تغییر قیمت خودرو انجام می‌شود؟

دوشنبه 22 آذر 00 ساعت 11:04
تغییر قیمت خودرو انجام می‌شود؟

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ نرخ مالیات بر خودروهای لوکس در بودجه سال آینده مشخص شد.

براساس لایحه بودجه خودروهای تا سقف یک میلیارد تومان از مالیات معاف هستند. اما خودروهای بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند. سوال اما اینجاست که آیا مالیات بر خودروهای لوکس تاثیری بر بازار خودرو دارد؟

خودرو نوسان افزایشی دارد؟
یک تحلیلگر بازار خودرو گفت: تجربه سال گذشته نشان داده عملا مالیات نمی‌تواند بر قیمت خودروهای لوکس در بازار تاثیر بگذارد. دارندگان خودروهای لوکس که خودرویی را در بازار ایران چند برابر قیمت جهانی خریداری می‌کنند برای‌شان فرقی ندارد که در سال بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان مالیات بدهند.

عماد جعفری توضیح داد: این مالیات برای افرادی مهم است که خودروهای معمولی سوار می‌شدند و در سال‌های اخیر با خرید خودروهای کره‌ای یا ارتقای آنها مجبور به پرداخت چنین مالیاتی هستند.

دارندگان خودروهای لوکس مالیات نمی‌دهند!
بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت در سال جاری هم مالیات بر خودروهای لوکس را وضع کرده بود. اما میزان تحقق این مالیات صفر بوده است. یعنی دولت در سال ۱۴۰۰ نتوانسته هیچ مالیاتی از این خودروها دریافت کند.

جعفری هم با تائید این خبر گفت: در یک سال گذشته با خرید و فروش خودرو هیچ مالیاتی پرداخت نشد اما در طول این مدت هزینه شهرداری و نقل و انتقال سند افزایش پیدا کرده است.

او بیان کرد: از دولت دوم روحانی قیمت خودرو هیچ‌گاه روند آرامی نداشته است. همیشه خودروساز، دولت یا دلال‌‍‌ها تنش‌هایی را در بازار ایجاد کرده‌اند که در نهایت باعث نوسان شدید قیمت‌ها شده است. به عنوان مثال در طول سال‌های قبل تنها شب عید یا اردیبهشت خودرو گران می‌شد این در حالی است که از دولت روحانی به این سمت در همه مقاطع سال خودرو نوسان قیمت داشته است.

جعفری علت نوسان در بازار خودرو را بسته بودن واردات خودرو و عدم عرضه خودروهای پارکینگی اعلام کرد.

او با اشاره به پیش‌بینی خود از بازار خودرو گفت: در یک ماه گذشته وزیر صمت به مردم وعده داده تا پایان سال خودروهای ایرانی گران نمی‌شود. در حالی که در روزهای اخیر خودروهای کارخانه‌ای ۱۸ درصد افزایش یافت.

جعفری بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که قیمت خودروهای ایرانی تا پایان سال همچنان نوسان قیمت دارد. تنها در یک شرایط خودرو ارزان می‌شود که عرضه خودرو توسط خودروسازان بیشتر شود.

مالیات تاثیری در قیمت خودرو ندارد
از سوی دیگر فربد زاوه، یک کارشناس بازار خودرو دریافت مالیات پنج هزار میلیارد تومانی از خودروهای لوکس در بودجه ۱۴۰۱ را غیر اجرایی دانست و گفت: مبنای محاسبه دولت درباره دریافت مالیات از خودروهای لوکس مشخص نیست. همچنین هیچ‌گاه با خرید و فروش خودروهای لوکس مالیاتی از دارندگان گرفته نشده است.

او توضیح داد: بنابراین این قانون تاثیری در قیمت خودروهای لوکس ندارد و قابل محاسبه نیز نیست. چرا که ریشه گرانی خودرو سیاست‌های پولی است.

زاوه بیان کرد: بیماری اقتصاد ما سرطان است. بنابراین با داروی سرماخوردگی نمی‌توان حال او را خوب کرد.

پیش‌تر هم مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به ایسنا گفته بود که در ۶ ماهه نخست سال، مالیاتی از خودروها و خانه‌های لوکس گرفته نشده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar