خداحافظی با خودرو های زیر ۱۰۰ میلیون تومان

چهارشنبه 5 خرداد 00 ساعت 12:12
خداحافظی با خودرو های زیر ۱۰۰ میلیون تومان

در دو ماه گذشته از سال ۱۴۰۰، صنعت خودروی کشور با حواشی زیادی مواجه بود که مهم‌ترین نتیجه آن، پایان یافتن عرضه خودرو با قیمت کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان توسط خودروسازان است.

قیمت  انواع خودروهای تولیدی کارخانه‌های داخلی به بالای ۱۰۰ میلیون تومان صعود کرد و مصرف‌کننده داخلی حتی در صورت ثبت‌نام و خرید مستقیم از کارخانه، نمی‌تواند با هزینه‌ای کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، خودروی داخلی خریداری کند.

قیمت‌گذاری شورای رقابت در سال ۱۴۰۰

سناریوی اول به قیمت‌گذاری شورای رقابت برمی‌گردد؛ این نهاد که در زمستان سال گذشته به علت ثبات نرخ تورم از اعلام نرخ جدید خودرو برای ۳ ماهه پایانی سال عقب کشیده و اعلام کرده بود که از این به بعد قیمت خودرو به صورت ۶ ماهه تعیین می‌شود، در ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری مصوبه‌ای مبنی بر افزایش میانگین ۹ درصدی قیمت خودرو را ابلاغ کرد.

مسئولان وزارت صمت و خودروسازان از این مصوبه شورای رقابت رضایت نداشتند و در ابتدا در مقابل این مصوبه مقاومت و تلویحا خواستار افزایش بیشتر قیمت خودروها شدند.

در همین جهت، دو گروه خودروسازی بزرگ کشور و انجمن قطعه‌سازان در نامه‌ای به رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خواستار آزادسازی واردات خودرو و قیمت گذاری شدند.

نکته مهم در این درخواست خودروسازان آن است که با توجه به تعرفه‌های بسیار بالای واردات خودرو، حتی در صورت آزادسازی این محصول، قطعا انحصار از بازار خودروی کشور برچیده نمی‌شود که این اقدام بتواند مجوزی برای آزادسازی قیمت باشد.

افزایش بیش از ۹ درصدی قیمت خودروها

پس از ارسال این نامه، خودروسازان اقدام به اجرای مصوبه شورای رقابت کرده و قیمت‌های جدید را اعلام کردند که بررسی‌ها نشان می‌دهد خودروسازان قیمت را بیش از ۹ درصد افزایش داده‌اند و به نوعی دستشان در تعیین قیمت‌های جدید باز بوده است.

با این اقدام، دیگر قیمت کارخانه‌ای هیچ خودرویی در کشور کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان نیست.

افزایش قیمت محصولات ایران خودرو

برای مثال بررسی قیمت‌های جدید گروه خودروسازی ایران خودرو نشان می‌دهد که قیمت هشت خودرو، بالای ۱۲ درصد با افزایش مواجه شده است.

برای مثال:

سمند ال ایکس ۱۲.۶ درصد افزایش قیمت داشته و از ۱۱۷ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان به ۱۳۲ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است،

قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای با ۱۲.۷ درصد افزایش از ۱۶۰ میلیون و ۷۱۱ هزار تومان به ۱۸۱ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است،

قیمت پژو پارس با ۱۴.۵ درصد افزایش از ۱۲۲ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان به ۱۴۰ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است،

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۱۴.۵ درصد افزایش از ۱۱۰ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان به ۱۲۷ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان رسیده است،

قیمت سمند ای اف سون با ۱۴.۵ درصد افزایش از ۱۱۵ میلیون و ۸۲۵ هزار تومان به ۱۳۲ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان رسیده است،

قیمت سمند ای اف سون دوگانه سوز با ۱۴.۵ درصد افزایش از ۱۲۱ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان به ۱۳۹ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است،

قیمت پژو پارس ال ایکس با ۱۴.۶ درصد افزایش از ۱۲۷ میلیون و ۲۱۲ هزار تومان به ۱۴۵ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است

و قیمت دنا پلاس با ۱۴.۷ درصد از ۱۶۶ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان به ۱۹۱ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

افزایش قیمت محصولات سایپا

همچنین بررسی قیمت‌های جدید سایپا نشان می‌دهد که:

ساینا دنده‌ای با ۱۲.۶ درصد افزایش از ۹۲ میلیون و ۹۲۸ هزار تومان به ۱۰۴ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است،

ساینا S معادل ۱۴۲ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است،

تیبا صندوقدار با ۱۴.۶ درصد افزایش از ۸۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۱۰۰ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است،

تیبا ۲ با ۱۱.۶ درصد افزایش از ۹۵ میلیون و ۴۲۶ هزار تومان به ۱۰۶ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است،

کوییک دنده‌ای با ۸.۷ درصد افزایش از ۱۲۹ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان به ۱۴۱ میلیون و ۶۱ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است،

کوییک S معادل ۱۵۴ میلیون و ۹۹۴ هزار و ۹۰۰ تومان و شاهین با ۹.۳ درصد افزایش از ۲۶۷ میلیون تومان به ۲۹۱ میلیون و ۸۷۱ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت خورده‌اند.

نکته قابل تأمل آنکه پس از افزایش قیمت، خودروسازان پس از دو ماه تعلل در پیش‌فروش، به سرعت اقدام به برگزاری پیش‌فروش با قیمت‌های جدید کردند.

واکنش سرد بازار به قیمت‌های جدید

اگرچه انتظار می‌رفت بازار همچون گذشته در برابر این قیمت‌های جدید واکنش هیجانی نشان دهد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل عدم حضور مشتری در بازار و حاکمیت رکود، قیمت‌ها تغییر چندانی نداشته و همچون هفته‌های گذشته است.

آنطور که فعالان بازار خودرو بیان می‌کنند هم مشتریان و هم فروشندگان همچنان چشم انتظار کاهش نرخ دلار و مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.

در حال حاضر در کف بازار، قیمت تیبا ۱۲۵ میلیون تومان، تیبا دو ۱۳۳ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۱۴ میلیون تومان، کوییک معمولی ۱۴۸ میلیون تومان، ساینا ۱۴۱ میلیون تومان، پژو پارس سال ۲۲۵ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۱۸۷ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ دو ۲۰۲ میلیون تومان، ۴۰۵ اس ال ایکس ۲۰۹ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ پنج ۲۵۶ میلیون تومان و دنا ۲۶۹ میلیون تومان است.

مهر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar