افزایش بهای بنزین منجر به افزایش قیمت خودرو خواهد شد

بروزرسانی در: شنبه 25 آبان 98 ساعت 19:50
افزایش بهای بنزین منجر به افزایش قیمت خودرو خواهد شد

یک کارشناس خودرو در خصوص تأثیر افزایش بهای بنزین بر قیمت روز خودرو تاکید کرد: آثار تورمی جهش قیمت بنزین منجر به افزایش بهای همه کالا‌ها از جمله خودرو خواهد شد.

فربد زاوه  در خصوص چگونگی تأثیر افزایش قیمت بنزین بر بازار خودرو توضیح داد: اولاً در فاصله زمانی کوتاهی بین اعلام قیمت جدید بنزین تا امروز همه خودرو‌ها صاحب سهمیه بنزین شدند، نکته دوم این است که به گفته دولت عواید این افزایش قیمت به جیب مردم برمی‌گردد. اکنون اگر این حلقه پول بین مردم باقی بماند منجر به ایجاد تورم نخواهد شد ولی از آنجا که اعلام شده نقدینگی حاصل از افزایش قیمت بنزین در طول چند روز آینده به مردم داده می‌شود، عملاً قبل از اینکه پول حاصل از قیمت جدید بنزین وارد خزانه دولت شود باید اقدام به انتشار پول کند.

وی ادامه داد: در حالیکه هنوز بنزینی مصرف نشده، قرار است عواید آن وارد جامعه شود، بنابراین همه کالا‌ها نه متأثر از افزایش قیمت بنزین بلکه به خاطر توزیع نقدینگی و آثار تورمی آن گران خواهد شد.

این کارشناس خودرو با تاکید بر اینکه حال و روز الان ما نتیجه ثبات طولانی مدت قیمت‌هاست، گفت: ما موافق افزایش پله‌ای بهای بنزین برای جبران کسری بودجه بودیم درحالیکه حالا دولت هیچ اقدامی در جهت جبران این کسری به جز افزایش قیمت بنزین آن هم با بازگرداندن پول آن به مردم انجام نداده است؛ بدین ترتیب علاوه بر ابر تورم ناشی از کسری بودجه، حالا تورم ناشی از خلق نقدینگی و بهای انرژی هم خواهیم داشت.

زاوه اضافه کرد: افزایش قیمت بنزین بدون انجام اصلاحات بخش‌های دیگر به ویژه عدم رسیدگی به شرایط نامناسب خودرو‌های موجود، تأثیر مثبتی در اقتصاد نداشته و فشار آن دوباره بر دوش اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین جامعه خواهد بود.

او همچنین با انتقاد از روش اعلام قیمت جدید بنزین تصریح کرد: مدل دولت در اعلام خبر افزایش قیمت بنزین مناسب نبود و متاسفانه رفتار‌‌های این چنینی منجر به بیشتر شدن بی‌اعتمادی مردم به دولت خواهد شد.

زاوه در پایان گفت: تجربه افزایش بهای بنزین در دوره‌های قبل نشان داده که این پارامتر بر جهش قیمت همه کالا‌ها از جمله خودرو تأثیر خواهد گذاشت و در این بین قیمت خودروهای دوگانه سوز به دلیل افزایش تقاضا نسبت به دیگر خودروها بیشتر دچار تورم بخشی خواهند شد.

اقتصادآنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar