تصاویر پروژه P90 برای احیای تندر ۹۰

جمعه 4 شهریور 01 ساعت 17:33
تصاویر پروژه P90 برای احیای تندر 90

P90 کد محصولی است که در نهایت منجر به تولید دوباره تندر۹۰ خواهد شد. پروژه احیا تندر۹۰ در سایپا و پارس خودرو کلید خورد و در نمایشگاه تحول صنعت خودرو برخی از ویژگی های آن مشخص گردید.

تندر ۹۰ قرار است دوباره به خط تولید باز گردد. اما نه با ویژگی‌ها و مشخصات فنی قبلی. این پروژه جدید P90 نام دارد و مشترکاً توسط سایپا و پارس خودرو مراحل باز تولید آن در حال انجام است.

نمایشگاه تحول صنعت خودرو فرصتی بود که با بخشی از این خودرو آشنا شویم! هنوز تصویر و شمایل نهایی تندر ۹۰ جدید منتشر نشده است. اما برخی از ویژگی های فنی آن بطور غیر رسمی اعلام شد.

قوای محرکه P90 – تندر ۹۰ جدید

در طول هفته های گذشته اینکه موتور تندر ۹۰ جدید ایرانی خواهد بود یا روسی برای بسیاری سوالی بی پاسخ بود. ماه ها قبل معاون وزیر صنعت اعلام کرد که گزینه ای از سوی روس ها اعلام شده که می تواند به عنوان موتور این خودرو مورد استفاده قرار گیرد.

هنوز هم مشخص نیست که قوای محرکه این خودرو قدیمی، چیست. اما در کنار شاسی این خودرو اطلاعاتی از ویژگی های فنی آن به نمایش درآمد.

قوای محرکه P90 یا تندر ۹۰ جدید یک موتور ۱/۶ لیتری خواهد بود. این موتور که با کد ME16 شناخته می شود قرار است در پلتفرم SP0 سایپا هم استفاده شود.

موتور ME16 تندر ۹۰ جدید ۱۰۸ اسب بخار نیرو تولید خواهد کرد. گشتاور آن نیز ۱۴۸ نیوتن متر بوده که نسبت به موتور اصلی تندر ۹۰ ارقام بالاتری هستند.
از لحاظ توان موتور، P90 یا تندر ۹۰ جدید ۳ اسب‌بخار از نمونه اصلی خود قوی تر است. از لحاظ میزان گشتاور نیز موتور ME16 سایپا ۸ نیوتن‌ متر از نمونه قبلی قدرتمند تر است.

این موتور قادر است استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس کند و توان آن از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می شود.

موتور ME16 سایپا در حقیقت همان موتوری است که در ایران خودرو با نام TU5 Plus می شناسیم. منتهی تفاوت این دو نمونه در آن است که سایپا در دوران برجام آن را از سیتروئن گرفت و ایران خودرو از پژو.

اطلاعات منتشر شده درباره موتور P90 یا ۹۰ جدید نشان می دهد که خبری از موتورهای AvtoVAZ نیست. پیشتر احتمال می رفت که موتور ۸ سوپاپ VAZ-11182 روسی با ۹۰ اسب بخار نیرو و ۱۴۳ نیوتن‌ متر گشتاور قوای محرکه جدید این خودرو باشد.

موتوری که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به نمایش درآمد در حقیقت همان موتور رنو K4M بود. به همین دلیل هنوز نمی‌توان درباره موتور نهایی P90 یا تندر ۹۰ جدید اظهار نظر کرد.

 

سایپا و پارس خودرو در شرایطی بر روی پلتفرم P90 کار می کنند که نسل سوم داچیا ساندرو برای سال جاری میلادی فیس لیفت شد!

این پلتفرم که B0 (بی صفر) نام دارد در سال ۲۰۰۴ توسط رنو و نیسان ایجاد شد. یعنی حدوداً ۱۸ سال از عمر این پلتفرم می گذرد! خانواده رنو لوگان، رنو کپجر، نیسان کیکس و لاداهای ایکس ری و لارگوس همگی بر روی این سازه به تولید رسیدند.

تمامی خودروهای ذکر شده اکنون با پلتفرم های به روز شده جایگزین شدند. برای مثال زیر ساخت رنو آرکانا، پلتفرم B0 پلاس است. اما سایپا و پارس خودرو همچنان در حال توسعه خودرو بر روی پلتفرمی هستند که سالها پیش از سوی سازندگان اصلی کنار رفتند.

تندر ۹۰ زمانی که وارد بازار ایران شد نیز خودرویی قدیمی بود. این خودرو زمانی در ایران حضور یافت که نسل دوم آن از سوی خارجی ها خریداری می شد.

آیا بهتر نبود بجای استفاده از پلتفرمی قدیمی، هزینه ها و بودجه این کار صرف طراحی و توسعه محصولی جدید شود؟ سوال اصلی این است که P90 به عنوان تندر ۹۰ جدید می تواند خودرویی باشد که پاسخگوی نیاز بازار باشد؟

در نمایشگاه تحول صنعت خودرو شاهد برخی از امکانات رفاهی تندر ۹۰ جدید بودیم. البته فقط بر روی کاغذ. امکاناتی چون کروز کنترل و محدود کننده سرعت، فرمان هیدرولیک D-Type، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم پایش فشار باد تایرها، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی و تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک در این خودرو وجود خواهند داشت.

سایپا و پارس خودرو همچنین آپشن هایی نظیر ایربگ راننده و سرنشین جلو، تریم داخلی دو رنگ، چراغ روشنایی روز، سنسور دنده عقب، سنسور باران، مانیتور هفت اینچی، دوربین دید عقب، روکش پارچه ای صندلی ها و ترمز ESC را برای این خودرو در نظر گرفتند.

P90 قرار است با بدنه ای جدید به بازار راه پیدا کند. طراحی جدید را می توان در نمای جلو و عقب این خودرو مشاهده کرد. اما هنوز نمونه ای حتی بصورت کانسپت هم از این خودرو به نمایش در نیامده است.

سالهاست تنها تصاویری از این خودرو رویت می شود که مشخص نیست چه زمانی تولید آن شروع می شود. واقعیت این است که P90 یا تندر ۹۰ جدید محصولی استراتژیک در خط تولید پارس خودرو خواهد بود.

با توجه به مشخصات فنی این خودرو، احتمالاً آن را باید به عنوان رقیب سایپا شاهین و تارا ایران خودرو بدانیم. خبرها حاکی از آن است که P90 یا تندر ۹۰ جدید در سال ۱۴۰۳ به بازار می آید.

تا آن زمان احتمالاً موتور شاهین تغییر کرده و تارا هم به روز رسانی هایی را تجربه کرده است. نمونه به روز شده تندر ۹۰ حتی در زمان تولد دوباره هم خودرویی قدیمی خواهد بود.

بیت‌ ران

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "تصاویر پروژه P90 برای احیای تندر ۹۰"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Ar
مهمان

باسلام و عرض تشکر متاسفانه ادبیات متن طوریست که انگار میخواین ال۹۰ رو ببرید زیر سوال. مخصوصا جمله ی آخرمتن