اسقاط بیش از ۶۰ هزار خودرو فرسوده در ۱۱ ماهه ۱۴۰۲

بروزرسانی در: پنج شنبه 24 اسفند 02 ساعت 12:13
اسقاط بیش از ۶۰ هزار خودرو فرسوده در ۱۱ ماهه ۱۴۰۲

بنا بر اعلام رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در ۱۱ ماهه ابتدای سال جاری، بیش از ۶۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شده است که حکایت از رشد ۱۷۹ درصدی اسقاط خودرو در مقایسه با سال ۱۴۰۱ دارد.

اگر چه  فعالان حوزه اسقاط، تاخیر یک ساله در اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو و از سویی عدم ابلاغ آیین نامه اسقاط خودروهای فرسوده را عامل کندی و مانعی جدی در فرایند اسقاط و اجرای قانون هوای پاک می‌دانند اما یک مقام مسئول در ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در واکنش به این مساله، معتقد است تاخیر یک ساله در اجرای قانون ایجاد نشده است. در واقع از نگاه مهران سالاریه با وجود اینکه آئین نامه اجرایی اسقاط خودروها ابلاغ نشده است و قانون از زمان ابلاغ لازم الاجراست اما تاکنون موارد اصلی از جمله اخذ عوارض اسقاط از تولید کنندگان و واردکنندگان خودروها انجام شده است و کماکان نیز ادامه دارد.

به بیان روشن برخلاف اظهارات رئیس انجمن اسقاط که معتقد است عدم تصویب و ابلاغ آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از سوی دولت موجب کندی روند اسقاط خودروها در سال جاری شده است آمارهای ارائه‌ شده توسط ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده نشان می‌دهد که روند اسقاط خودروهای فرسوده طی سال‌های اخیر روندی صعودی داشته و مقایسه میزان اسقاط خودروهای فرسوده در نیمه نخست سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ نشانگر افزایش اسقاط خودروهاست.

آیین نامه اجرایی اسقاط خودروهای فرسوده چه زمانی ابلاغ می‌شود؟

اما موضوع دیگری که این روزها باعث گلایه و نگرانی فعالان حوزه اسقاط شده است تاخیر در تصویب آیین‌نامه اسقاط خودروهاست با این حال و در آستانه آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده از تصویب آیین نامه اجرایی اسقاط خودروهای فرسوده خبر داده و می‌گوید: امیدواریم هرچه سریع‌تر آیین نامه اسقاط خودروها ابلاغ شود؛ آیین‌نامه‌ای که چنان چه زودتر تصویب و ابلاغ می‌گردید، سال ۱۴۰۲ قطعا شرایط بهتری در حوزه اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده داشتیم.

مهران سالاریه در گفت‌وگو با خبرنگار تاکید می‌کند: در آئین نامه اسقاط خودروها، موارد جدیدی پیش‌بینی شده است که در صورت ابلاغ پیش‌بینی می‌شود انگیزه بیشتری برای مالکان خودروهای فرسوده و فعالان بخش خصوصی در این حوزه فراهم کند.

 

علت رشد قابل تامل اسقاط خودرو فرسوده از نگاه وزارت صمت

اما نکته مهم دیگری که در اظهارات رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط وزارت صمت قابل تامل است افزایش اسقاط خودروها در سال جاری است که به گفته وی علت این موفقیت هم اجرای ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو توسط وزارت صمت به عنوان مجری قانون بوده است.

به گفته سالاریه در ۱۱ ماهه ابتدای سال جاری بیش از ۶۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شده است در حالی که مجموع خودروهای اسقاط شده در چهارسال گذشته تنها ۵۷ هزار دستگاه بوده است به عبارت دیگر تعداد خودروهای اسقاط شده در سال جاری بدون احتساب اسفند ماه از مجموع عملکرد ۴ سال قبل از این تاریخ ۷ درصد هم بیشتر بوده است ضمن اینکه آمار اسقاط خودرو در سال جاری ۱۷۹ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ بیشتر بوده است.

ارائه تسهیلات به متقاضیان نوسازی از محل هزینه گواهی اسقاط

وی همچنین با توجه به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ که تولیدکنندگان خودرو را موظف می‌کند به ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو یا موتورسیکلت، گواهی اسقاط معادل آن را از مرکز اسقاط دریافت کنند، توضیح داد: اگر چه در تبصره ۲ قانون مذکور که در اواخر سال ۱۴۰۱ ابلاغ شده است،‌ خودروسازان و موتورسیکلت سازان برای شماره گذاری خودروهای تولیدی خود باید گواهی اسقاط ارائه نمایند اما نکته قابل ذکر این است که علی‌رغم ثبت این رکورد به دلیل عدم وجود گواهی اسقاط خودرو به اندازه کافی برای همه خودروهایی که نیاز به مجوز شماره گذاری داشتند در سال جاری ناگزیر شدیم بر اساس قانون و به دلیل کمبودهایی که در خصوص تامین گواهی اسقاط وجود داشت از بخشی از خودروسازان و برای برخی تولیداتشان مبلغ ریالی ۱.۵ درصد قیمت خودرو را برای صدور مجوز شماره‌گذاری دریافت کنیم. ضمن اینکه پس از جمع آوری مبالغ واریزی در صندوق توسعه و تحقیقات وزارت صمت، از محل هزینه گواهی اسقاط به به متقاضیان نوسازی خودروهای فرسوده تسهیلاتی ارائه خواهد شد.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در ادامه با توجه به چشم انداز روند اسقاط خودرو فرسوده در سال ۱۴۰۳ ابراز امیدواری کرد: چشم انداز روشنی پیش روی اسقاط فرسوده ها قرار دارد در واقع انتظار می‌رود در سال آینده با ابلاغ آیین‌نامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده و مشارکت فعال‌تر مراکز اسقاط در سراسر کشور، رقم ریالی دریافتی از خودروسازن به حداقل ممکن رسیده و  در ازای آن شاهد اسقاط بیشتر خودروهای فرسوده باشیم.

فرایند اسقاط خودروهای فرسوده کوتاه می‌شود!

سالاریه خاطرنشان کرد: با ابلاغ آئین نامه جدید اسقاط خودروها، به طور قطع شاهد رشد چشمگیر در اسقاط خودروهای فرسوده خواهیم بود. در واقع ستاد نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده وزارت صمت همواره به دنبال است که به نحوی فرایند اسقاط را کوتاه کند که خود اثرات مختلفی دارد از جمله متقاضیان نوسازی ناوگان در زمان کمتری می‌توانند خودروی خود را اسقاط و گواهی اسقاط دریافت کنند و در نهایت خودروی جایگزین خود را در زمان کمتری تحویل بگیرند.

وی افزود: همچنین با کوتاه شدن فرایند اسقاط جاذبه سرمایه گذاری برای مراکز اسقاط و تمامی سرمایه گذاران در این حوزه بیشتر خواهد شد و  همه این مزیت‌ها موجب خروج بیشتر خودروهای فرسوده خواهد شد و هدف دولت نیز در تسریع  در اسقاط خودروهای فرسوده محقق خواهد شد.

این مقام مسئول در ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در پایان تاکید کرد: البته اینکه چگونه فرایند اسقاط فرسوده ها کوتاه شود به عواملی  چون حضور بیشتر کارشناسان راهور فراجا، تسهیل در فرایند اسقاط و  امکانات و ماشین آلات مورد نیاز در مراکز اسقاط بستگی دارد. همچنین ارتباط آنلاین برای انتقال اطلاعات بین دستگاه‌های اجرایی با محوریت سامانه اسقاط کشور و سایر عواملی که ستاد برای آنها برنامه ریزی و هماهنگی های لازم را در دست انجام دارد از دیگر مواردی است که در کوتاه شدن فرایند اسقاط نقش مهمی دارد که امید است با همکاری همه ذینفعان بتوانیم وظایف خودمان را به طور کامل انجام دهیم.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar