شکست طرح سانسور قیمت‌های آنلاین خودرو

سه شنبه 30 دی 99 ساعت 12:23
شکست طرح سانسور قیمت‌های آنلاین خودرو

یک کارشناس بازار خودرو گفت: نمایش قیمت‌های آنلاین روی بازار کنونی خودرو تاثیری ندارد اما اگر همین روند تداوم یابد، عرضه‌ خودرو به بازار منتقل خواهد شد.

کاظم محمدی نیک‌خواه در مورد شکست طرح سانسور قیمت‌های آنلاین خودرو اظهار کرد: در مقطعی که دلار روند افزایشی داشت، اعلان قیمت خودرو در سایت‌های آنلاین به بازار صدمه وارد می‌کرد. اگر دلار ۲ درصد افزایش داشت، هیجان ناشی از افزایش قمیت ارز، قیمت خودرو را در این سایت‌ها ۱۰ درصد افزایش می‌داد. در واقع نمایش قیمت‌های آنلاین خودروها با تورم همکاری می‌کرده و به افزایش قیمت آن دامن می‌زد.

وی تصریح کرد: مالکان خودروهایی که در کف بازار هستند هر روز به دنبال مشاهده تغییرات قیمت خودروی خود هستند. اعلان قیمت‌ آنلاین خودروها در سایت‌ها هجمه ایجاد می‌کند. فروشنده هم از این موضوع آگاهی ندارد و فکر می‌کند که مراجعه به سایت‌ها همانند مراجعه به بازار است و تقاضایی ایجاد نمی‌کند. فقط به کمبود بازار دامن می‌زند. سانسور قیمت‌ آنلاین خودرو تاثیر چندانی در کنترل بازار نداشت اما از افزایش جو روانی جلوگیری کرد.

محمدی نیک‌خواه افزود: هم اکنون که قیمت دلار رو به افول است و در کف بازار عرضه زیاد است، اعلان قیمت‌ها در سایت‌های آنلاین هیچ مشکلی ندارد. خودرو نیز به یک وسیله سرمایه‌ای تبدیل شده است. مردم برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه خود، آن را به خودرو، سکه و طلا تبدیل کرده‌اند و در حال حاضر عرضه بیشتر از تقاضا است. خودروهایی را که مردم به سرمایه تبدیل کرده بودند در خانه‌ها و پارکینگ‌ها پارک شده است.

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: با توجه به روند کاهشی قیمت ارز، خودروهای ثبت نامی که موعد تحویل آنان در سال ۱۴۰۰ است، موجب افت قیمت خودروهای زیر آن خواهد شد. نمایش قیمت‌های آنلاین روی بازار کنونی خودرو تاثیری ندارد اما اگر همین روند تداوم یابد، عرضه‌ به بازار منتقل خواهد شد.

محمدی نیک‌خواه در مورد وضعیت بازار خودرو یادآوری کرد: بازار خودرو هم اکنون به خاطر عرضه زیاد، افت قیمت ارز و نزدیک شدن به انتهای سال راکد است. اگر شرکت‌ها هم همت کنند عرضه را از قطره‌چکانی تغییر دهند وضعیت بازار خودرو بهتر خواهد شد. عرضه قطره‌چکانی به مردم در اقتصاد وحشت ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: کاهش قیمت خودرو هم به ارز بستگی دارد. وقتی ارز در حال کاهش باشد خریدار به سمت خرید نمی‌رود و منتظر افت قیمت بیشتر است. برای همه روشن است که قیمت خودرو با افزایش قیمت ارز بالا رفته بود اما افزایش دوباره دلار می‌تواند به نفع بازار خودرو باشد.

این کارشناس بازار خودرو بیان کرد: قیمت خودرو هم سو با قیمت ارز تغییر می‌کند. تغییرات قیمت در روزگار اقتصادی ریشه ارزی دارد. در روز حدود ۶۰ میلیون نان می‌خوریم. چرا نمی‌گوییم قیمت گوشت و نان ۱۰ برابر شده و فقط روی افزایش قیمت خودرو دست گذاشته‌ایم؟ این موضوعات انحراف فکری در بازار خودرو ایجاد کرده است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar