نحوه قیمت گذاری خودرو در ۳ ماه پایانی سال متفاوت خواهد بود

چهارشنبه 19 آذر 99 ساعت 18:28
نحوه قیمت گذاری خودرو در 3 ماه پایانی سال متفاوت خواهد بود

رئیس شورای رقابت در خصوص نحوه قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت توضیحاتی ارائه داد.

رضا شیوا در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه با توجه به کاهش قیمت نرخ ارز، قیمت کارخانه‌ای خودرو در سه ماه پایانی سال تغییر می‌کند یا خیر، گفت: همانطور که قبلا هم گفته شد، دستور العمل قیمت گذاری ۳ متغیر دارد که یکی از آن‌ها تورم بخشی است. تورم بخشی بر اساس مصوبه شورا قرار شده است که هر ۳ ماه یکبار از بانک مرکزی گرفته و براساس آن در دستورالعمل قیمت گذاری نوشته شود.

وی افزود: براساس دستور العمل قیمت گذاری به خودروسازان اعلام می شود که درصد افزایش یا کاهش خودرو در هر فصل چقدر است. 

رئیس شورای رقابت ادامه داد: بانک مرکزی تورم بخشی را بر اساس نوع هر خودرو مشخص می‌کند. در هر خودرو نهاده‌های گوناگونی مانند فولاد، شیشه و ... استفاده می‌شود و اگر این موارد در طی این ۳ ماه افزایش پیدا کرده باشد،قیمت خودرو هم براساس آن تعیین می شود.

شیوا افزود:قطعاتی از خودرو که وارداتی و ارز بر هستند به خاطر اینکه  خودروسازان اکنون از ارز آزاد استفاده می‌کنند، اگر ارز کاهش پیدا کرده باشد، در طول ۳ ماه حتما بانک مرکزی آن را در زمان اعلام تورم بخشی در نظر می گیرد. منتظر هستیم بانک مرکزی تورم بخشی ۳ ماه مهر، آبان و آذر را اعلام کند تا آن را برای فصل زمستان به خودروسازان اعلام کنیم.

وی در خصوص قیمت خودروهای جدید، گفت: قیمت خودروی شاهین به کارخانه اعلام شده است. قیمت خودروهای جدید بر اساس کلینیک خودرو که روش دلفی است محاسبه می‌کنیم، یعنی بین ۱۰ تا ۱۲ کارشناس مستقل و کارشناس آشنا با خودرو  و افرادی که در مسئله قیمت گذاری تخصص دارند را انتخاب و مشخصات خودرو را تعریف می‌کنیم. 

رئیس شورای رقابت گفت:کارشناسان قیمت‌های مد نظر خود را مطرح می‌کنند و شورای رقابت آن را مصوب کرده و قیمت نهایی را اعلام می کند، تا قیمت نهایی شاهین به خودروساز اعلام شده باشد.

او در خصوص خودرو جدید ایران خودرو گفت: هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد این خودرو داده نشده است.

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar