استفاده از تعرفه تولید توسط مونتاژکاران فاجعه است

بروزرسانی در: دوشنبه 22 آبان 02 ساعت 16:23
استفاده از تعرفه تولید توسط مونتاژکاران فاجعه است

نایب رییس انجمن قطعه سازان کشور با تکرار هشدارهای گذشته در خصوص تاثیر عدم اصلاح سیاست گذاری‌ها بر اوضاع صنعت خودرو کشور، صادرات مواد اولیه توسط مونتاژکاران را فاجعه خواند و تاکید کرد: چنانچه بازگشت خودرو به بورس کالا اتفاق نیافتد نمی‌توان آینده خوبی را برای صنعت خودرو کشور پیش‌بینی کرد.

اصغر خسروشاهی، در نشست خبری صبح امروز با خبرنگاران که با موضوع بررسی آخرین وضعیت صنعت قطعه سازی و موانع و مشکلات و ارائه راهکارها برگزار شد، افزود: در یک سال اخیر نه تنها وضعیت صنعت خودرو بهبود نیافته بلکه ادامه سیاست گذاری‌های حاکمیتی باعث شد که صنعت خودرو در معرض تهدید قرار بگیرد.

وی یکی از تهدیدهای جدی صنعت خودرو را قیمت گذاری دستوری عنوان کرد و گفت: متاسفانه ادامه سیاست قیمت گذاری دستوری علاوه بر افزایش زیان انباشته خودروسازان، مانعی برای رشد و توسعه صنعت خودرو، افزایش بدهی‌های بانکی و نهایتا تاخیر در پرداخت مطالبات و افزایش معوقات به سازندگان شده است.

وی با بیان اینکه به رغم هشدارهای پی‌درپی، ظاهرا قرار نیست مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی حل شود، افزود: این اتفاقات در حالی است که بارها مطرح کردیم چنانچه صنعت خودرو ضربه بخورد متعاقب آن قطعه سازان از بین خواهند رفت اما ظاهراً قرار نیست با وجود تلاش‌ها و هشدارها مشکلات این صنعت حل شود.

نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور همچنین یکی دیگر از عوامل ضربه به صنعت خودرو را توقف عرضه خودرو در بورس کالا دانست و گفت: با وجود اینکه عرضه خودرو در بورس اثرات مثبتی را در کاهش زیان‌دهی خودروسازان و بهبود نقدینگی و پرداخت مطالبات سازندگان و روند نزولی قیمت خودرو در بازار داشت اما متاسفانه جلوی عرضه خودرو در بورس کالا گرفته شد و با تغییر عرضه و ایجاد سامانه یکپارچه، قیمت گذاری خودرو نیز به شورای رقابت رقابت واگذار و باز هم دور باطل افزایش بدهی خودروسازان آغاز شد که مانع توسعه محصولات جدید نیز شده است.

هشدار نسبت به توسعه مونتاژکاری در کشور / یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی به مونتاژکاران اختصاص یافت

خسروشاهی در ادامه طرح موضوع بازگشت خودرو به بورس کالا را از موارد مورد درخواست جلسه اخیر قطعه سازان با وزیر صمت عنوان کرد و گفت: به رغم پیگیری قطعه سازان و نامه اخیر سازندگان به معاون اول رئیس جمهور در خصوص بازگشت خودرو در بورس کالا، اما متاسفانه خودروسازان در این جریان فعال عمل نکردند از این جهت تاکنون پیگیری‌ها در این زمینه نتایج خوبی به دنبال نداشته است؛ موضوعی که اگر اتفاق نیفتد نمی‌توان آینده خوبی را برای صنعت خودرو متصور بود.

وی همچنین یکی از معضلات صنعت خودرو را  توسعه خودروهای مونتاژی در کشور گفت: بر اساس آمارها جریان مونتاژکاری نسبت به سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی داشته است. طبعا زمانی که بخش زیادی از منابع تولید به خصوص منابع ارزی به حوزه مونتاژکاری اختصاص می‌یابد مسلما آسیب به بخش تولید وارد خواهد شد.

به گفته وی در سال جاری مونتاژکاران ۱۲۰ هزار خودرو مونتاژ و دو خودروساز بزرگ کشور حدود ۶۶۰ هزار دستگاه تولید کردند اما ظرف همین مدت حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به مونتاژکاران اختصاص یافته است در حالی که برای ۶۶۰ هزار خودرو داخلی بعید است حتی یک میلیارد دلار نیز اختصاص یافته باشد.

فاجعه صادرات فولاد توسط مونتاژکاران / چوب جراج به منابع کشور زده شد

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان کشور فاجعه ناگوارتر را صادرات فولاد و مس توسط مونتاژکاران دانست و اضافه کرد: این اتفاق باعث می‌شود اولا منابع ارزی در بخش‌هایی که نیاز است تخصیص داده نشود ثانیا قیمت مواد اولیه در بازار افزایش یافته و در نهایت اینکه مونتاژکاران، مواد اولیه را در بازار جهانی زیر قیمت جهانی به فروش می‌رسانند و به نوعی با سیاست عرضه و فروش مواد اولیه توسط مونتاژکاران دارند چوب حراج به منابع کشور می‌زنند.

 خسروشاهی همچنین در خصوص جریان عرضه و تولید خودرو برقی در کشور گفت: مسلما خودرو برقی آینده صنعت خودرو دنیاست و کشور ما نیز باید در این عرصه وارد شود اما با این حال آمارها نشان می‌دهد که هنوز خودروهای برقی به ۲۰ درصد کل تولیدات دنیا نیز نرسیده است.

وزارت صمت مشکلات ۹۰ درصد تولید را حل کند

وی افزود: امروز کشورهایی که وارد عرصه خودروهای برقی شدند زیرساخت‌ها را ایجاد کردند اما ما هنوز زیرساخت‌های لازم را فراهم نکردیم. نکته مهمتر اینکه اگر چه این روزها تب عرضه خودروهای برقی به شدت در کشور بالا رفته است اما خیلی تلاش کنیم می‌توانیم در ایران طی سال‌های آینده ۵ تا ۱۰ درصد تولیدات برقی را داشته باشیم بنابراین سوال اساسی از وزارت صمت این است که چرا ۹۰ درصد تولید در صنعت خودرو را رها کردند و مشکلات را حل نمی‌کنند و تمام انرژی خود را برای ۵ تا ۱۰ درصد تولید خودروهای برقی گذاشتند؟

اصغر خسروشاهی نایب رییس انجمن قطعه سازان کشور در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که مشکلات ۹۰ درصد تولیدات صنعت خودرو رها شده است آیا سیاست گذاران فکر می‌کنند در توسعه برقی سازی که سهمی کمتر از ۱۰ درصد دارد، موفق خواهند شد؟

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar