فرمول قیمت گذاری خودرو امروز مشخص خواهد شد

دوشنبه 22 اردیبهشت 99 ساعت 11:17
فرمول قیمت گذاری خودرو امروز مشخص خواهد شد

افزایش بی رویه قیمت خودرو، مسئولان ذیربط را بر آن داشته تا با تعیین فرمول مناسب قیمت گذاری خودرو آرامش را به بازار برگردانند.

نزدیک به یک هفته است که بازار خودرو کشور با تنش‌ها و نوسانات عجیبی درگیر شده است؛ زمزمه‌های تغییر قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها در نهایت موجب شد تا بازار ملتهب شده و خودرو‌ها قدم در سطوح قیمت‌های جدید بگذارند.

در هفته اخیر بازار خودرو یکی از عجیب‌ترین روز‌های تاریخ خود را تجربه کرد. این سطوح جدید قیمتی واکنش‌های زیادی را از طرف مسئولان دولتی کشور به همراه داشت که همگی اعداد و ارقام بازار را حباب و حاشیه سازی دانستند و به مردم توصیه کردند که فعلاً سراغ خرید خودرو نروند که در نهایت موجب شد بازار از رونق بیفتد، اما قیمت‌ها روند صعودی خود را حفظ کردند.

بازار خودرو کشور در طول روزهای گذشته به آشفته بازاری تبدیل شده بود و تا همین هفته پیش وزیر صنعت قیمت‌های عنوان شده را شایعه خطاب می‌کرد و علی رغم هشدار‌های کارشناسان مبنی بر افزایش قیمت احتمالی در بازار، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان هم ثبات  بازار خودرو را کافی می‌دانست، اما موضوع بازار خودرو چرخید و چرخید و همه چیز به مصوبه ستاد تنظیم بازار موکول شد.

فردا دومین جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین تکلیف قیمت خودرو برگزار خواهد شد که احتمالاً سازوکار نهایی تعیین قیمت خودرو در کارخانه و سازوکار کنترل بازار در آن مشخص خواهد شد.

ماجرا‌های گذشته موجب شد تا شورای رقابت بعد از حدود دو سال و با حمایت‌های سازمان بازرسی کل کشور به قیمت گذاری خودرو بازگردد و بنا بر اخبار اطلاع رسانی شده در آخرین ساعات روز یکشنبه فرمول خود را به ستاد تنظیم بازار فرستاده است.

شیوه پیشنهادی شورای رقابت قیمت تمام شده خودرو به علاوه نرخ تورم است

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در خصوص شیوه پشنهادی این سازمان برای قیمت گذاری اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار نرخ تمام شده را مبنی بر تعیین قیمت می‌داند در حالی که ما روش سقف قیمتی را مناسب‌تر می‌دانیم چون که بعضی از هزینه‌های خودروساز‌ها را نامربوط می‌دانیم. مبنای شیوه پیشنهادی ما قیمت تمام شده به علاوه نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی است.

او تصریح کرد: مدتی قبل بعضی از خبرگزاری‌ها مصوبه جدید را نتیجه توافق شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار دانسته‌اند در حالی که چنین توافقی برای قیمت گذاری انجام نشده است.

شیوا بیان کرد: بر اساس قانون ما باید دستورالعمل تعیین قیمت را برای تأیید یا تکذیب به ستاد تنظیم بازار ارسال کنیم که این کار انجام شده است؛ طبق ماده ۳ مصوبه سران قوا، اگر ستاد مشکلی با این قیمت گذاری‌ها داشته باشد باید آن را به ما بازگردانده و ویرایش توسط شورای رقابت انجام شود.

شیوا شنبه شب هم در گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار کرد: بیش از یک سال است که شورای رقابت را از قیمت‌گذاری کنار گذاشته‌اند و ما در این مدت برای بازگشت و ورود به سیستم قیمت گذاری خودرو چندین بار شکایت کرده‌ایم.

بنا بر این سیستم پیشنهادی شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو؛ قیمت تمام شده به علاوه نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی است از طرفی چند روز قبل هم یک منبع آگاه در گفت و گو فرمول محاسبه قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار قیمت تمام شده به علاوه ۵ درصد سود اعلام کرد که هر دو این شیوه مشکلات و تناقضات خود را دارند.

ایرادات فرمول  قیمت گذاری خودرو چیست؟

علی علی لو رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس نهم در خصوص مشکلات شیوه قیمت گذاری شورای رقابت اظهار کرد: شیوه قیمت گذاری شورای رقابت مبنای قیمت گذاری خود را نرخ تورم اعلام کرده  و این نقطه‌ای است که ما با این شورا اختلاف نظر داریم. در وضعیت فعلی اغلب خودروساز‌ها لیستی در دست دارند که در آن نوشته شده است هر یک از کالاها در چند مدت گذشته چه میزان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

او ادامه داد: این افزایش قیمت‌ها همان نرخ تورمی است که از آن یاد می‌شود بنا بر این نرخ تورم یک بار در هنگام خرید مواد اولیه و با افزایش قیمت تمام شده محصول اعمال شده است پس اعمال مجدد آن امکان پذیر نیست.

علی لو تصریح کرد: این موضوع شبیه به ماجرای مشابهی است که در حوزه اعمال مالیات بر ارزش افزوده داشتیم؛ کالا‌هایی وجود داشت که چندین بار مالیات بر ارزش افزوده بر آن‌ها لحاظ می‌شد در حالی که این کار غلط و غیر و اصولی بود.

از سوی یکی از پایه‌های تعیین قیمت در این فرمول‌ها قیمت تمام شده محصولات است که صرفاً با همین عنوان از آن یاد شده و در هیچ یک از سیستم‌های قیمت گذاری معیار‌هایی که در تعیین این میزان مؤثر خواهد بود یاد نشده است. این هزینه‌ها صرفاً به معنای مجموع هزینه‌های تولید و مواد اولیه برای هر واحد خودرو خواهد بود یا باید بیش از این صحبت‌ها هزینه پرداخت شود.

خلخالی کارشناس حوزه خودرو در خصوص فرمول‌های ارائه شده برای محاسبه قسمت جدید خودرو اظهار کرد: متاسفانه فرمول‌های ارائه شده برای قیمت گذاری خیلی شفاف نیست بنا براین احتمال بروز مشکلات متنوع در آن وجود دارد.

او تصریح کرد: در فرمول‌های ارائه شده یکی از عوامل اصلی قیمت تمام شده بود که به هیچ عنوان مشخص نیست با احتساب چه متغیر‌هایی محاسبه خواهد شد همچنین ۵ درصد سود اعلام شده چندان مقدار قابل توجهی نیست بنا بر این باید مشخص شود که این میزان سود با چه مبنایی محاسبه شده است.

خلخالی تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله در تعیین قیمت تمام شده خودرو نرخ مواد اولیه است؛ در عمل ما معمولاً ما با اعمال فشار با زنجیره تأمین قطعات خودرو  رو به رو هستیم که  تولیدکنندگان خصوصی و فعال در حوزه خودرو در خطر قرار  می‌گیرند.

با این وجود رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان تا حدودی از اعمال سایر معیار‌ها در تعیین این قیمت تمام شده خبر داد؛ شنبه شب عباس تابش تا حدودی از این ماجرا پرده برداری کرد و زمانی که صحبت از زیان خودروساز‌ها به میان آمد گفت: بخشی از زیان خودرو ساز‌ها باید از طریق قیمت، بخشی از فروش اموال مازاد کشور و بخشی از طریق بهبود روند تولید جبران شود.

چرا هزینه‌های سربار خودروسازان از جیب مردم باید پرداخت شود؟

با این حساب هزینه ضعف مدیریتی چند ساله بازار خودرو کشور را مردم باید بپردازند. سالهاست که سیاست گذاری‌ها و تصمیمات غلط خودروسازی کشور را مشمول زیان کرده و در نهایت این ضرر و زیان‌ها در قیمت محصولات ارائه شده سرازیر می‌شود.

علی علی لو رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس نهم در این مورد تصریح کرد: چرا باید تمام هزینه‌های سربار، بی مدیریتی‌ها و ضرر و زیان‌های این چند سال خودروساز‌ها از جیب مردم کم شود؛ ارزیابی‌های ما از قیمت گذاری خودرو نشان می‌دهد بخش زیادی از قیمت‌های اعلامی خودروساز‌ها به هزینه‌های تولید و حقوق پرسنل مربوط نیست به طوری که در کل هزینه‌های تولید کارخانه کم‌تر از ۴ درصد تولیدات به هزینه نیروی انسانی مربوط می‌شود.

او افزود: با یک محاسبه ساده متوجه خواهید شد که یک پراید معمولی می‌تواند با قیمتی نزدیک به ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان به دست مصرف کننده برسد و قیمت‌های بیش از این هزینه‌های اضافه واحد‌های خودروسازی است.

باشگاه خبرنگاران جوان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar