تأثیر واگذاری قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت

چهارشنبه 27 فروردین 99 ساعت 10:44
تأثیر واگذاری قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت

کارشناس صنعت خودرو گفت: کنار رفتن شورای رقابت، تاثیری برای خودروسازان نداشته است و فقط به خاطر اینکه پای وزارت صنعت به میان آمد، حواشی کمتر شد.

امیرحسن کاکایی در خصوص گمانی زنی‌ها مبنی بر واگذاری قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت، اظهار کرد: این تغییر و تحولات تأثیر خاصی برای خودروسازان ندارد، حتی زمانی که شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شد، اما قیمت‌گذاری دوباره با همان منطق شورا انجام گرفت.

کارشناس صنعت خودرو با ذکر اینکه قیمت خودرو‌های پرتیراژ در کشور مبتنی بر قیمت ۷ بهمن سال ۹۷ است، افزود: در یک سال گذشته قیمت رسمی فروش خودرو‌هایی که قبلاً تحت اختیار شورای رقابت بود کماکان ثابت است در حالی که اگر همان زمان قیمت گذاری در اختیار شورای رقابت بود و از سال ۹۷ به سال ۹۸ ورود می‌کردیم بر اساس معیارهایی، شورا یک افزایش قیمتی را قبول می‌کرد.

وی گفت: از نظر نتایج کنار رفتن شورای رقابت، تاثیری برای خودروسازان نداشته است و فقط به خاطر اینکه پای وزارت صنعت به میان آمد، حواشی کمتر شد و خودروسازان همانند گذشته اعتراض نمی‌کردند و قیمت‌ها را راحت‌تر قبول کردند.

کاکایی با ذکر اینکه با حذف شورای رقابت دو اتفاق انجام گرفت، ادامه داد: اتفاق نخست این بود که قیمت خودرو‌های پرتیراژ افزایش یافت یعنی هیچ رابطه منطقی در یک سال پیش بین قیمتی که خودرو در کارخانه فروش می‌رفت با قیمتی که در بازار فروش می‌رفت وجود نداشت و تفاوت فاحشی پیدا کرد بنابراین تفاوتی با حذف شورای رقابت به وجود نیامد و تنها دلالان سود بردند اتفا ق دوم زیان ۳۰ هزار میلیارد تومانی بود که خودروسازان از این ناحیه به آنه وارد شد.

کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: البته هنوز مسئولان برای در اختیار قرار دادن قیمت گذاری به شورای رقابت به نتیجه نرسیدند و این مسئله به تعویق افتاده و هر روز تأخیر در تصمیم گیری در وضعیت تحریمی و شیوع کرونا صنعت خودرو را با مشکل رو به رو می‌کند.

وی یادآوری کرد: بعضی از قطعات موردنیاز صنعت خودروسازی از ووهان چین وارد می‌شد اولین ضربه از کرونا به این صنعت به خاطر اینکه یکی از مهم‌ترین منابع واردات قطعات بود به صنعت خودرو وارد شد.

کاکایی تاکید کرد: سئوال اصلی این است آیا قیمت‌گذاری بر اساس قیمت‌های رؤیایی باید انجام شود یا قیمت‌گذاری آزاد و یا قیمت‌گذاری دستوری، اما بر اساس قیمت‌های واقعی که باید به آن جواب داده شود.

میزان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar