پیش بینی بازار خودرو تا پایان سال ۹۹

شنبه 12 مهر 99 ساعت 11:51
پیش بینی بازار خودرو تا پایان سال 99

بازار خودرو این روزها وارد رکوردزنی‌های جدیدی شده و تقاضای کاذب در کنار سرکشی قیمت دلار، قیمت‌ها را به شکل فزاینده‌ای افزایش داده و هرچند فعالان این بازار عقیده دارند این وضعیت مقطعی خواهد بود اما در این مدت شاهد کاهش چشمگیر قدرت خرید بوده‌ایم.

رسیدن قیمت پراید به ۱۱۵ میلیون تومان در وضعیتی است که این خودرو از دیرباز تاکنون خودروی اقتصادی بوده و قشر ضعیف را امیدوار به خرید خودرو کرده بود اما در حال حاضر با توقف تولید این خانواده و عدم جایگزینی آن با یک خودروی اقتصادی دیگر قیمت بازار پراید را به شدت افزایش داده است.

در این شرایط توان خرید به شدت کاهش یافته و تقاضای واقعی در بازار وجود ندارد این در حالیست که از طرف دیگر همزمان با افزایش قیمت خودرو، شاهد شکل گیری تقاضای کاذب در بازار برخی خودروها هستیم. خودروهایی که خریداران آن امیدوارند با تداوم افزایش قیمت ها، سود هنگفتی نصیب آنها شود. تازه‌ترین آمار تولید خودرو در نیمه نخست امسال هم از رشد ۲۳ درصدی تولید حکایت دارد و فعالان بازار امیدوارند با تداوم این روند و همچنین آغاز مجدد فروش‌های فوق العاده شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم.

نعمت‌الله کاشانی‌نسب، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران با اشاره به تقاضای کاذب در بازار خودرو می‌گوید: در حال حاضر مصرف‌کننده محدودی در بازار وجود دارد و باقی خریداران کسانی هستند که با هدف دپوی خودرو اقدام به خرید می‌کنند تا در زمان گرانی خودروی خود را بفروشند که این نقاضای کاذب خود به افزایش قیمت‌ها دامن زده است. وی با تاکید بر حاکم بودن رکود در بازار خودرو می‌افزاید: هم اکنون معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شود و هیچ خریدار و فروشنده‌ای در بازار وجود ندارد چرا که با قیمت‌های فعلی قدرت خرید وجود ندارد و همه در انتظار کاهش قیمت هستند به همین خاطر هیچ تقاضایی در بازار وجود ندارد. کاشانی در مورد پیش‌بینی خود از بازار خودرو تصریح می‌کند: از آن جا که به خاطر بالا بودن قیمت‌ها خرید و فروشی انجام نمی‌شود پیش‌بینی شده به دلیل غیرواقعی بودن قیمت ها، وضعیت به این شکل ادامه پیدا نکند و به زودی شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران با اشاره به رشد تولید دو خودروساز می‌گوید: قیمت‌ها به خاطر تقاضای کاذب افزایش یافته و فضای مجازی هم به این افزایش دامن زده این در حالیست که قرار بود سایت‌ها از درج قیمت خودداری کنند اما هم اکنون بسیاری از سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی نسبت به درج مجدد قیمت‌ها اقدام کرده‌اند و این درج قیمت‌ها موجب افزایش و التهاب در بازار شده است.

وی با تاکید بر باقی نماندن این وضعیت اظهار می‌کند: برنامه افزایش تولید خودروسازان از یک سو و همچنین فروش فوق العاده خودروسازان تا پایان سال موجب کاهش قیمت‌ها خواهد شد اما بدون شک افزایش تولید، تب تقاضای غیرواقعی را فروکش می‌کند.

هرچند این تصور وجود دارد که فروشندگان خودرو در این شرایط از سود بالایی برخوردار باشند اما فعالان این حوزه تاکید دارند که تداوم این روند به دلیل نبود خریدار بازار را با چالش جدی رو به رو خواهد کرد. آنها امیدوار به تغییر وضعیت با کاهش تقاضای کاذب هستند و حال باید دید وزیر صمت جدید که کاهش التهاب بازار خودرو و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها را به عنوان برنامه خودرویی خود اعلام کرده تا چه اندازه در کنترل بازار خودرو موفق خواهد بود.

اسب بخار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar