دلایل گرانی خودرو در بازار ایران

چهارشنبه 30 آذر 01 ساعت 13:14
دلایل گرانی خودرو در بازار ایران

جلیل رحیمی جهان آبادی درباره افزایش بی‌ضابطه قیمت خودرو در بازار، گفت: نابسامانی موجود در حوزه خودرو ناشی از دلایل متعدد است؛ نخست آنکه صنایع خودروسازی موجود در کشور رقیبی ندارند به این معنا که بازار به صورت انحصاری در اختیار خودروسازان است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: حتی موضوع واردات خودرو نیز به تعداد و شرایط خاصی محدود شده است که عملاً تاثیری در بازار خودرو ندارد و رانت جدیدی را ایجاد می‌کند این در حالی است که مجلس با تصویب واردات خودرو به دنبال آزادسازی واردات خودروهای خارجی بود تا مردم بتوانند خودروهای با کیفیت را ارزان خریداری کنند و خودروسازان ناچار به رقابت با شرکت‌های خارجی شوند.

وی با بیان اینکه در شرایط تورمی موجود مردم تمایل دارند به منظور حفظ ارزش پول خود کالاهای سرمایه‌ای خریداری کنند و در حال حاضر نیز متاسفانه خودرو به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده، ادامه داد: کاهش ارزش پول ملی و رشد نرخ دلار در کشور بر قیمت قطعات وارداتی موردنیاز تولید خودروها اثرگذار است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه متاسفانه نظارت مناسبی بر قیمت‌ها وجود ندارد و قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف مانند اجاره مسکن، خودرو ... سلیقه‌ای تعیین می‌شود، تصریح کرد: فقدان نظارت، نبود رقابت و  وجود انحصار در صنایع خوردوسازی و رشد نرخ ارز شرایط کنونی را رقم زده است.

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar