کاهش چشمگیر زیان مالی شرکت سایپا

یکشنبه 19 مرداد 99 ساعت 11:36
کاهش چشمگیر زیان مالی شرکت سایپا

مجمع عمومی عادی سالیانه فوق‌ العاده منتهی به اسفند ۹۸ گروه سایپا در حالی برگزار شد که این شرکت توانسته است با اصلاح ساختارهای مالی زیان خود را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

در پایان سال مالی منتهی به اسفند ۹۸، سایپایی‌ها اگرچه ۱۲۹ ریال به ازای هر سهم زیان کردند، اما بررسی صورت‌های مالی شرکت نشان از کاهش چشمگیر زیان سایپایی‌ها دارد.

رشد ۴۲ درصدی فروش طی ۴ ماه از سال ۹۹

در مجمع گروه سایپا که با حضور ۷۵.۳۱ درصد سهامداران برگزار شد، رشد مبلغ فروش محصولات سایپا در چهار ماه سپری‌شده از سال ۹۹ در مقایسه با مدت زمان مشابه سال اخیر ۴۲ درصد رشد داشته اعلام شد. «خساپا» همچنین در صورت‌های مالی سه‌ماهه هم حقوق مالکانه ۱۰هزار میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. این شرکت در سه ‌ماهه نخست سال قبل به زیان ۷۹۴ میلیاردی رسیده بود که در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری با کاهش ۴۸ درصدی به ۴۱۱ میلیارد تومان رسیده است.

تبدیل زیان ۲۶۱ میلیاردی به سود عملیاتی ۲۹ میلیارد تومانی

«خساپا» توانسته است در سه ماه نخست سال ۹۹ به سود عملیاتی ۲۹میلیارد تومانی برسد. این سود عملیاتی در مدت‌زمان مشابه سال پیش، «زیان» ۲۶۱ میلیارد تومانی بوده است.  طی دوره ۱۲ماهه منتهی به پایان اسفند ۹۸  شرکت در مجموع ۲۵ هزار و ۱۶۸ میلیارد ریال زیان تولید کرده است. همچنین زیان انباشته شرکت هم به ۶۷ هزار و ۲۳۵ میلیارد ریال رسیده است.

کاهش چشمگیر معوقات بانکی در سال ۹۸

در این مجمع، سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا اظهار کرد: «نزدیک به ۷ هزار و ۴۲۳ میلیاردی که در سال ۹۷ معوق بود یا سررسید شده بود، در سال ۹۸ به ۳۲۹ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.» وی با ذکر این‌که در مقطعی که من در سایپا منصوب شده بودم، هیچ‌کدام از بانک‌ها با ما همکاری نمی‌کردند، افزود: «با هر کدام از بانک‌ها که مذاکره می‌کردیم، زیر بار این‌که دوباره با سایپا همکاری کنند، نمی‌رفتند. کمتر از یک سال طول کشید تا دوباره بانک‌ها آمادگی خود را برای همکاری با سایپا اعلام کردند. طی روزهای گذشته مذاکراتی با یکی از بانک‌های بزرگ که در گذشته مشکلاتی با آن‌ها داشتیم انجام و مشکلات برطرف

شد.»

کاهش بدهی ارزی به بانک‌ها به ۴۲ میلیارد تومان

مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا با تاکید بر این‌که همکاری دوباره بانک‌ها با سایپا ناشی از عملیاتی بود که در سال ۹۸ محقق شد، اظهار کرد: «وضعیت بدهی بانکی ما به لحاظ ارزی و آن‌هایی که معوق و سررسید شده بود نیز از بیش از ۲هزار میلیارد تومان به ۴۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرد. ضمن این‌که چک‌هایی که معوق و سررسید شده بود، از ۱۳۵۱ میلیارد تومان به ۸۶ میلیارد تومان در انتهای سال ۹۸ کاهش پیدا کرد.»

کاهش نرخ بهره موثر سایپا به ۱۹ درصد

وی با اشاره به اقدامات گروه مالی سایپا گفت: «با اقدامات گروه مالی، نرخ موثر بهره شرکت که ۲۷.۱ درصد بود، به ۱۹.۲ درصد کاهش پیدا کرد. نتیجه این اقدام، کاهش ۴۹۰ میلیارد تومانی هزینه‌های شرکت بود. همچنین مالیات هم از بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان به کمتر از ۱۳۰ میلیارد تومان رسید.»

واگذاری ۱۱۰۰ میلیارد تومان اموال و دارایی‌های مازاد چهار ماه

سلیمانی در ادامه با اشاره به دارایی‌ها و املاک مازاد در شرکت خودروسازی سایپا هم اظهار کرد: «سال پیش توانستیم نزدیک به ۴۶۸ میلیارد تومان از دارایی‌های مازاد را واگذار کنیم و نسبت به سال ۹۷ این مقدار تقریبا ۲ برابر شد. در چهارماهه ابتدایی سال هم موفق شدیم بخش اعظم ۱۱۰۰ میلیارد تومان از دارایی‌های مازاد را به فروش برسانیم و از این منابع در راستای افزایش تولیدمان استفاده کنیم. همچنین با توجه به برنامه واگذاری ۱۱۰۰ میلیاردی که به وزارت صمت تعهد داده‌ بودیم، خوشبختانه طی این چهار ماه به این میزان تعهد دست پیدا کردیم و مجموع فروش دارایی‌هایمان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بیش از ۷۱۱ میلیارد تومان بود.»

خروج شرکت‌های زیرمجموعه از زیان‌دهی

موضوع اصلاح ساختار شرکت مورد دیگری بوده است که مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا به آن اشاره کرد و افزود: «سال اخیر شرکت مادر از ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شد. همچنین سه شرکت زیرمجموعه ما هم از زیان‌دهی خارج شد. پنج شرکت‌مان هم تثبیت شدند و ۱۷ شرکت هم با افزایش سودآوری رو به رو بودند.»

افزایش ۱۵ هزارمیلیارد تومانی سرمایه شرکت

وی اظهار کرد: «در مجموع با اقداماتی که در بعد مالی انجام شد، سرمایه شرکت از ۴هزار میلیارد تومان به ۱۹هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. با تجدید ارزیابی دارایی‌ها عملا از ماده ۱۴۱ خارج شدیم. ان‌شاءالله امسال بتوانیم با اصلاح روندی که در بحث قیمت‌ها و کنترل هزینه‌ها داریم، دیگر مشمول ماده ۱۴۱ نشویم و این روند را ادامه دهیم.»

واگذاری دو شرکتی که در راستای فعالیت‌های سایپا نبودند

سلیمانی با ذکر این‌که گروه های پارس ‌خودرو، سازه‌گستر و قالب‌های بزرگ صنعتی ما هم از ماده ۱۴۱ خارج شدند، تاکید کرد: «درمجموع ۴ شرکت از این ماده خارج شدند. همچنین برخی شرکت‌های زیرمجموعه ما مانند فنرسازی زر، قالب‌های بزرگ صنعتی، مگاموتور و سایپا آذین افزایش سرمایه‌ داشته‌اند. ضمن این‌ که شرکت خودروسازی سایپا دو شرکت را که در راستای فعالیت‌هایش نبود، به‌طور کامل واگذار کرد.»

خبر خوش خروج زیان‌ده‌ترین محصول سایپا

وی همچنین با اعلام این‌که یک خبر خوش بحث توقف تولید پراید است، تاکید کرد: «البته خوش بودن این خبر نه از باب توقف تولید این خودرو است، بلکه از این نظر که ما بیشترین زیان را از تولید پراید متحمل می‌شدیم؛ بیشترین زیان مربوط به گروه ایکس‌۱۰۰ بود که توقف آن موجب می‌شود که زیانی از این بابت نداشته باشیم.»

سلیمانی همچنین در مورد افزایش سرمایه شرکت هم گفت: «این برنامه متصور است که افزایش سرمایه‌ای از محل آورده سرمایه‌گذاران داشته باشیم.»

دنیای خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar