چالش جدید افزایش قیمت خودرو در ایران

بروزرسانی در: چهارشنبه 18 مهر 03 ساعت 09:41
چالش جدید افزایش قیمت خودرو در ایران

برخی می‌خواهند بازار خودرو را پرتلاطم و ملتهب نمایش دهند و از عطش مردم برای خرید خودرو، به نفع خود استفاده کنند. این گروه به گونه‌ای در حال فضاسازی هستند که گویی با رخدادهایی نظامی و سیاسی  که بین ایران و رژیم غاصب اسرائیل اتفاق افتاده، بازار خودرو در حال انفجار قیمتی است.

همچنین تأکید و اصرار دارند مردم برای آنکه گرانی بیشتری را تجربه نکنند، بهتر است زمان فعلی را برای خرید خودرو انتخاب کنند زیرا درغیر این صورت  امکان خرید خودرو برای فرصتی دیگراز آنها سلب خواهد شد.

البته در این روند برخی رسانه های حمایت شده توسط  دلالان سوداگر نیز، به صورت هدفمند برطبل جهش قیمت خودرو در شرایط کنونی می کوبند.
از آن جا که شرایط مذکور نگرانی‌هایی را برای متقاضیان واقعی خودرو فراهم کرده است،  بررسی واقعیت ماجرا وشفاف سازی وضعیت کنونی بازار خودرو مد نظر قرار گرفت.

 

حداقل شدن تقاضای خرید

اسد کرمی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفتگوبا «ایران» تأکید کرد: بازار خودرو تحت تأثیر اتفاق‌های اخیرکشورمان نبوده و روال گذشته را طی می‌کند. بر این اساس رخداد های اخیر سیاسی و نظامی  که بین ایران و رژیم صهیونیستی به وجود آمد، نتوانسته  ثبات و آرامش بازار خودرو را به هم ریزد. درست است که نوسان نرخ ارز تا حدودی بر قیمت انواع خودروهای داخلی اثر داشته اما این اثر بسیار محدود و کم بوده است.

بر این اساس نمی‌توان گفت که قیمت خودروها طی روزهای گذشته صعود یا تنزل داشته، اما مهم‌ترین نکته این است که تقاضا برای خرید خودرو حداقل شده  و حتی تماس تلفنی نمایشگاه‌داران برای خرید خودرو به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

چالشی قابل تأمل

  کرمی با بیان اینکه  در شرایط کنونی قیمت خودروهای داخلی حداکثر ۵ تا ۶ درصد افزایش یافته، افزود: اگر می‌بینید که قیمت برخی از خودروهای داخلی افزایش پیدا کرده، این امر هیچ ارتباطی به وضعیت کنونی  کشور ندارد و نشأت گرفته از کاهش عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی است. در صورتی که فروش و ثبت‌نام برای خرید خودروهای داخلی توسط شرکت‌های خودروسازی افزایش پیدا کند، بسرعت قیمت خودروهای داخلی هم کاهشی خواهد شد.

وی با بیان اینکه قیمت خودروهای وارداتی نیز در بازار افزایش پیدا نکرده بیان داشت: خودروهای وارداتی شرکت‌ها و جانبازان هنوز توزیع نشده که اگر این امر صورت بگیرد، قیمت‌ خودروها در بازار کاهش بیشتری خواهد یافت. در حال حاضر قیمت خودروهای وارداتی مثل قبل است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تصریح کرد: افزایش قیمت خودروها در بازار در حد حرف است، اگر کف نمایشگاه‌های خودرو را ببینید، متوجه می‌شوید که صحبت‌ها مبنی بر جهش قیمت انواع خودروها، در حد حرف و شایعه است و بازار خودرو عکس‌العملی نسبت به رخدادهای اخیر نظامی و سیاسی کشورمان نداشته است.

وی تاکید کرد : اگر عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی افزایش پیدا کند، قیمت خودرو در بازار کاهش خواهد یافت و نرخ ارز هم نمی‌تواند باعث نوسان قیمت خودرو شود.

تنزل فروش وافزایش رکود بازار

ابوالفضل چناری، فعال بازار خودرو به «ایران»، گفت: قیمت خودرو در بازار نوسان بسیار جزئی دارد. در معامله ۴۰۰ میلیون تومانی، افزایش یک تا ۵ میلیون تومانی عددی نیست و مشتریان حاضر به پرداخت آن هستند. اگر قیمت‌ها از ۱۰ میلیون تومان بالاتر می‌رفت، می‌توانستیم بگوییم که جهش قیمتی اتفاق افتاده است ولی در شرایط حاضر تنها نوسان قیمت را مشاهده می‌کنیم.

او تصریح کرد: بازار خودرو به شدت دچار رکود شده و فروش اکثر نمایشگاه‌داران خودرو تنزل یافته است، لذا برخی از سفته‌بازان بازار برای آنکه این بازار به حرکت در بیاید و مردم برای خرید خودرو انگیزه پیدا کنند یا حتی به نیت سرمایه‌گذاری، خرید داشته باشند، شایعاتی چون جهش قیمت‌ها را مطرح می‌کنند اما در واقعیت این‌گونه نیست. بر این اساس بازار به شدت دچار رکود است و تمایل مردم برای خرید خودرو با هدف سرمایه گذاری، کاهش یافته است.

چناری تأکید کرد: طی یک هفته گذشته دراکثرنمایشگاه ها، تنها یک خودروی کارکرده به فروش رسیده است . همچنین اکثر کسانی که به نمایشگاه‌های خودرو می آمدند، فقط  قیمت‌ می پرسیدند و بیشتر ترجیح می‌دادند که نظر کارشناسی بگیرند. سؤال مشخص آنها این بود که ما چه پیش‌بینی از بازار خودرو داریم.

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar