احتمال عرضه دانگ فنگ Ix7 توسط کارمانیا

بروزرسانی در: شنبه 13 اسفند 01 ساعت 14:04
احتمال عرضه دانگ فنگ Ix7 توسط کارمانیا

شرکت کارمانیا در دهه ۹۰ شمسی کار خود را با مونتاژ محصولات بی‌وای‌دی آغاز کرد و به لطف تبلیغات گسترده توانست توجهات را به خود جلب کند اما در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به دلیل افزایش ناگهانی قیمت دلار و وضع تحریم‌های سنگین علیه ایران، این شرکت در تحویل مدل S7 به خریداران ناکام ماند. از آن زمان دیگر خبری از کارمانیا نبود تا اینکه اوایل زمستان امسال خبر رسید کرمان خودرو کارمانیا را به تملک خود درآورده است. چندین ماه پیش از این اتفاق اما یعنی در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۱ نیز در پیام تبریک سال نوی کارمانیا تصویر محصولی از دانگ‌فنگ بنام ix7 دیده شد.

 

این موضوع باعث شد احتمال عرضه ix7 در ایران مطرح شود و به نظر می‌رسد این اتفاق به‌زودی رخ خواهد داد. البته همان‌طور که در ابتدا گفته شد، کارمانیا در ابتدا نماینده محصولات بی‌وای‌دی در ایران بود اما ازآنجایی‌که بی‌وای‌دی به دلیل تحریم‌ها سال‌ها است از ایران رفته، کارمانیا راه احیای خود را در توسل به دانگ‌فنگ دیده است یعنی شرکتی هم‌اکنون با گروه بهمن و آرین پارس موتور همکاری دارد و احتمالاً به‌زودی کارمانیا هم به این لیست اضافه خواهد شد. این که چرا یک شرکت باید برای عرضه محصولات خود در ایران با سه شرکت مختلف همکاری کند موضوع عجیبی است که احتمالاً فقط در همکاری‌های بین چینی‌ها و ایرانی‌ها دیده می‌شود.

 

معرفی دانگ‌فنگ ix7

ix7 کراس‌اوور میان سایزی است که در سال ۲۰۱۹ توسط یکی از برندهای متعدد دانگ‌فنگ بنام فنگون یا فنگ‌گوانگ رونمایی شد. اگر ظاهر این خودرو برایتان آشنا به نظر می‌رسد عجیب نیست زیرا ix7 روی پلت‌فرم مشترکی با مدل ix5 ساخته شده یعنی خودرویی که در ایران با نام دیگنیتی عرضه می‌شود. البته هرچند قسمت‌های فنی ix7 برگرفته از مدل جمع‌وجورتر ix5 است اما فاصله محوری کشیده‌تری داشته و زیرساخت آن با همکاری بورگ‌وارنر به‌گونه‌ای طراحی شده است که امکان تجهیز به سامانه چهارچرخ محرک را فراهم می‌کند.

طراحی بیرونی دانگ‌فنگ ix7

این خودرو در بیرون و خصوصاً قسمت جلو تقریباً طراحی یکسانی با دیگنیتی دارد تا جایی که اگر فقط از جلو به آن‌ها نگاه کنید تشخیص این دو خودرو از یکدیگر ممکن نخواهد بود. بااین‌حال، در قسمت جانبی شرایط متفاوت است زیرا درحالی‌که دیگنیتی فرم کوپه مانند و استایل اسپرتی دارد، در ix7 شاهد فرم سنتی یک شاسی‌بلند هستیم تا در داخل امکان نصب سه ردیف صندلی فراهم گردد. عقب خودرو نیز هرچند فرمی عمودی‌تر از دیگنیتی دارد اما چراغ‌های سراسری خیلی به همتای کوپه شباهت دارند. ix7 با ۴,۹۳۰ میلی‌متر طول، به میزان قابل‌توجه ۲۴۵ میلی‌متر از دیگنیتی کشیده‌تر است. ix7 در جلو با دو نوع جلوپنجره ارائه می‌شود که یکی دو خط کرومی افقی نسبتاً پهن دارد و دومی با حالت ستاره‌ای و نقطه‌های کرومی کاملاً مشابه دیگنیتی است.

 

داخل دانگ‌فنگ ix7

در نگاه اول، کابین ix7 هم شبیه دیگنیتی به نظر می‌رسد اما با کمی دقت می‌توان متوجه تفاوت‌هایی شد. به‌عنوان‌مثال، طراحی دریچه‌های تهویه با دیگنیتی متفاوت است و دریچه‌های میانی زیر نمایشگر مرکزی جای گرفته‌اند. همچنین طراحی کنسول مرکزی هم متفاوت بوده و در ix7 برای سیستم تهویه از کنترل‌های لمسی استفاده شده است. این تغییرات به کابین ix7 حال و هوای لوکس‌تر و سطح بالاتری نسبت به دیگنیتی بخشیده‌اند. همچنین همان‌طور که اشاره شد، این خودرو به سه ردیف صندلی مجهز است و ظرفیت حمل هفت نفر را دارد.

 

پیشرانه و گیربکس دانگ‌فنگ ix7

این کراس‌اوور چینی فقط با یک پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ GDI ارائه می‌شود که ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این همان پیشرانه‌ای است که در ایران در دیگنیتی پرستیژ ارائه می‌شود و انتقال نیروی آن‌هم از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد؛ بنابراین، ix7 از لحاظ موتور و گیربکس کاملاً با دیگنیتی پرستیژ یکسان خواهد بود اما تفاوت بزرگ در اینجا است که ix7 به‌صورت چهارچرخ محرک هم ارائه می‌شود درحالی‌که دیگنیتی فقط محرک جلو است؛ بنابراین اگر ix7 در ایران به‌صورت دو دیفرانسیل عرضه شود می‌تواند برتری بزرگی نسبت به دیگنیتی داشته باشد.

قیمت و رقبای دانگ‌فنگ ix7

دانگ‌فنگ ix7 تیپ‌های زیادی دارد و به همین دلیل بازه قیمتی آن بسیار گسترده است که از ۱۲۵,۹۰۰ یوآن معادل ۱۸,۲۳۰ دلار در ارزان‌ترین مدل آغاز شده و در گران‌ترین مدل به ۲۱۵,۹۰۰ یوآن معادل ۳۱,۲۵۰ دلار می‌رسد؛ بنابراین، چون فعلاً مشخص نیست که کارمانیا کدام تیپ و چه سطح تجهیزاتی را برای عرضه در ایران انتخاب خواهد کرد، نمی‌توان قیمت دقیق ix7 در بازار کشورمان را تخمین زد ولی بااین‌حال، اگر به‌طور میانگین قیمت ۲۵ هزار دلاری را برای این خودرو در نظر بگیریم، در ایران باید انتظار قیمتی در حدود ۲.۵ میلیارد تومان را داشته باشیم. با این قیمت، اصلی‌ترین رقیب ix7 در بازار ایران، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس خواهد بود که آن‌هم دو دیفرانسیل است و قیمت آن در بازار هم‌اکنون از سه میلیارد تومان فراتر رفته است.

چرخان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar