افزایش قیمت محصولات کرمان موتور تمامی ندارد!

شنبه 25 خرداد 98 ساعت 16:09
افزایش قیمت محصولات کرمان موتور تمامی ندارد!

افزایش قیمت محصولات کرمان موتور تمامی ندارد. پس از S3، نوبت به جک J4 و S5 اتوماتیک رسیده است که تغییر قیمت‌های قابل توجه داشته باشند و در عرض کمتر از یک ماه گرانی بیش از ۴۰‌ میلیون تومانی را تجربه کنند. جک J4، در فروردین ماه ‌سال‌جاری کمتر از ۱۱۰‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود. در اردیبهشت ‌ماه هم قیمت این خودرو به ۱۱۵‌ میلیون و ۵۰۰‌ هزار تومان رسید.

این خودرو تا آخرین روز اردیبهشت هم با قیمت ۱۱۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان عرضه می‌شد، ولی از ابتدای خردادماه متحمل افزایش قیمت بیش از ۲۴‌میلیون تومانی شده و به ۱۴۰‌ میلیون تومان رسید. علاوه بر این S5 اتوماتیک هم مشمول این افزایش قیمت‌های ناگهانی در سه ماهه ابتدایی ۹۸ شده است. این خودرو در فروردین ماه ‌سال‌جاری ۲۴۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان قیمت داشت و در اردیبهشت به ۲۶۰‌میلیون تومان رسید، ولی از ابتدای خردادماه قیمت این خودرو ۳۰۱‌ میلیون تومان شد.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که S5 اتوماتیک ظرف مدت سه ماه ۵۵‌ میلیون و ۵۰۰‌ هزار تومان و در عرض یک ماه ۴۱‌میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. البته فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو عقیده دارد که افزایش قیمت خودرو ناشی از افت ارزش ریال بوده و قیمت جک s5 پارسال همین موقع نزدیک به ۳۰‌ هزار دلار بوده و حالا هم حدوداً به همین قیمت عرضه می‌شود. البته رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل گرانی‌های اخیر را بی‌دلیل دانسته و خواستار ورود سازمان حمایت به این موضوع و برخورد با گروه کرمان موتور است.

مشتریان مشکلی با قیمت‌های فعلی ندارند

معاون بازاریابی این گروه خودروسازی می‌گوید که  کرمان موتور به جز جک s3 هیچ محصولی در ‌سال۹۸ عرضه نکرده و درحال عمل به تعهدات قبلی خود است. نجفی ادامه می‌دهد: «تمامی افزایش قیمت‌ها مربوط به خودروهای پیش ‌فروش ‌شده در‌ سال ۹۷ است که قیمت‌ آنها غیرقطعی و قرار بود قیمت تحویلی آنها براساس قیمت تمام‌شده روز محاسبه شود.» او که از تأیید یا رد قیمت‌های اعلامی طفره می‌رفت، گفت: «مهم این است که مشتریان از قیمت‌های فعلی راضی هستند و مشکلی با این نرخ‌ها ندارند.»

چرا کرمان موتور برنامه‌ای برای فروش ندارد؟

مسئولان شرگروه کرمان موتور اما نداشتن برنامه‌ای برای فروش را بهانه‌ای برای طفره‌رفتن از توضیح در رابطه با قیمت محصولات این کارخانه کرده‌اند. اگرچه به گفته معاون بازاریابی کرمان موتور، این گروه با تمام ظرفیت خود مشغول به فعالیت بوده و مشکلی در تأمین قطعه تا نقدینگی ندارد، اما این گروه از ابتدای امسال به جز فروش شمار محدود ۳S هیچ محصولی را عرضه نکرده است. این مقام مسئول در کرمان موتور دراین‌باره  این‌گونه توضیح می‌دهد: «اولویت این شرکت عمل به تعهدات قبلی خود است.»

وقتی قیمت‌ها در بازار ارزان‌تر است

اما افزایش قیمت محصولات کرمان موتور در وضعیتی روزهای اخیر حسابی خبرساز شده که قیمت‌ها در بازار نزولی شده است. سعید موتمنی،  رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به رکود حاکم بر بازار می‌گوید: «قیمت محصولات کرمان موتور در بازار ارزان‌تر از کارخانه است و بازهم مشتری برای آن وجود ندارد. به‌عنوان مثال قیمت جکs5  که از سوی کرمان موتور ۳۰۱‌میلیون قیمت خورده، در بازار آزاد به قیمت ۲۹۳‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رود.  قیمت جک s3  اتومات هم کمتر از ۲۱۰‌میلیون تومان و j4 هم ۱۴۰‌میلیون تومان  در بازار آزاد قیمت خورده است. حتی گفته می‌شود خودرو سانتافه هم نزدیک به ۵۰ تا ۶۰‌میلیون زیر قیمت شرکت هم اکنون در بازار موجود است.»

ولی کاهش قدرت خرید مردم دیگر دلیلی است که به گفته فربد زاوه باعث شده قیمت خودرو در کارخانه گران‌تر از بازار باشد. او با ذکر این‌که بازار کشش افزایش قیمت را ندارد، ادامه داد: «هم اکنون در محصولات خانواده چری هم قیمت بازار پایین‌تر از کارخانه است که البته این موضوع به معنی گران‌فروشی کارخانه و تولید‌کننده نیست. درواقع قیمت خودرو در بازار به اعداد عجیب و غریبی رسید و تناسب بین قدرت خرید و قیمت خودرو از بین رفت.

قیمت منطقی محصولات کرمان موتور چقدر است؟

این وضع درحالی است که سازمان‌های نظارتی به خصوص سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، وظیفه نظارت بر عملکرد خودروسازان و دفاع از حقوق مردم را برعهده دارد. در این مورد مشخص نیست که آیا این سازمان نظارتی در جریان عملکرد کرمان‌موتور دارد یا نه؟ سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: «سازمان حمایت باید به موضوع گرانی ۵۰‌میلیون تومانی یک خودرو در مدت کمتر از ۳ ماه ورود پیدا کند. در این مدت آیا تغییری در دیگر مولفه‌های اقتصادی رخ داده یا قیمت ارز افزایش پیدا کرده که یک خودروساز قیمت محصولات خود را بالابرده است.» به گفته او قیمت محصولات کرمان موتور باید براساس قیمت جهانی و لحاظ کردن ۱۰‌درصد سود برای واردات‌کننده و هزینه‌های واردات تعیین شود.

افزایش قیمت به خاطر سقوط ارزش ریال

فربد زاوه می‌گوید خانواده جک جزو خودروهای محبوب دنیا نیست که بتوان برای آن یک قیمت جهانی متصور بود.  او ادامه می‌دهد: «اگر قرار باشد قیمت جکs5  را براساس ارز نیمایی حساب کنیم، قیمت هر دستگاه از این خودروی چینی نزدیک به ۳۱‌هزار دلار می‌شود که نسبت به مدت مشابه ‌سال اخیر تغییر چندانی نداشته است.» او می‌گوید: «قیمت دلار بهار پارسال حدود ۵‌هزار تومان و قیمت جک s5 هم حدود ۱۵۰‌میلیون تومان یا همان ۳۰‌هزار دلار بود. این اعداد به خوبی نشان می‌دهد که کرمان موتور در یک ‌سال اخیر تغییر نامتعارف در قیمت محصولات خود نداشته و تمامی رشد قیمت‌ها ناشی از افت ارزش ریال بوده است.  به‌عنوان مثال با همین پولی که امسال تنها می‌توانید یک خودرو چینی بخرید، دو‌سال قبل معادل قیمت یک لکسوس بود.»

۲۵۷‌ میلیون دلار ۴۲۰۰ تومانی برای کرمان موتور

گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که کرمان موتور در یک ‌سال گذشته بیشتر از ۲۵۷‌میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته است. با این حال معاون بازاریابی، در گروه کرمان موتور افزایش قیمت ارز و بروز مشکلاتی در روند واردات قطعه را علت اصلی افزایش قیمت تمام‌ شده تولیدات این شرکت خودروسازی اعلام کرده است!

نکته قابل‌تامل این است ‌که این گروه در فروردین ‌سال‌جاری حتی یک دستگاه خودرو هم تولید یا مونتاژ نکرده است. البته مسئولان این شرکت می‌گویند که عمده ارزهای دولتی دریافت ‌شده در پنج ماه ابتدایی سال۱۳۹۷ صرف تسویه حساب قطعات خریداری ‌شده در ۶ ماهه دوم ‌سال ۱۳۹۶ شده و تمامی خودروهای تولیدی  در این مدت به مشتریان با قیمت‌های همان زمان تحویل داده شده است.

لازم به ذکر است که این گروه از ابتدای اردیبهشت ماه‌ سال‌ جاری قیمت جک ۳ Sخود را سه بار تغییر داده است، به طوری که اکنون این خودرو نزدیک به ۵۰ ‌میلیون تومان گران‌تر از روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه به فروش می‌رسد، به طوری که قیمت این محصول در فروردین ماه ۱۶۱‌میلیون تومان بود، سپس در هفته نخست اردیبهشت‌ماه به ۱۸۰‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان رسید. این شرکت در هشتم اردیبهشت‌ماه هم دوباره تصمیم به افزایش قیمت بیش از ۱۵‌میلیون تومانی این محصول گرفته و قیمت آن را به ۱۹۶‌میلیون تومان رساند. درنهایت هم در اواخر اردیبهشت ‌ماه قیمت این محصول به ۲۱۰‌میلیون تومان رسید. به این ترتیب در کمتر از یک ماه قیمت کارخانه‌ای جک ۳ Sنزدیک به ۵۰‌میلیون تومان افزایش یافت.

شهروند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar