مخالفان بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو

بروزرسانی در: سه شنبه 31 اردیبهشت 98 ساعت 11:16
مخالفان بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو

چه اتفاقی برای قیمت خودروهای داخلی می‌افتد؟ آیا پراید ۵۵ میلیونی ۲۳ میلیون تومان می‌شود؟ آیا خودروسازان می‌توانند با قیمت‌های جدید تولیدشان را حفظ کنند؟ این سؤال‌هایی است که مردم با بازگشت شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری می‌پرسند.

زد فور کار: خودروسازان در جواب سؤالات مردمی می‌گویند: کاهش قیمتی در کار نخواهد بود چون که در وضعیت فعلی غیرممکن است. اگر شورای رقابت بدون در نظر گرفتن واقعیت‌ها بخواهد قیمت‌های کارخانه‌ای را پایین بیاورد دیگر این صنعت نمی‌تواند ادامه حیات دهد. با آن‌که خودروسازان حضور شورای رقابت را در قیمت‌ها بی‌اثر می‌دانند ولی بازار نسبت به این خبر واکنش مثبت نشان داد و قیمت‌ها بین ۳ تا ۴ میلیون تومان ارزان‌تر شد. خودروهای پیشتاز در کاهش قیمت انواع پژوها، پراید و سمند بوده است. البته مشخص نیست این تأثیرپذیری تا چه زمان ادامه خواهد داشت.

در این بین، نمایندگان مجلس در جواب به سؤالات مردم می‌گویند: خودروسازان به دلیل انحصاری که ایجاد کرده‌اند اجازه نمی‌دهند قیمت خودرو کاهش پیدا کند ولی با برگشت شورای رقابت قیمت‌ها کاهش پیدا و تولید هم همین مسیر را طی می‌کند. ۲۰ دی ماه بود که دولت شورای رقابت را از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشت. شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه پس از گلایه‌های گوناگون وزرای سابق و اسبق صنعت، معدن و تجارت قیمت خودرو را به حاشیه بازار سپرد تا قیمت‌ها روند تعادلی به خود بگیرد و دیگر فاصله قیمت بازار و کارخانه موجب سوءاستفاده دلالان نشود. قرار بود خودروسازان ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار قیمت‌هایشان را تعیین کنند ولی با گذشت زمان هر روز بر ناکامی‌های این طرح افزوده شد. طرحی که در دهه ۷۰ اجرا شد و قیمت خودرو در مقایسه با دیگر کالا در آن دهه کمترین رشد را تجربه کرد.

طرح حاشیه بازار توسط کارخانه‌ها به درستی اجرا نشد چون که سازمان حمایت دست و پای خودروسازان را بست تا آنها به هر قیمتی خودرو راهی بازار نکنند. گفته می‌شود سد سازمان حمایت مانع اصلی عدم موفقیت فروش خودرو در حاشیه بازار است. البته در خودروهای بالاتر از ۴۵ میلیون تومان این طرح تا اندازه‌ای موفقیت‌آمیز بود ولی در نهایت می‌توان به این جمع بندی رسید که فروش کمتر از ۵ درصد از بازار شکست خورده است. با افزایش قیمت‌ها نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند؛ طرح «ساماندهی بازار خودرو» را تصویب کنند. با تصویب این طرح که داد خودروسازان را درآورده است «گروه‌های خودروسازی موظف هستند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کنند.»

خروج از قیمت‌گذاری درست نبود

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در جواب به این سؤال که برگشت قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت تا چه حد می‌تواند منجر به کاهش قیمت خودرو در بازار شود، گفت: خروج قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت اشتباه بود، چون که ما بر اساس فرمول مشخص نسبت به قیمت‌گذاری اقدام می‌کردیم. وی افزود: پس از شورای رقابت، قیمت‌گذاری خودرو توسط خودروسازان انجام گرفت و بخشی هم در حاشیه بازار تعیین شد، ولی با تمام تلاش‌های که برای کنترل قیمت‌ها انجام گرفت شاهد سیر صعودی قیمت‌ها بودیم.

تعیین سازوکار جدید

شیوا اظهارداشت: برای تعیین قیمت خودرو در وضعیت فعلی بایستی شورای رقابت ساز و کار مناسبی را انتخاب کند.

وی تصریح کرد: برای قیمت‌گذاری دوباره خودروها باید مواردی مثل تیراژ تولید خودرو، میزان تعهدات خودروسازان، محدودیت‌های موجود برای صنعت خودرو و همچنین روند عرضه خودرو مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. رئیس شورای رقابت ادامه داد: قیمت‌گذاری خودروها ۵ درصد زیر قیمت بازار از ابتدا اشتباه بود چون در وضع کنونی بازار معنا ندارد و انحصارگر همیشه به دنبال قیمت بالا است.

هزینه انباشت از کجا آب می‌خورد

شیوا گفت: تا زمانی که تولید افزایش پیدا نکند، نمی‌توان براساس دستورالعمل قیمت خودرو را کاهش داد. وی با ذکر این‌که باید محدودیت‌های عرضه را کاهش دهیم، افزود: خودروسازان هزینه‌های اضافه غیر مرتبط با تولید دارند که باعث انباشت زیان آنها شده است.

شورای رقابت و زیان ۲۰ هزار میلیارد تومانی

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی هم گفت: زمانی که قیمت‌گذاری خودرو دست شورای رقابت بود خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان دیدند حال با ورود مجدد شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری این زیان چند برابر خواهد شد.

ورشستگی در انتظار خودرویی‌ها

وی ادامه داد: با زیان دهی مجدد خودروسازان این صنعت دیگر نمی‌تواند سرپا بماند. با کاهش قیمت‌ها و قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو ورشکسته می‌شود و این همان چیزی است که کشورهای تحریم کننده ایران، دنبال می‌کنند.

هیچ دولتی در قیمت‌ها دخالت نمی‌کند

نجفی منش اذعان داشت: در هیچ کشوری دولت‌ها و مجلس در موضوع قیمت‌گذاری دخالت نمی‌کنند. امیدوار بودیم که به سمت آزادسازی قیمت‌ها حرکت کنیم و موضوع حاشیه بازار به درستی اجرا شود ولی به جای اجرای راهکارهای درست به سمت روش منسوخ شده گذشته رفتیم.

گرانی مجدد خودرو

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت قیمت‌ها چه مسیری را دنبال خواهند کرد، گفت: پیش‌بینی می‌کنم قیمت‌ها مجدداً افزایش پیدا کند چون که خودروسازان روند زیان‌دهی شان افزایش پیدا می‌کند و در جهت کاهش تولید حرکت می‌کنند. با کاهش تولید بازار با کمبود و گرانی بیشتر رو به رو می‌شود.

طرح حاشیه بازار اجرا نشد

وی در جواب به این سؤال که آیا شکست وزارت صنعت در طرح حاشیه بازار موجب شد که شورای رقابت وارد قیمت‌گذاری شود، افزود: طرح حاشیه بازار اصلاً اجرایی نشد، اگر اجازه داده بودند که این طرح مثل دهه ۷۰ اجرا شود، اکنون قیمت خودرو در بازار کنترل شده بود.

امید ما به شورای نگهبان است

نجفی منش در خصوص این‌که در این وضعیت چه راهکاری وجو دارد، اذعان داشت: امید ما به شورای نگهبان است که با مصوبه مجلس مخالفت کند و اجازه ندهد صنعت خودرو وارد چالش جدیدی شود.

مخالف با ورود شورای رقابت هستم

بهرام شهریاری، عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان هم گفت: ورود شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو موجب درجا زدن این صنعت می‌شود و این عمل به ضرر فعالان صنعت خودرو است. وی ادامه داد: با قیمت‌گذاری خودرو، صنعت قطعه‌سازی هم بشدت آسیب می‌بیند و مشخص نیست که توان بلند شدن را داشته باشند.

مردم ضرر خواهند کرد

شهریاری اذعان داشت: با ورود مجدد شورای رقابت به قیمت‌گذاری وضعیت بدتر خواهد شد و این عمل در نهایت به ضرر مردم خواهد شد.

دلایل گرانی خودرو

وی گفت: نمایندگان مجلس با هدف کاهش قیمت‌ها ورود شورای رقابت را به موضوع قیمت‌گذاری تصویب کردند این در حالی است که در عمل چنین اتفاقی نخواهد افتاد. قیمت فعلی خودروها با توجه به تحریم‌ها، افزایش قیمت ارز و مسدود شدن مجرای واردات است.

روزنامه ایران

افزایش سه برابری قیمت خودرو در یک سال

زیان ۲۰ میلیاردی شورای رقابت به صنعت خودرو

صنعت خودروی کشور از حالت رقابت خارج شده است

قیمت گذاری خودروها مجدداً به شورای رقابت سپرده شد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "مخالفان بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
نام
مهمان
آقا بخدا ما خیلی دوست داریم کمر این صنعت بشکنه و به نابودی بره و اصلا ما خودروی ملی که سرطان ملی باشه نمیخواییم ، خودروی ملی بی ام و ، بنز ، آئودی ، فراری ، لامبورگینی و امثالهم هستند نه این مستراح هایی ک اینا تولید میکنند . و ما هربار ک خبر ورشکستگی این صنایع رو میشنویم از ته دل واقعا ذوق میکنیم ک کی میشه زودتر واردات آزاد شه و این مستراح سازان برن دنبال چوپانیشون که به خیال خودشون فکر میکنند صنعتگر هستند !!! ، یا اینکه یه سازمانی بیاد و درست اینکار رو انجام… بیشتر
کیارش
مهمان

نامعادله ای که شامل کارکتر های ایران‌خودرو . سایپا.صمت.دولت.دلالان.مافیان پشت پرده که فقط مصرف کننده را زیر رادیکال بردندحال شورای نظارت ،سازمان حمایت ،تعذیرات و دیگر مراجع هم قرار است خورده اعشار باقیمانده اعتبار مصرف کننده را اندکی وعده التیام دهند که خدا داند پایان کار چه شود.کاش میشد درست بشه

ممد
مهمان

آقا صنعت خودرو ما بشینه نمیخوایم بخاطر ما ضرر کنه ما راضی نیستیم.. چ طاقچه بالایی هم میزارن با همین دلار چهارده پونزده تومنی اگه ماشین کارکرده وارد کنن با چهل پنجاه تومن میشه سوناتا ۲۰۰۷ خرید.. آخه کشور چ صنعتی داره ب اسم خودرو سازی بیشتر باس بگن ل گ ن سازی مرسی عه