افراد سودجو بازار خودرو در روزهای آتی ضرر بزرگی خواهند کرد

یکشنبه 18 آذر 97 ساعت 10:51
افراد سودجو بازار خودرو در روزهای آتی ضرر بزرگی خواهند کرد

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: کسانی که برای سود و حفظ ارزش پول خود ثبت نام کردند و در واقع بازار را این گونه بی ثبات کرده‌اند مطمئناً ضرر خواهند کرد چون قرار نیست خودرو یک کالای سرمایه‌ای باشد و به کسی سود برساند.

مازیار بیگ لو در مورد نشست قطعه سازان و خودروسازها با رییس مجلس گفت: هفته پیش نشستی با حضور آقای لاریجانی رییس مجلس، همتی رییس بانک مرکزی، رحمانی وزیر صنعت و معاونین آنها همراه با مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و اعضای هیات رییسه انجمن قطعه سازان در مورد بررسی آخرین شرایط تولید خودرو و قطعه در کشور برگزار شد.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ادامه داد: محور اصلی بحث در این نشست عادی سازی قیمت خودرو بود. آقای لاریجانی هم به این موضوع واقف بودند و اطلاعات کاملی از مشکلات و دغدغه‌های خودروسازها و قطعه سازان داشتند که موجب تعجب ما شد.

وی افزود: نظر رییس مجلس هم بر این بود که قیمت‌ها پنج درصد حاشیه بازار اعمال شود کما اینکه ما این تجربه را در دهه ۷۰ و ۸۰ هم داشتیم ولی وزیر صمت عقیده داشتند نباید فقط بحث قیمت را در نظر گرفت بلکه باید یک بسته کامل که شامل کیفیت خودرو و خدمات پس از فروش و تعامل با مصرف کننده است را لحاظ کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: قطعه سازان و خودروسازان در این نشست بیان کردند که این صنعت در حال مرگ است و فعلاً اولویت زنده نگه داشتن آن با آزادسازی قیمت‌ها است پس از آن می‌توان به سراغ حاشیه‌هایی مانند کیفیت و نحوه تعامل با مصرف کننده رفت که در صورت این اتفاق شاهد افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان خواهیم بود.

وی گفت: در این نشست در مورد کمبود نقدینگی خودروسازان و قطعه سازان و اتخاذ راهکارهایی برای جبران آن مانند ارائه تسهیلات و حضور در بازار سرمایه بحث و تبادل نظر شد ولی نظر قاطع جمع بر این بود که باید هر چه سریع‌تر آزادسازی قیمت‌ها انجام بگیرد.

بیگ لو در مورد تعیین تکلیف خودروهای پیش فروش شده و این که با این افزایش قیمت احتمال هجوم ثبت نام کنندگان برای پس گرفتن پول خود وجود دارد، گفت: افرادی که برای سود و حفظ ارزش پول خود ثبت نام کردند و در واقع بازار را این گونه بی ثبات کرده‌اند مطمئناً ضرر خواهند کرد چون قرار نیست خودرو یک کالای سرمایه‌ای باشد و به کسی سود برساند.

وی ادامه داد: علی رغم تاکید پی در پی بانک مرکزی، خودروسازها و کارشناسان مبنی بر اینکه مردم پول خود را برای سرمایه گذاری در این بازار وارد نکنند و به دیگر بازارها همانند بورس و تولید بروند ولی باز هم عده زیادی چندین خودرو ثبت کردند که به طور حتم ظرف روزهای آتی ضرر بزرگی خواهند کرد.

بیگلو گفت: خودروسازان برای اینکه با هجوم افراد برای پس گرفتن پول خودرو رو به رو نشوند به طور پلکانی قیمت‌ها را بالا خواهند برد و یک شبه پنج درصد حاشیه بازار را اجرا نخواهیم کرد.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر راهکارهای خوبی برای این که حداقل جذابیت برای افرادی که ثبت نام کردند وجود داشته باشد تا ترجیح ندهند که پول خود را پس بگیرند و خودروساز با مشکل نقدینگی رو به رو شود، اندیشیده شده است.

بیگلو در جواب به این سؤال که به نظر می‌رسد با افزایش ۷۰ درصدی قیمت‌ها و با توجه به اینکه در آمد هیچ گروه از افراد جامعه این مقدار افزایش نداشته است و به این ترتیب آنها دیگر توانایی خرید خودرو نخواهند داشت، گفت: در همان نشست راهکارهایی مطرح شد تا قدرت خرید مردم برای خودرو پایین نیاید قرار است بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مجوزهای لازم را صادر کنند تا خودروسازان بتوانند با حداقل پیش پرداخت و سود مشارکت پایین خودروهای خود را به فروش برسانند.

وی افزود: در بعضی اوقات دیگر کاری از دست تولید کننده بر نمی‌آید بلکه این وظیفه نهادهای دولتی است که از مصرف کنندگان حمایت کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در مورد تسهیلات آزادسازی خودروها گفت: در صورت اجرای این طرح مردم بیشترین نفع را خواهند برد. چند ماه بعد از آزادی قیمت‌ها مجدداً تولیدات هر خودروساز به روزی دو هزار خودرو خواهد رسید و کارگرهایی که در صنعت قطعه سازی تعدیل شده بودند مجدداً به کار برخواهند گشت کما اینکه نگرانی اصلی رییس مجلس و دیگر حاضرین بحث بیکاری کارگران بود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر همانند دهه ۷۰ و ۸۰ کیفیت و تیراژ تولید بالا خواهد رفت و ما در هر سال شاهد ورود خودروهای جدید و پلت فرم‌های جدید هستیم کما اینکه در همان سال‌ها سمند و پژو وارد بازار شدند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar