استانداردهای اجباری خودرو فاقد زیر ساخت های اجرایی هستند

سه شنبه 10 آبان 01 ساعت 11:16
استانداردهای اجباری خودرو فاقد زیر ساخت های اجرایی هستند
سازمان ملی استاندارد ایران در شرایطی بر اجرای استانداردهای سختگیرانه ۸۵ گانه خودرو تاکید می کند که زیر ساخت های اجرای برخی از این استانداردها در کشور فراهم نیست.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان، با بیان این مطلب اظهار داشت: شرکت های خودروسازی پیرو رهنمودهای مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری تلاش شبانه روزی را برای ارتقای کیفیت، افزایش تولید کامل و تکمیل خودروهای ناقص در برنامه سال جاری خود قرار داده و مدتی است همه محصولات خود را بر خط و بدون کسری تولید و روانه بازار کرده و علاوه بر آن دو خودروساز بزرگ کشور تولید پنج محصول قدیمی خود را متوقف کرده اند.

وی ادامه داد: متاسفانه سازمان ملی استاندارد ایران بدون توجه به شرایط تحریم، رفتاری را با خودروسازان در پیش گرفته که تلاش شبانه روزی آنها برای رشد تیراژ تولید را خنثی کرده و موجب ضرر و زیان به آنها و نارضایتی مصرف کنندگان شده است.

نعمت بخش، در تشریح این اقدامات سازمان ملی استاندارد ایران افزود: شرکت های خودروسازی با انجام حدود ۱۷۰ آزمون تطابق تولید(COP) که امکان تست آن در داخل کشور وجود دارد، اقدام کرده اند اما امکان آزمون های تصادف (برخورد از جلو و برخورد جانبی) در داخل کشور وجود ندارد و به همین دلیل تمدید شماره گذاری برخی خودروها در حالی متوقف شده است که این رویه (تست تصادف COP) در گذشته مرسوم نبوده است.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران، شرکت های خودروسازی بر اساس معرفی شرکت های بازرسی کننده توسط سازمان ملی استاندارد ایران اقدام به عقد قرارداد با آنها برای انجام تست های TA و COP کرده اند اما پس از ارائه نتایج گزارش شرکت های بازرسی به سازمان مذکور آقایان مدعی هستند که شرکت بازرسی مورد تایید سازمان مذکور بیش از ظرفیت خود قرارداد منعقد کرده است و بر این مبنا نتایج گزارش تایید شده توسط شرکت بازرسی مورد تایید خود را نپذیرفته و از صدور مجوز شماره گذاری خودداری می کنند.

وی افزود: علاوه بر آن در شرایطی که قبلا تمدید مجوز شماره گذاری محصولات خودروسازان یکساله بوده و در طول این دوره در صورتی که شرکتی موفق به دریافت تاییدیه لازم از شرکت بازرسی کننده نمی شد، شماره گذاری آن خودرو متوقف می شد اما متاسفانه مدیریت جدید سازمان ملی استاندارد ایران، مهلت های یکساله مذکور را به یک ماهه تقلیل داده است.

به گفته نعمت بخش، دیوانسالاری حاکم بر فرآیند دریافت مجوز موجب شده تا (نامه نگاری تاییدیه استاندارد به وزارت صمت و نامه وزارت صمت به پلیس راهور) هر ماه حداقل یک هفته شماره گذاری خودروها متوقف شود و همچنین زیان شرکت های خودروسازی به خاطر جریمه تحویل ندادن به موقع خودروهای ثبت نامی مردم و نارضایتی مصرف کنندگان ایجاد شده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران؛ تمدید نشدن شماره گذاری برخی خودروها به دلیل رعایت معیار مصرف سوخت در حالی که هنوز آیین نامه اجرایی مصرف سوخت آماده نشده است را از ابهامات دیگر این استانداردها دانست و افزود: تقاضای اجرای استانداردهای تعلیقی برای خودروها در TA و COP در حالی است که با توجه به شرایط تحریم و نبود زیر ساختها، اجرای برخی استانداردهای مذکور تاز مان رفع تحریم ها میسر نیست.

وی متذکر شد: در شرایطی که کشورمان با تحریم های ظالمانه غرب مواجه است، مراکز تست خارج از کشور به دلیل ترس از این تحریم ها با شرکت های خودروسازی ایرانی همکاری نمی کنند و نقل و انتقال پول آزمون به خارج از کشور با مشکل مواجه است، مسئولان سازمان استاندارد توجهی به این مشکلات نداشته و همواره شرایط اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرو را نسبت به قبل سخت تر می کنند.

به گفته نعمت بخش، شماره گذاری نشدن به موقع محصولات خودروسازان پیامدهای منفی را برای این شرکت ها به دنبال داشته است به نحوی که زمینه تحویل نشدن به موقع خودرو و دپوی آن در پارکینگ خودروسازان و ایجاد شائبه برای دستگاه های نظارتی مانند سازمان تعزیرات را فراهم کرده است.

وی بیان کرد: این موضوع همچنین موجب آسیب دیدگی خودروهای صفر کیلومتر در پارکینگ خودروسازان، دوباره کاری فرآیند های کنترل و نظارت بر محصولات تا فرآیند شماره گذاری و خروج خودروها، افزایش هزینه سرویس و نگهداری خودرو در پارکینگ ها، افزایش هزینه ناشی از تاخیر در تحویل به موقع خودرو به مشتریان براساس قراردادهای فروش شده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پایان خاطرنشان کرد: از دست رفتن فرصت بارگیری محصول به واسطه محدود بودن تعداد ناوگان حمل خودرو در کشور، ایجاد التهاب در بازار خودرو به دلیل کاهش یا عرضه نشدن به موقع برخی خودروها، ایجاد شائبه عدم تمایل عرضه خودرو توسط شرکت های خودروسازی در بین مردم و در نهایت افزایش نارضایتی مشتریان به دلیل تحویل نشدن به موقع خودروهای ثبت نامی از دیگر پیامدهای جلوگیری از شماره گذاری به موقع خودروها است.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar