برای اسقاط خودروی فرسوده کمبود ظرفیت نداریم

دوشنبه 18 مهر 01 ساعت 09:39
برای اسقاط خودروی فرسوده کمبود ظرفیت نداریم

به نقل از صداوسیما، محمد مهدی ابراهیمی دبیر کارگروه اسقاط اتحادیه صنایع بازیافت و محمود مشهدی شریف رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده در رادیو ایران درباره طرح اسقاط خودرو‌های فرسوده به بحث و تبادل نظر پرداختند.

- اساسا موضوع اسقاط خودرو نخستین بار از کجا شروع و چرا کار به اینجا رسید که در هفته‌های اخیر اصلاحیه‌ای داشتیم ضمن اینکه در اجرای حوزه اسقاط خودرو خیلی موفق نبوده ایم و حتی در برخی از حوزه‌های تخصصی مثل تاکسیرانی کار به توقف هم کشید؟

محمود مشهدی شریف رئیس محترم انجمن اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده کشور: موضوع اسقاط خودرو برای نخستین بار در سال ۱۳۸۵ ذیل تبصره ۱۳ قانون بودجه مطرح شد و فراز و نشیب‌های فراوانی داشت به طوری که در سال ۱۳۹۳ و ۹۴ با ۱۱۰ مرکز حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو در یکسال به اسقاط بازیافت خودرو رسیدیم بنابراین در حال حاضر با حدود ۲۲۰ مرکز رسیدن به عدد ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار دستگاه کار ساده ایی خواهد بود این در حالی است که ظرفیت مراکز اسقاط خودرو بالای یک میلیون دستگاه در سال است که می‌تواند اسقاط و بازیافت خودرو‌ها را انجام دهد.

- آنچه که اتفاق افتاد در زمینه گواهی که باید صادر شود بحث اسقاط خورد را می‌فرمائید امکانات به اندازه کافی داریم؟

 اگر پروانه بهره برداری مراکز اسقاط خودرو را نگاه کنید بین ۷ تا ۱۵ هزار دستگاه در سال می‌توانند اسقاط داشته باشند این تعداد را در ۲۲۰ مرکز ضرب کنید بالای ۲ میلیون دستگاه می‌شود بنابراین در مورد اسقاط خودرو فرسوده ما کمبود ظرفیت نداریم و به اندازه کافی می‌توانیم گواهی اسقاط تولید کنیم، اما چرا به این ظرفیت هیچ وقت نرسیده ایم یا حتی به آن نزدیک هم نشدیم، تعداد مورد نیاز کشور بعد از قانون ساماندهی صنعت خودرو و ابلاغ آن در خرداد ۱۴۰۱، حدس می‌زنیم حدود ۵۰۰ هزار دستگاه است.

- ​در سال؟ همه ماشین‌ها؟

محمود مشهدی شریف رئیس محترم انجمن اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده کشور: همه خودروها؛ بنابراین رسیدن به عدد ۵۰۰ هزار دستگاه کاملا در دسترس است چیزی عجیب و غریب نیست به راحتی می‌توان به آن دست یافت، مشکلاتی که وجود دارد این است که در سال ۹۶ تنها محل مصرف گواهی اسقاط، برای شماره گذاری خودرو‌های خارجی استفاده می‌شدند که متأسفانه از سال ۹۶ واردات ممنوع شد و عملا محلی برای مصرف گواهی اسقاط موجود نبود و به طور طبیعی گواهی دیگری هم تولید نشد و طوری که در سال ۹۷ و ۹۸ مراکز اسقاط خودرو ۱۰۰ هزار گواهی اسقاط انباشت داشتیم که محل مصرفی نداشت تا در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ نخستین محل مصرف گواهی اسقاط موتور سیکلت‌ها و موتور سیکلت سازان بودند و از یک فروردین ماه ۱۳۹۹ سازندگان کامیون هم به صورت بسیار محدود به این جمع پیوستند و محل مصرف جدیدی به وجود آمد.

- در این دو زمینه یعنی بحث موتور سیکلت و کامیون‌ها گشایشی ایجاد شد، آیا موضوع انحصار واردات را در این دو حوزه تبدیل کردیم به بحث استفاده از صنایع داخلی؟

- بله؛ این دو مورد بود و موراد دیگری هم در قانون ساماندهی دیده شد که به ازای تولید هر ۴ دستگاه خودرو هر نوع خودرویی حتی موتور سیکلت باید یک دستگاه اسقاط می‌شد؛ دغدغه‌ای که خودروساز‌ها داشتند اگر گواهی اسقاط موجود نبود چه اتفاقی می‌افتاد و چرا در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ گواهی اسقاطی کم تولید شده است. در سال ۹۹ حدود ۱۳ هزار گواهی، سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ هزار گواهی اسقاط داشتیم با این ظرفیت نمی‌شود جوابگوی ۵۰۰ هزار دستگاه را داد؛ پاسخ آن روشن است برای اینکه محل مصرفی وجود نداشت تا تولید کنند که محل مصرف به وجود می‌آمد و وجود داشت قطعا مراکز اقدام می‌کردند و گواهی اسقاط را برای مصرف کنندگان تولید می‌کرد در حال حاضر فضا مهیا است برای اینکه هر تعداد که نیاز دارند گواهی اسقاط تولید شود و آن‌ها هم از این گواهی اسقاط استفاده کنند.

- این امر بخشی از قضیه است، اما در حال حاضر موضوع این است که این خودرو‌ها باید به هر شکل ممکن تأمین شوند، بعد از گواهی اسقاط یک اختلافی بین وزارت صمت و مجلس و شاید هم مثلا بین شما و همکارانتان بوجود آید، می‌خواهیم در این مورد صحبت کنیم؛ آقای مشهدی شریف با این موضوع موافق هستید؟ اگر صحبت تکمیلی دارید، بفرمایید؟

-مهندس ابراهیمی دبیر کارگروه اسقاط اتحادیه صنایع بازیافت: آقای شریف مواردی خوبی را مطرح کردند که بخش عمده‌ای از آن را دقیقا درست فرمودند، نکته‌ای را اضافه می‌کنم در سال ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ یعنی بعد از لغو واردات خودرو و همچنین نوسانات شدید ارزی در آن سال ها، ۸۵ هزار گواهی تولید کردیم، اما همان طور که آقای شریف گفتند متأسفانه دولت وقتی آمد محل مصرفی را که قبلا صرفا برای وارد کنندگان خودرو دیده شده بود را بست هیچ کاری برای این صنف بزرگ و تقریبا ۳۰ هزار نفری که در این صنعت بزرگ اشتغال داشتند نکرد.

- با تعطیلی این مراکز پرسنل هم بیکار شدند؟

 بله تا قبل از ۱۴۰۰ و گشایش‌های نصف و نیمه که اقای شریف فرمودند ایجاد شود، از ۲۲۰ مرکز در سال ۹۳ رسیده بودیم به کمتر از ۴۰ مرکز در سال ۱۴۰۰ و به طبع مراکز وقتی خوب تغییر کاربری می‌دهند و به قول معروف تعطیل می‌کنند به خارج از کشور رفتند خیلی‌ها رفتند سراغ اقتصاد نامولد در حوزه‌های خارج از تولید که فکر می‌کنم دست پخت نبود برنامه ریزی دولت در این زمینه‌ها بود.

 بیشتر توضیخ می‌دهید؟

 در حال حاضر برنامه‌ای در واقع تولید جدید به عنوان برنامه صنعت بزرگ خودرو ایجاد کرده اند و یک سال از این برنامه گذشته کلی هم جشن گرفتند دوستان و به قول معروف با سر و صدای زیادی انجام دادند یکی از بخش‌های این برنامه در واقع احیای دوباره صنعت اسقاط و بازیافت بود یعنی قرار بود در آذر ماه سال گذشته طبق برنامه آقایان منوچهر منطقی و سیدرضا فاطمی امین طرح جایگزینی ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو تجاری را انجام گیرد و امسال هم در واقع باید میوه هایش را می‌چیدیدند؛ حالا گزارش دهند طرح ۱۶۰ هزار دستگاه برای دولت قبلی بوده و در سال ۱۳۹۷ مصوبه شورای اقتصاد را هم داشته است و آن موقع تصویب هم شده است، اما دوستان نتوانستند ادامه دهند طبق صحبت‌های وزیر صمت و منطقی گفته شده هدف گذاری شان سالی یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو به ناوگان اضافه کنند، برنامه هایشان برای خروج چیست؟

 اعم از داخلی و خارجی؟

مهندس ابراهیمی دبیر کارگروه اسقاط اتحادیه صنایع بازیافت: نزدیک به یک میلیون و صد هزار دستگاه داخلی، یکصد تا ۳۰۰ هزار دستگاه هم واردات کنند؛ سوال اینجاست که واقعا نیازی به خروج نداریم؟ هم اکنون ۳۱ میلیون دستگاه خودرو و وسیله نقلیه در داخل شهر‌ها و کلان شهر‌ها شماره گذاری شدند، اما اگر این تعداد بخواهد سالیانه اضافه شود برنامه برای خروج چیست؟ واقعا تهران و کلان شهر‌ها به پارکینگ تبدیل شده اند و نکته جالب توجه اینکه دنبال این بودیم دولت طرحی دهد که حداقل ۵۰۰ هزار دستگاه در سال از رده خارج شود، اما همان مقدار کمی موتور سیکلت، خودرو سواری و خودرو دیزلی هم که از چرخه خارج شدند را منوط کردند به پول یعنی همان ۱۰ و ۲۰ هزار دستگاه که قرار بود از رده خارج شود؛ این نوید را می‌دهم با احتمام ویژه ایی که به کار بسته اند همین تعداد هم در واقع نخواهیم داشت و عملا دولت هیچ برنامه‌ای برای خروج خودرو‌ها و وسائل نقلیه فرسوده از ناوگان‌ها ندارد.

عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar