یک خودرو مانند سیستم برق، سیستم تعلیق، شاسی، سیستم فرمان، ابعاد و فواصل چرخ ها، محل قرارگیری موتور و نوع موتور و گیربکس و ... است.

خودروسازان محدودی در جهان وجود دارند که پلت فرم اختصاصی خودشان را داشته باشند و بسیاری دیگر از خودروسازان مطرح، از پلت فرم دیگر برند ها برای تولید محصولاتشان استفاده می کنند. با درک این تعریف مگاپلتفرم SP100 سایپا، تنها یک رویداد ساده در صنعت خودرو ما به حساب نمی آید. مسیری که یک مجموعه برای تبدیل از مونتاژ کار یا صرفا متصل کننده قطعات از پیش ساخته شده به هم تا تبدیل شدن به یک خودروساز باید طی کند بدون بهره گیری از پلتفرم اختصاصی امکان پذیر نیست. بهره گیری از دانش پلتفرم اختصاصی باعث می شود تا خودروساز بتواند منطبق با نیاز مشتریانش یک محصول ایده آل را به تولید برساند. برند های خودرویی متعددی در جهان و بخصوص در چین حضور دارند که با عاریه گرفتن پلت فرم از برندی مانند تویوتا یا میتسوبیشی، تنها بدنه های گوناگونی را روی آن سوار می کنند و دانش و توانایی ایجاد تغییر در پلتفرم برای نصب موتور های جدید یا تغییرات ابعاد اتاق و ... را ندارند. مگاپلتفرم SP100 در سایپا کلیدی برای گذر از مرز یک خودروساز معمولی به یک خودروساز با دانش است که آغازگر آن سدان شاهین است. با آغاز تحریم ها بسیاری از خودروهای خانوادگی از خطوط تولید خودروسازان بخصوص گروه خودروسازی سایپا رخت بربستند. این خودرو ها مانند تندر۹۰، تیراژ کمی نداشتند و نقش مهمی را در تامین نیاز جامعه ایفا می کردند اما آغاز محدودیت ها در صنعت خودرو کشور باعث کوتاه شدن دست بازار از این کلاس خودروهای خانوادگی با طول بیش از ۴.۴ متر و فاصله بین دو محور بیش از ۲.۶ متر شد. در وضعیتی که شریط اقتصادی و تحریم ها مسیر را سخت تر از گذشته کرده بودند، سایپا گامی بزرگ برداشت و مگاپلتفرم SP100 را به سرعت به مرحله طراحی و تولید انبوه نخستین محصول رساند و شاهین را بر پایه تفکری جدید برای پوشش این کلاس معرفی کرد.

کشور های پیشرفته معمولا مزیت مهمی برای مشتریان بومی قائل می شوند به طوری که خودروها بر اساس خواست، نیاز و منطبق بر شرایط آن کشور به تولید می‌رسد. برای مثال در ژاپن خودروهای کلاس Kei Car که بسیار کوچک هستند هم شامل مالیات کمتری می شوند و هم مصرف سوخت بسیار پایینی دارند و یا در چین علاقه به خودروهای با طول بلند بین دو محور باعث شده تا خودروسازان، محصولاتی اختصاصی برای بازار این کشور به تولید برسانند. آمریکایی ها که خواهان خودروهای قوی هیکل و قدرتمند هستند هم با شاسی بلند ها و پیکاپ های بزرگشان شناخته می شود و اروپایی ها هم هوای خواسته های مشتریانشان را دارند. سایپا با استفاده از مگاپلتفرم SP100 توانایی پاسخگویی به چنین نیازی از مشتریان ایرانی را دارد و شاهین اولین نماد این تطبیق پذیری با خواست مشتریان است. شاهین در قدم اول از نظر ابعاد فضای بار و اتاق، دقیقا منطبق بر خواست عمده خانواده ها است و در کنار بهره گیری از طراحی به روز با زبان جدید، فضای بیشتری از تندر۹۰ را در اختیار سرنشینان قرار می دهد و فضای بار بزرگ آن در کمتر خودرویی در این کلاس در جهان به چشم می خورد که نشان دهنده اختصاصی سازی این محصول بر پایه یک پلتفرم اختصاصی با سلیقه مشتریان ایرانی است. از طرف دیگر موتور توربو با مصرف کم و قدرت ۱۱۰ اسب بخار که همسطح عمده سدان های این کلاس در بازار است، تمامی نیازهای شهری و برون شهری را برطرف می کند. در بخش امکانات و تکنولوژی ها، سایپا به مهمترین خواسته های مشتریان نگاه کرده و فهرستی کامل از آنچه مشتریان در یک سدان خانوادگی می خواهند را در شاهین گردهم آورده است.سیستم ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه ای در کنار نمایشگر لمسی، سانروف، سیستم‌های ایمنی ABS،EBD و BA، دوربین عقب و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک تنها بخشی از مواردی که است که عمده خواست مشتریان را پوشش می دهد. این مجموعه امکانات و توسعه چنین محصولی بر پایه یک پلت فرم اختصاصی در شرایطی انجام گرفته است که تحریم ها امکان واردات کوچکترین تکنولوژی ایمنی یا امکانات رفاهی را سلب کرده اند و سایپا تمامی این بخش‌ها را به صورت بومی توسعه داده است. شاهین سرآغاز ایرانی سازی خودروها بر اساس استاندارد های مورد نیاز مردم است.

سایپا با عرضه این خودرو بازاری جدید را شکل خواهد داد که سال های قبل توسط خودروهای مونتاژی پوشش داده می شد اما اکنون با محصولی جدید که پیش از تولید استاندارد معتبر اروپایی مانند ECE را اخذ کرده و امکانات به مراتب بیش از آن خودروهای مونتاژی را دارد، قرار است بخش مهمی از نیازهای بازار خودرو ایران برای یک خودرو خانوادگی پاسخ داده شود.

وقتی صحبت از انعطاف پذیری یک خودروساز در طراحی خودروهای متنوع با پلتفرم اختصاصی به میان می آید یعنی، کلاس های متعدد خودرو قابل دسترس است. SP100 یک پلتفرم عادی نیست بلکه یک مگاپلتفرم برای پاسخ به هر نوع خواسته ای از طرف مشتریان است. مینی کراس اوور ها هم یکی از مهمترین علایق مشتریان بازار خودرو ایران هستند که سایپا برای دومین عضو خانواده SP100 به سراغ این کلاس رفته و اولین کراس اوور بومی را با زبان طراحی مشابه شاهین، آماده معرفی و ورود به خطوط تولید کرده است اما فاز نهایی تولید انبوه آن ممکن است چند سالی به طول بیانجامد.

عصر خودرو

شاهین

معایب شاهین سایپا

مزایا شاهین سایپا

رهام خودروی جدید سایپا را بیشتر بشناسید!

رُهام ، خودروی جدید سایپا به زودی در بازار

رُهام،خودروی جدید سایپا فراتر از تصور

رهام نخستین بار در نمایشگاه خودروی مشهد به نمایش درآمد

خودروی سایپا رهام (بررسی،قیمت،مشخصات فنی و تصاویر)

رهام برای تست فنی پا به جاده‌ها گذاشت

رهام توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد

رهام به زودی وارد بازار می‌شود

رهام جایگزین پراید خواهد شد

رهام  توسط متخصصان ایرانی طراحی شده است

ارتقای داخلی سازی با تولید رهام و پژو ۳۰۱

رهام به زودی وارد بازار خواهد شد

آمادگی قطعه ‌سازان برای تولید انبوه رهام

۸ خودرو جدید وارد بازار خواهد شد

قیمت نهایی رهام چقدر است؟

رهام با چه مشخصاتی وارد بازار می‌شود؟

پیشنهاد تغییر نام خودرو رهام به شاهین

رهام (شاهین) با چه مشخصاتی وارد بازار می‌شود؟

فروش خودرو شاهین به زودی آغاز خواهد شد + تصاویر

زمان پیش فروش خودروی شاهین مشخص شد

قیمت شاهین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar