راه حلی برای کنترل بازار خودرو

یکشنبه 19 مرداد 99 ساعت 11:14
راه حلی برای کنترل بازار خودرو

مشاور اتاق بازرگانی تهران گفت: این راه درستی نیست که قرعه کشی انجام دهیم و بگوییم هر کسی در قرعه برنده شد به آن ۳۰ میلیون تومان برسد. اگر تیراژ تولید خودرو را یک میلیون دستگاه در نظر بگیریم و ضربدر ۳۰ میلیون تومان کنیم به ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسیم که به صورت رانت به دست افراد گوناگون می‌رسد.

فروش فوق العاده خودروسازان در دو مرحله با انجام قرعه کشی انجام گرفت اما همچنان صحبت ها در این مورد زیاد است که آیا این روش درست بود یا غلط؟ تمامی این موارد در حالی است که قیمت گذاری به صورت دستوری انجام می‌شود و به طور کلی خودروسازان هم شرایط خوبی ندارند. با این وجود قیمت ها در بازار همچنان رو به افزایش است و به نظر می‌رسد که فروش به صورت قرعه کشی هم به خوبی جواب نداده است. برای گفت و گو در خصوص این موارد به سراغ ابراهیم بهادرانی، مشاور اتاق بازرگانی تهران رفتیم.

بهادرانی ابتدا اظهار کرد: به نظر من راه حل درست این است که قیمت خودرو را درصدی کمتر از نرخ آزاد بازار تعیین کنیم تا خودروساز عرضه کند. در نتیجه افرادی که برای استفاده از رانت وارد بازار خودرو می‌شوند نیز دستشان از این بازار کوتاه خواهد شد و تقاضا پایین می‌آید. مابه التفاوت اضافی که به دست خودروسازان می‌رسد نیز باید سازمان حمایت بررسی کند. پس از آن که بررسی ها انجام شد مشخص می‌شود که هزینه خودروسازان چقدر است و سود معقولی هم به آن ها می‌رسد و مابقی هم صرف حمل و نقل عمومی شود.

قرعه کشی راه درستی نیست!

وی ادامه داد: مترو، حمل و نقل شهری و بین جاده ای از مواردی است که می‌توان از چنین مبالغی در آن استفاده کرد تا به مردم کمک شود. این راه درستی نیست که قرعه کشی انجام دهیم و بگوییم هر کسی در قرعه برنده شد به آن ۳۰ میلیون تومان برسد. اگر تیراژ تولید خودرو را یک میلیون دستگاه در نظر بگیریم و ضربدر ۳۰ میلیون تومان کنیم به ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسیم که به صورت رانت به دست افراد مختلف می‌رسد. البته این ارقام به صورت حدودی است و این بدان معنی است که ما داریم پول را به افراد مختلف می‌دهیم و هدر می‌رود. به جای آن بهتر است از آن در حمل و نقل عمومی استفاده شود تا به مردم هم کمکی شده باشد.

تقاضای مصنوعی در بازار خودرو

مشاور اتاق بازرگانی تهران افزود: با این وضعیت مردم اگر در متروهای شلوغ سوار نشود و کرونا نگیرند بهتر است یا مقدار زیادی پول به دست دلالان برسد؟ راه این نیست که قیمت گذاری پایین برای خودرو انجام دهیم و قرعه کشی انجام گیرد. هر فردی هم پولی که دارد وارد بازار کند و یک تقاضای مصنوعی ایجاد شود. ما در زمان جنگ هم در بعضی از کالاها تجربه کردیم و موفق هم بودیم. قیمت گذاری را مقداری کمتر از بازار انجام می‌دادیم و سازمان حمایت مابه‌التفاوت از شرکت ها می‌گرفت و آن را خرج مواردی که لازم بود می‌کرد. این حالت که ما بیاییم خودروی ۹۰ میلیون تومانی را ۵۰ یا ۶۰ میلیون تومان بدهیم در نتیجه همه پول خود را وارد بازار می‌کنند.

راه حلی برای کنترل بازار

وی در پایان اشاره کرد: با این حرکت قیمت ها در بازار هم کنترل خواهد شد. چون که تقاضای اضافی از بازار خارج می‌شود؛ مگر ما چند آدم داریم که نیازمند خودروی صفر کیلومتر هستند؟ باید دید چند درصد افراد برای استفاده شخصی و چند درصد دیگر برای خرید و فروش و دریافت سود این کار را انجام می‌دهند. در مورد عرضه هم وزارت صمت تلاش می‌کند که میزان آن افزایش یابد و در کنار کاهش تقاضا از این طریق به نوعی شاهد ایجاد یک تعادل در زمینه خودرو خواهیم بود. دیگر از خودرو دلالان خارج خواهند شد هر چند که ممکن است به یک بازار دیگر ورود پیدا کنند.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar