افزایش تورم خودرو در بهار ۹۸

سه شنبه 12 شهریور 98 ساعت 02:55
افزایش تورم خودرو در بهار 98

براساس گزارش مرکز آمار ایران شاخص قیمت تولید‌کننده وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر در فصل بهار سال جاری با ۲۱ درصد افزایش نسبت به شاخص فصل قبل به رقم ۴۸۷.۲ رسیده است.

این مرکز همواره به طور فصلی شاخص بهای تولید‌کننده را منتشر می‌کند. به تعبیر دیگر مرکز آمار ایران در گزارش مرتبط با شاخص بهای تولید‌کننده هزینه‌های شرکت‌های تولید‌کننده فعال در بخش‌های مختلف صنعت از جمله گروه‌های خودروسازی را مورد بررسی قرار می‌دهد. شاخص قیمت تولید‌کننده، معیاری برای اندازه‌گیری تغییرات در میانگین قیمت دریافت شده توسط تولیدکنندگان، به ازای تولید کالا و خدمات در داخل کشــور، نســبت به یک دوره زمانی معین (ســال پایه) است. در حقیقت، شــاخص قیمت تولیدکننده روند تغییرات میانگین قیمت کالاها و خدمات تولید شده در داخل کشور را از دیدگاه تولیدکنندگان نشان می‌دهد. سال پایه مدنظر سازمان آمار ۱۳۹۰ است و عدد شاخص در این سال ۱۰۰ در نظر گرفته شده است.

اما همان‌طور که گفته شد تورم تولیدکننده در بخش تولید وسایل نقلیه موتوری و تریلر و نیمه تریلر در بهار ۹۸ روند صعودی داشته است که این موضوع نشان‌دهنده آن است که هزینه تولید در این بخش به شدت افزایش یافته است. بر این اساس شاخص قیمت تولید‌کننده وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر در فصل بهار سال جاری با ۲۱ درصد افزایش نسبت به شاخص فصل قبل به ۲. ۴۸۷ رسیده است. شاخص این بخش در فصل بهار امسال نسبت به شاخص این بخش در فصل بهار سال پیش ( تورم نقطه به نقطه) ۵. ۸۴درصد افزایش یافته است. آنچه معلوم است علت افزایش تورم تولید‌کننده وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر را باید در تداوم تحریم‌هایی دانست که از مرداد سال پیش صنعت خودروی کشور را درگیر کرده است. هم اکنون هم تولید خودرو با توجه به سخت‌تر شدن واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز در کنار خروج شرکای خارجی خودروسازی، با هزینه‌های زیادی انجام می‌گیرد. البته وزارت صمت تلاش کرده با افزایش عمق داخلی‌سازی قطعات خطوط تولید خودروسازان را از قطعاتی که پیش‌تر وارد می‌شد بی‌نیاز کند. از آنجا که این ایده هنوز به سرانجام نرسیده، در وضعیت کنونی تأثیر مشخصی روی کاهش هزینه‌های تولید خودروسازان نداشته است. از سوی دیگر تعیین قیمت به‌صورت دستوری و سرکوب قیمتی توسط سیاست‌گذار کلان بخش خودرو هم موجب شده تا هزینه‌های مربوط به تولید با درآمد گروه‌های خودروساز همخوانی نداشته باشد. این مساله بر شرایط نقدینگی و به دنبال آن وضعیت تولید تأثیر منفی داشته است.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar