پیش ‌بینی بازار خودرو تا پایان سال

سه شنبه 26 آذر 98 ساعت 11:03
پیش ‌بینی بازار خودرو تا پایان سال

افزایش قیمت خودرو در بازار که از مهرماه سال‌ جاری کلیدی دوباره خورد، کج‌دار و مریز ادامه دارد و هنوز ثبات قیمتی حاصل نشده است، با این حال سیاست‌گذار کلان خودرو و همچنین مدیران خودروساز، باز هم حضور دلالان و سفته بازان در بازار را به‌ عنوان مهم‌ترین عامل رشد قیمت‌ها معرفی می‌کنند.

دراین بین اگرچه نمی‌توان نقش دلالان و واسطه‌ها را در نوسانی شدن بازار نادیده گرفت، اما به عقیده خیلی از فعالان بازار آنها به‌عنوان تنها عاملان آشفتگی در وضعیت قیمت‌ها شناخته نمی‌شوند. هم اکنون با آرامش نسبی که در دیگر بازارها حاکم است، خودرو به خاطر فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه همچنان از جذابیت زیادی برای واسطه گران برخوردار است این در وضعیتی است که واسطه گران را می‌توان معلول افزایش قیمت‌ها خواند و به عقیده بسیاری از کارشناسان باید به دنبال دلیل اصلی آشفتگی‌ها در قیمت‌ها بود.به این ترتیب در وضعیتی که نزدیک به سه ماه تا پایان سال باقی است این سؤال مطرح است که سمت و سوی بازار در فرصت باقی مانده به کدام جهت است؟ آیا می‌توان نقطه پایانی برای وضعیت فعلی متصور بود یا اینکه تا پایان سال همچنان شاهد روند صعودی قیمت‌ها در بازار خواهیم بود ؟آنچه مشخص است، بازار خودرو مانند دیگر بخش‌های اقتصادی خود هم منشأ اثر است هم از دیگر بخش‌ها تأثیر می‌پذیرد. بنابراین برای پیش بینی درست از وضعیت بازار در مدت باقی مانده تا پایان سال، ابتدا باید عوامل اثرگذار بر تند شدن شیب قیمتی را بررسی کرد.

شیب تند قیمت‌ها

هم اکنون گروه‌های خودروساز به خاطر چالش‌هایی که در زمینه تأمین قطعات مورد نیاز خطوط تولید دارند، نمی‌توانند به عرضه مناسب خودرو بپردازند، این در وضعیتی است که با توجه به روند کند عرضه، خودروسازان پاسخگوی بخش تقاضا در بازار نیستند، بدین ترتیب با توجه به عدم تعادل میان عرضه و تقاضا قیمت‌ها روند تصاعدی پیدا می‌کنند.نگاهی به شرایط عرضه خودرو توسط گروه‌های خودروساز در سال‌های پیش از بازگشت تحریم‌ها گویای آن است که این شرکت‌ها سالانه در حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه به‌طور معمول خودرو تولید می‌کردند. در حالی که در سال گذشته، به‌عنوان اولین سال پس از بازگشت تحریم‌ها، شاهد هستیم که خودروساز تنها توانسته حدود ۸۰۰ هزار دستگاه از محصولات سواری خود را در خطوط تولید تکمیل کند. بنابراین فاصله میان عرضه و تقاضای معمول بازار موجب عدم توازن در بازار و سنگین شدن کفه ترازو به نفع طرف تقاضا می‌شود.در کنار این وضعیت شاهد هستیم که بازار خودرو از سال پیش با هجوم تقاضایی بیش از تقاضای معمول رو به رو بوده است به صورتی که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در تابستان سال جاری عنوان کرده بود که از ابتدای سال تا پایان تیرماه نزدیک به ۶ میلیون تقاضا در بازار خودرو موجود بود این در حالی است که توان تولید خودرو در کشور یک میلیون دستگاه است. بدین ترتیب در مدت باقی مانده تا پایان سال می‌تواند به سه دلیل به حجم این تقاضا افزوده شود. دلیل اول، نزدیک شدن به پایان سال وطبق رویه‌ای معمول، تشدید نیاز به داشتن خودرو برای ایام تعطیلات. این موج تقاضا به‌طور سنتی در سنوات گذشته هم در بازار ایجاد می‌شد و همین دلیلی بر ایجاد نوسانات قیمتی در بازار طی زمان ذکر شده است. اما بخش دیگری از هجوم تقاضا مربوط به آن دسته ازمتقاضیانی است که با نوسانی شدن بازار دست آنها از خرید محصول موردنظر کوتاه شده است. بدین ترتیب از آنجایی که تورم روی قیمت کالاها، از جمله خودرو، اثر مستقیم دارد با توجه به آغاز فصل پایانی سال این گمانه در میان مصرف‌کنندگان تشدید خواهد شد که قیمت خودرو در سال آینده با تأثیر پذیری از موج تورمی، افزایش خواهد یافت. از این رو مشتریان تقاضای خرید خود را جلو می‌اندازند. بدین ترتیب انتظار تورمی بخش دیگری از تقاضا، موجب خواهد شد که قیمت خودرو از این ناحیه تأثیر پذیرفته و افزایش یابد. اما به سراغ دلیل سوم برویم، از سال پیش و به دنبال افت ارزش پول ملی بخش جدیدی به حجم تقاضای بازار اضافه شده است. این بخش چندان نیازی به خودرو ندار، اما در بازار حضور پیدا می‌کند تا ارزش دارایی خود را در قالب تبدیل سرمایه نقدی به خودرو حفظ کند. آن‌ها چند دلیل برای انتخاب بازار خودرو به جای سایر بازارها ذکر می‌کنند. اول اینکه خودرو در رده کالاهای بادوام قرار می‌گیرد. این بخش از تقاضا عقیده دارد نگهداری از خودرو به نسبت ارز و سکه به لحاظ ایمنی و امنیت راحت‌تر است. نکته دیگری که مورد توجه این بخش از تقاضا قرار دارد این است که در وضعیتی که بازار ارز و سکه در مقاطع نوسانی، به نوعی امنیتی می‌شود، اما تا کنون شاهد امنیتی شدن بازار خودرو نبوده‌ایم.

از طرف دیگر اما تاثیرگذاری دیگر بازارها برخودرو را هم نمی‌توان نادیده گرفت. به‌طور مثال افزایشی شدن نرخ ارز در بازار را می‌توان نشانه‌ای از عدم ثبات در اقتصاد کشور در نظر گرفت. این مساله سبب خواهد شد که سیگنال نوسانی شدن از این بازار به سایر بازارها از جمله خودرو مخابره شود. این مساله را به عینه در سال گذشته شاهد بودیم. ویروس نوسان بازار ارز یک به یک بازارهای کشور را در نوردید و قیمت‌ها را افزایشی کرد. حال بازار ارز بار دیگر آهنگ افزایش سر داده است و این اتفاق بازار خودرو را نیز متلاطم کرده است. از سوی دیگر حذف دو خودروی پرتیراژ داخلی نیز در افزایش کف قیمت بازار بی تأثیر نبوده است. بر این اساس طبق برنامه ریزی شرکت سایپا، قرار است یک مدل از خودروی پراید در اولین ماه از فصل زمستان برای همیشه بایگانی شود. از طرف دیگر، حذف دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ به خاطر اینکه کف قیمتی را در سبد محصولات دو خودروساز بزرگ کشور به خود اختصاص داده است، موجب خواهد شد که نمودار قیمتی در بازار روند صعودی به خود بگیرد.

اهرم‌های بازدارنده

اکنون که عوامل مؤثر روی قیمت خودرو در بازار در بازه زمانی ذکر شده را بیان کردیم به سراغ عواملی که منجر به کشیدن ترمز قیمت در بازار خودرو می‌شود، می‌رویم.عامل اول در این زمینه را می‌توان حرکت خودروسازان به سمت افزایش تیراژ و همچنین تسریع در تحویل خودرو به مشتریان بر شمرد. این عامل برای اینکه محقق شود نیاز به پیش ‌شرط‌هایی دارد. نخستین پیش ‌شرط در این زمینه تزریق نقدینگی به گروه‌های خودروساز است.از آنجا که قیمت خودرو به‌صورت دستوری و از طرف سیاست گذار کلان خودرو به گروه‌های خودروساز دیکته می‌شود، این شرکت‌ها همواره با چالش نقدینگی مواجه هستند. علت این مساله این است که قیمت‌های دیکته شده به آنها چندان با قیمت تمام شده محصولات خودروسازان منطبق نیست، از این رو خودروسازان نیازمند تأمین نقدینگی از دیگر محل‌ها از جمله سیستم بانکی کشور هستند. هر چند سیستم بانکی کشور چندان مایل به تزریق نقدینگی به خودروسازان نیست اما طی دوهفته گذشته اخباری مبنی بر افزایش سقف اعتباری خودروسازان و همچنین انتشار اوراق توسط ایران خودرو و سایپا جهت تأمین نقدینگی قطعه‌سازان به گوش خورد.بنابراین چنانچه تأمین نقدینگی از این دو محل برای خودروسازان تا پایان سال مسجل شود، این اتفاق می‌تواند، ترمز افزایش قیمت خودرو را در ماه‌های پیش رو بکشد.در کنار این مساله به‌طور سنتی خودروسازان در نیمه دوم سال به خاطر کم شدن تعداد روزهای تعطیلی از روند تولید مناسب‌تری برخوردار هستند. چنانچه این روند در سال جاری هم تداوم یابد، افزایش تولید در مدت باقی مانده تا پایان سال به نزدیک شدن بازار به ثبات قیمتی کمک خواهد کرد.همچنین خودروسازان می‌توانند در ماه‌های پایانی سال با تعریف طرح‌های جدید فروش به تخلیه تقاضا از بازار کمک کنند. تعریف طرح‌های فروش جذاب، می‌تواند به طرف تقاضا جهت دهد و از این مسیر بخشی از تقاضای اضافه را از بازار خارج کند. خروج بخشی از تقاضا نیز سبب ایجاد ثبات قیمتی در بازار خواهد شد.

همانطور که اشاره شد بازار خودرو مثل یک جزیره نیست و نسبت به وضعیت سیاسی و اقتصادی که در این سه ماه پیش رو اتفاق خواهد افتاد واکنش‌های متناسب نشان می‌دهد. از آنجا که بخشی از این اتفاقات قابل پیش‌بینی است، چنانچه دولت پیش از بروز اتفاق، بتواند تبعات آن را به کمترین حد ممکن برساند، از این طریق می‌تواند جلوی افزایش قیمت را گرفته و ثبات را میهمان بازار خودرو کند.با توجه به عوامل یاد شده، مشاهده می‌کنیم که نقش دولت در کنترل قیمت‌ها و بازگرداندن ثبات به بازار پررنگ‌تر از نقش دلالان است. در واقع دلالان از خلأ مدیریتی دولت در این بخش استفاده می‌کنند. دولت به خاطر مدیریت نکردن صحیح عوامل یاد شده موجب بر هم خوردن تعادل بازار و بی‌ثباتی آن می‌شود. در واقع سیاست گذار کلان خود را پشت دلالان به‌عنوان عامل برهم خوردن تعادل بازار مخفی می‌کند، در حالی که می‌تواند با مدیریت عواملی که یا خود به واسطه سیاست‌گذاری در بروز آنها نقش دارد و همچنین چانه‌زنی درباره عوامل اثرگذار روی قیمت خودرو که خارج از حیطه عمل آن است به ایجاد ثبات در بازار کمک کند.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar