دلیل ثبات نسبی قیمت خودروهای داخلی چیست؟

سه شنبه 9 مهر 98 ساعت 10:15
دلیل ثبات نسبی قیمت خودروهای داخلی چیست؟

به نظر می‌رسد طی هفته‌های گذشته بازار خودروهای پرتیراژ داخلی به ثبات نسبی رسیده باشد.کارشناسان عقیده دارند که روند نزولی قیمت خودرو در صورت ادامه عرضه روزانه خودروسازان هم‌چنان ادامه پیدا می‌کند. ولی هرچند فروش‌های نقدی و تحویل‌های انبوه علت اصلی به ثبات رسیدن بازار است اما دلایل دیگری هم در این بین وجود دارد که کاهش قیمت خودرو را تضمین می‌کند.

شیب نزولی قیمت خودرو امیدها برای رسیدن به قیمت کارخانه‌ای را افزایش داده است. هنوز هم اختلاف قیمت در کارخانه و بازار خودروها حباب قابل توجهی را نشان می‌دهد که عامل اصلی آن تعهدات معوق خودروسازان است. به نظر می‌رسد تغییر و تحولات اخیر در مدیران خودرویی این شرکت‌ها تأثیر زیادی بر روند تکمیل خودروهای ناقص گذاشته است.

شرط اول؛ ادامه فروش روزانه

تکمیل خودروهای ناقص، توافق جدید با قطعه‌سازان و البته تزریق نقدینگی به صنعت خودرو موجب شد تا گروه‌های بزرگ خودروسازی روند تحویل روزانه محصولات خود را تسریع کنند. همین عامل در عین سادگی موجب شد تا شیب تند قیمت روز خودرو آرام بگیرد. این‌ها همه در حالی است که هنوز هم تعهدات معوق ماه‌های اخیر به طور کامل انجام نشده و مشتریان آنها چشم‌ انتظار تصمیمات جدید هستند. همین تعلل در تحویل خودروهای معوق درست در ایامی که خودروسازان هر روز فروش نقدی دارند موجب به وجود آمدن تردیدهایی شده است. هرچه هست تاثیرگذارترین عامل بهبود بازار ادامه روند تحویل روزانه خودروها است. البته گروه‌های خودروسازی در این راه چندان هم بدون چالش نبوده‌اند. توافق سخت خودرویی‌ها با قطعه‌سازان به منظور تکمیل خودروهای ناقص موجب شد تا هزاران دستگاه خودرو که تنها در انتظار چند قطعه اساسی بودند به راحتی تکمیل و راهی بازار شوند.

تنوع بیشتر در شرایط فروش خودرو

تا پیش از این پیش ‌فروش مدت‌دار خودرو تنها راهکار خودروسازان برای تحویل خودروها، تعادل در بازار و جذب نقدینگی بود. ولی از ابتدای امسال و با توجه به وضعیت ویژه بازار و صنعت خودرو تنوع شرایط فروش دستخوش تغییراتی شد. به عنوان مثال در شرایط فروش ایران‌ خودرو شاهد آن هستیم که علاوه‌بر پیش فروش مدت‌دار، فروش اقساطی، فروش نقدی با تحویل فوری، فروش اعتباری و مشارکت در ساخت هم به لیست شرایط فروش اضافه شده است. در واقع تنوع شرایط دست مشتری برای انتخاب خودرو مورد نظر خود را بر اساس بودجه‌اش باز می‌گذارد. این روش‌ها فرصت‌های طلایی واسطه‌ها و دلالان را برای فضای انحصار پس از تحویل خودرو هم از بین می‌برد. از طرف دیگر همه مشتریان هم در اجبار زمانی برای در اختیار گرفتن خودروهایشان نیستند. بعضی قصد سرمایه‌گذاری دارند و برخی دیگر هم هنوز به بودجه کافی برای خرید نقدی نرسیده‌اند. این‌ها همه ظرفیت‌هایی هستند که در صورت عدم وجود شرایط متنوع فروش می‌توانند تبدیل به تهدید قیمتی برای بازار خودرو شوند.

تمرکز روی داخلی‌سازی

با بررسی روند دهه‌های اخیر صنعت خودرو شاهد آن هستیم که خودروسازان با چشمانی بسته اقدام به مونتاژ خودروها می‌کرده‌اند. اقدامی خطرناک که بدون توجه به وضعیت بحرانی ناگهانی، زمینه‌ساز تنبلی صنعت شده بود. وضعیت بحرانی ناگهانی مثل تحریم‌ها سریعاً تأثیر خود را روی گروه‌های بزرگی گذاشت که تنها اقدام به همکاری یک طرفه با شرکای اروپایی و حتی چینی کرده بودند. با شروع تحریم‌ها معلوم شد که مسیر گمشده کجا بوده است. دولت سریعاً قطعه‌سازان و خودروسازان بزرگ را به تغییر روند تولید فراخواند. حقیقت آن است که فعالان این صنعت از تلاش و هزینه بیشتر در خصوص تولید بعضی از قطعات در داخل تفره می‌رفتند. ولی در ادامه وقتی اجبار بالادستی وارد شد شرکت‌های ریز و درشت وارد مدار داخلی‌سازی شدند. آرام آرام این روش تأثیر خود را در بازار هم گذاشت. به صورتی که به اصطلاح بازاری‌ها خرید و فروش خودرو هم به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کرد. چون که حالا بازار می‌دانست که می‌تواند نسبت به آینده امیدوار باشد. پژو ۳۰۱ بهترین مثال برای داخلی‌سازی یک خودرو با حفظ کیفیت و استانداردها است.

خبرآنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar