هزینه تبدیل خودروها به یورو ۵

چهارشنبه 23 بهمن 98 ساعت 11:41
هزینه تبدیل خودروها به یورو 5

دبیر انجمن خودروسازان گفت: برای تبدیل خودروها به یورو ۵ نیاز به ارتقای بعضی قطعات از جمله کاتالیست وجود دارد که همین کاتالیست ۱۵۰ یورو از مدل یورو ۴ گران‌تر است.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال آشفتگی بازار خودرو هم بیشتر شده است. در این بین قیمت انواع خودروها در بازار افزایش یافته و اختلاف قیمت با کارخانه هم بالا رفته است. بحث تبدیل خودروها به مدل یورو ۵ هم برای سال بعد مطرح است. قاعدتاً این قضیه هم به خاطر تغییر در یک سری قطعات قیمت‌ها را بالا خواهد برد اگرچه که پیش از این در افتتاح خط تولید پژو ۲۰۶ یورو ۵ فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد که هیچ‌گونه افزایش قیمتی از این بابت برای سال بعد نخواهیم داشت. برای پیگیری بیشتر این مسئله گفت‌و‌گویی با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

نعمت‌بخش در مورد تبدیل خودروها به استاندارد یورو ۵ اظهار کرد: برای دستیابی از استاندارد یورو ۴ به یورو ۵ باید یک سری قطعات مثل کاتالیست، دریچه گاز برقی، سنسورها و کامپیوتر ارتقا یابند. در خودروهای مجهز به کاتالیست یورو ۴ اگر بنزین یورو ۴ استفاده کنیم باید ۹۰ هزار کیلومتر کار کند. ولی در مورد کاتالیست یورو ۵ که نزدیک به ۱۵۰ یورو گران‌تر است باید حداقل ۱۵۰ هزار کیلومتر کار کند. در واقع زمانی که سوخت یورو ۵ در این کاتالیست‌ها استفاده نشود عمر ۱۵۰ هزار کیلومتری آن به ۵۰ هزار کیلومتر کاهش خواهد یافت. در نتیجه مردم هم به مشکل می‌خورند و نیاز به تعویض پیدا خواهد کرد. فقط تعویض کاتالیست نزدیک به ۲ میلیون تومان روی قیمت خودروها اضافه می‌کند.

وی ادامه داد: از زمان دولت احمدی‌نژاد هر موقع که بحث ارتقای استاندارد خودرو مطرح بود باید سوخت مربوط به آن از ۶ ماه قبل تأمین و توزیع می‌شد. ما از وزارتخانه درخواست کردیم با توجه به این که سوخت یورو ۵ تأمین نشده انجام این کار را تا رفع تحریم‌ها عقب بیاندازند. هم اکنون نیز بعضی از سازندگان داخلی خودروی یورو ۵ عرضه می‌کنند و نمونه‌های وارداتی هم با همین سطح استاندارد هستند. اما این خودروها مرتب باید به تعمیرگاه بروند و دچار مشکل می‌شوند که ماجرا مربوط به همین قضیه کیفیت سوخت می‌شود.

دبیر انجمن خودروسازان در ادامه اشاره‌ای به روند قیمت‌گذاری خودروها کرد و گفت: روند قیمت‌گذاری خودروهای داخلی اشتباه است و گفته شده که خودروسازان محصولات را با قیمت‌های بهمن ۹۷ به فروش برسانند. در بهمن ۹۷ در سازمان حمایت گفته شد که قیمت تمام شده پراید ۱۳۲ مبلغ ۳۹ میلیون تومان است. به این رقم ۹ درصد ارزش افزوده، ۳ درصد هزینه شماره‌گذاری و حدود ۳ درصد هم بیمه شخص ثالث اضافه می‌شود اما به ما گفته شده که این خودرو را به مبلغ ۳۷ و نیم میلیون تومان بفروشیم. بقیه خودروها هم به همین نسبت با زیان فروخته شده و به همین خاطر اختلاف قیمت خودرو در بازار با کارخانه بسیار زیاد شده است. باید از تجربه دهه ۷۰ استفاده شود و خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar