چرا هنوز وانت زامیاد ۲۴ روی خط تولید است؟

شنبه 19 فروردین 02 ساعت 14:32
چرا هنوز وانت زامیاد ۲۴ روی خط تولید است؟

برخی تولیدات فراتر از هویت صنعتی، هویتی معنوی و مرتبط با جامعه را یدک می کشند و وسیله امرار معاش جمعیت قابل توجهی از مردم کشور هستند. وانت زامیاد۲۴ یکی از این خودروهاست که طی حدود ۴ دهه به وسیله ای اشتغال زا و اقتصاد ساز در کشور بدل شده و نزدیک ترین رقبایش یعنی کامیونت های ۵ تا ۶ تن بعضا ۳ تا ۵ برابر این وانت قیمت دارند و زامیاد نیز طی سال های اخیر توسعه های مهندسی متعددی را برای این وانت رقم زده تا همگام با استانداردها بتواند روی خط تولید بماند.

باربر نجیب بازار خودرو ایران علاوه بر ایجاد اشتغال در خطوط تولید زامیاد، وسیله امرار معاش و روزی رسان میلیون ها ایرانی است که به واسطه شرایط اقتصادی و قیمت اقتصادی در مقایسه با رقبا و ظرفیت بالای باربری، هر طور شده با تلاش مهندسان زامیاد با استانداردهای روز همگام شده و بدون شک یکی از ۵ خودرو استراتژیک تاریخ صنعت خودرو ایران به حساب می آید که با هیچ فرمولی نمی توان جایگیزینی برایش پیدا کرد.

خودروهای کار از مهمترنی نیاز های هر کشور به حساب می آیند و وسیله ای برای گذران زندگی جمعیت قابل توجهی از مردم به حساب می آیند که مستقیما با اقتصاد و معیشت جامعه در ارتبط هستند. وانت نیسان یا همان نیسان آبی معروف بدون شک تاثیرگذارترین و مهمترین خودرو سبک کار در ایران به حساب می آید. بیش از ۴۰ سال از آغاز تولید وانت نیسان در ایران توسط زامیاد می گذرد و به دلیل توانمندی های بالای این محصول و قیمت اقتصادی هیچ گاه در عمل امکان جانشینی آن وجود نداشته و چرخه باربری در حوزه انت های سبک کشور نیز با حضور این وانت به فعالیتش ادامه داده است.

حال زامیاد طی سال های اخیر اقدامات موثری در راستای ره روز رسانی این محصول انجام داده که از آن جمله می توان به تعریف کاربری های جدید مانند کمپرسی و یخچال دار اشاره کرد. ظرفیت مجاز بار این وانت ۲.۱ تن اعلام شده اما در عمل بعضا شاهد بارگیری تا ظرفیت ۳ تن روی این وانت نیز هستیم و همین مساله آن را مشابه رقیبی برای یک کامیونت ۵ تا ۶ تن می کند که ظرفیت باری حدود ۲ تا ۳ تن دارد. البته این موضوع در حالی مطرح می شود که کامیونت های ۵ تا ۶ تن عمدتا قیمتی فراتر از یک میلیارد تومان دارند و قیمت شرکتی وانت زامیاد به حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان می رسد و در بازار حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت می خورد. علاوه بر این موارد خریداران وانت آبی زامیاد، از این موضوع آگاه هستند که می توانند از سطح پوشش بهتر قطعات و تعمیرکاران آشنا با این خودرو نیز بهره مند شوند و این موضوع برای خودرویی که قرار است کاربری باری داشته باشد مسله مهمی است که باز هم به یکی دیگر از نقاط قوت وانت زامیاد۲۴ بدل شده است.

وانت نیسان همچنان پس از سال ها از پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی بهره می برد که در نسخه بنزینی حداکثر توانش به ۹۴ اسب بخار می رسد و در حالت گازسوز حداکثر توان ۸۰ اسب بخار را تولید می کند و گشتاور ۱۸۷ نیوتون متری آن در کنار گیربکس با ضرایب سنگین ۵ سرعته اصلی ترین عامل ایجاد کشش قابل توجه برای این وانت ۴.۸ متری است.

برخی وسایل نقلیه در راستای خدمت رسانی به مشاغل مختلف تولید وعرضه می شوند و خودروهای وانت سبک مانند زامیاد ۲۴، به خودی خود شغلی به حساب می آیند که محل درآمد چندین نفر است. حال تصور کنید برای جایگزینی این وانت با قیمت حدود ۴۰۰ میلیون تومان، طیف گسترده مشتریان این وسیله نقلیه مجبور به خرید کامیونت های یک تا ۱.۵ میلیارد تومانی باشند که در آن صورت مطمئنا بخش مهمی از جامعه هدف برای ایجاد اشتغال از این چرخه حذف می شوند و البته هزینه حمل و نقل بار با وسیله نقلیه ای با ۳ تا ۵ برابر قیمت بیشتر قطعا مشابه وانت نیسان نخواهد بود.

وانت زامیاد ۲۴ از معدود خودروهایی است که به واسطه هویت استراتژیکش با تلاش های مهندسان در گذر از بیش از ۴ دهه با استاندارد های الزامی همسو شده اما این روزها خبرهایی مبنی بر الزام چراغ روشنایی در روز برای این خودرو به گوش می رسد که می تواند روند تولید این محصول را تازمان استانداردسازی با این آپشن غیرضروری با وقفه مواجه کند. مشخص نیست که هدف از این استانداردها که در شرایط آب و هوایی ایران کاربری ندارند برای چنین محصولی که چرخ معیشت بخش مهمی از جمعیت کشور را می گرداند چیست!

بسیاری آن را با نام نیسان آبی می شناسند و زندگی عده زیادی به حیات این سرباز ۴۰ ساله گره خورده اما بهترین توصیف برای هویت واقعی این وانت، باربر نجیب است که ۴ دهه در شرایط مختلف اقتصادی، ضمن همسو شدن با استانداردها خدمت رسان اشتغال زایی، صنعت، اقتصاد و معیشت جامعه کشورمان بوده است.

عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar