بازار خودرو در کما / خرداد ۱۴۰۳

پنج شنبه 10 خرداد 03 ساعت 10:51
بازار خودرو در کما / خرداد 1403

قیمت خودرو در روزهای اخیر به رغم فراز و فرود بازار ارز، تغییرات چندانی را به لحاظ قیمتی و روند معاملات نداشته است و اگر چه برخی خودروها کاهش جزئی را در قیمت تجربه کردند اما به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران تا زمانی که بازار با ثبات همراه نباشد، رکود در بازار خودرو ادامه خواهد داشت؛ جریانی که حالا موجب افزایش نگرانی ها از آینده بازار خودرو شده است.

بررسی اوضاع قیمتی در بازار خودرو بیانگر آن است که سیاست گذار به رغم تلاش در تامین نیاز مشتریان، موفقیت چندانی نداشته است و همچنان حکمران اصلی بازار خودرو سیاست های ارزی است.

اما در این میان مساله ای که می تواند جریان بازار خودرو را بیش از پیش ملتهب کند بررسی اطلاعات فروش خودروسازان در پایان اردیبهشت سال جاری است که حکایت از افت نزدیک به ۱۳  درصدی دارد، روندی که در کنار اطلاعات مربوط به تولید اردیبهشت ماه خودروسازان بزرگ و افت حدود ۱۸ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل، پالس خوبی را به بازار خودرو مخابره نمی کند.

افت تولید و فروشی که به گفته کارشناسان می تواند زنگ خطری برای بازار خودرو باشد و سیگنال منفی را روانه بازار کند و ضمن اینکه روی قیمت بازار خودروسازان تاثیر منفی می گذارد، این ایده را در خریداران تقویت کند که خرید خود را جلو بیاندازند. جریانی که می تواند کفه حضور خریداران در بازار را به نسبت فروشندگان سنگین کرده و به احتمال زیاد نمودار قیمت ها روند صعودی به خود خواهد گرفت.

البته بارها راهکارهای مختلفی از سوی کارشناسان برای ساماندهی تولید و فروش و قیمت در بازار خودرو اندیشیده شده اما پس از مدتی از یادها رفته است، در هر حال اوضاع تولید و فروش خودروسازان حکایت از شدت گرفتن چالش نقدینگی و مشکلات ارزی بخش های خودروسازی است، جریانی که می تواند به زودی منجر به افزایش بهای خودرو در بازار شود.

اما وضعیت در بازار خودرو به رغم برخی پیش بینی ها، هم اکنون با رکود جدی در معاملات همراه است به طوری که به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران، بازار خودرو کاملا قفل است و هیچ خرید و فروشی در بازار صورت نمی گیرد.

اسد کرمی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، معتقد است اگر چه نوسانات دلار موجب کاهش اندک قیمت خودروهای داخلی در چند روز گذشته شد اما دوباره با رشد نرخ ارز  قیمت ها به نرخ قبل بازگشت و هم اکنون بازار خودرو با ثبات قیمتی همراه است.

وی با توجه به تاثیر افت تولید و فروش بر بازار خودرو تصریح کرد: به رغم پیش بینی ها، هیچ آثاری از رونق در بازار خودرو مشاهده نمی‌شود.

کرمی، با تاکید بر اینکه از ابتدای امسال بازار خودرو با رکود جدی در معاملات روبرو است، یادآور شد: در هفته گذشته با ورود دلار به کانال ۵۷ هزار تومان، قیمت خودروهای داخلی ۵ تا  ۶ درصد افت کرد اما با بازگشت نوسانات و افزایش نرخ ارز، ترمز ریزش قیمت ها در بازار کشیده شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران هر گونه بازگشت رونق به بازار خودرو را در گرو ایجاد ثبات در بازار دانست و گفت: افت‌وخیز نرخ ارز و شرایط به نسبت ناپایدار اقتصادی، موجب شده تا بسیاری از مصرف‌کنندگان و افرادی که به فکر خرید از بازار خودرو هستند، دست نگه دارند.

به گفته کرمی، با وجود رکود در معاملات بازار خودرو، همچنان تقاضا برای خودروهای پرطرفداری که اختلاف قیمت میان قیمت مصوب کارخانه‌ای و بازار آزاد آن زیاد است، بالاست، اما کماکان در بازار این خودروها نیز با وجود تاثیر پذیری زیاد از نوسانات ارزی، فعالیتی دیده نمی‌شود.

در ادامه نگاهی می اندازیم به قیمت برخی از خودروهای داخلی و آخرین تغییرات که بازار داشتند.

تغییرات قیمتی محصولات ایران خودرو در بازار

در میان محصولات ایران خودرو هم اکنون «دنا پلاس توربو اتومات» در بازار امروز ۹۸۰ میلیون است اما «هایما S7» هم بازار روز گذشته با افزایش ۵ میلیون تومانی یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان قیمت خورد. ارزیابی‌ها همچنین نشان می دهد قیمت  «تارا V2 اتومات» در بازار به ۹۲۰ میلیون تومان رسیده است و نسبت به روز گذشته افت داشته است. «رانا پلاس» هم بدون تغییر۶۱۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورد. اما در میان پرطرفدارهای ایران خودرو امروز «پژو پارس LX» خلاف جهت بازار قیمت خودرو با افزایش ۱۰ میلیونی ۸۴۰ میلیون تومان شد.

تغییرات قیمتی محصولات سایپا در بازار

در میان محصولات سایپا نیز هم اکنون «شاهینG» در بازار بدون تغییر ۷۲۰ میلیون تومان بوده و تغییری نداشته است. در میان خانواده کوییک هم امروز «کوییک‌R دنده‌ای» بدون تغییر در بازار ۴۴۵ میلیون تومان قیمت خورد، اما «کوییک دنده‌ایS» در بازار افزایش ۲ میلیونی داشت و ۴۲۷ میلیون تومان قیمت خورد. ارزیابی بازار نشان می‌دهد «تیبا هاچ‌بکEX» هم ۴۲۰ میلیون تومانی ماند و تغییر قیمت نداشت. همچنین در بازار ثابت امروز «ساینا دنده‌ای S» بدون تغییر ۴۲۷ میلیون تومان قیمت‌ خورد و قیمت «اطلس» هم در بازار امروز ۵۶۳ میلیون تومان شد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar