افزایش شمار خودروهای ناقص در کف کارخانه خودروسازان

سه شنبه 3 اردیبهشت 98 ساعت 02:15
افزایش شمار خودروهای ناقص در کف کارخانه خودروسازان

تولید ماهانه خودروهای داخلی در حالی طبق آخرین آمار اعلامی، روندی افزایشی داشته که از گروه‌های مطرح خودروسازی ایران خبر می‌رسد ده‌ها هزار محصول ناقص در کف کارخانه‌ها رسوب کرده است.

به گفته منابع آگاه، ایران خودرو و سایپا هر کدام چیزی نزدیک به ۷۰ هزار دستگاه محصول ناقص که دارای کسری قطعه هستند، در کف کارخانه دارند. با توجه به این آمار، به‌نظر می‌رسد در حال حاضر در مجموع حدود ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در دو خودروساز مطرح کشور وجود دارد که فعلاً امکان تجاری شدن آنها نیست و ایران خودرو و سایپا باید منتظر بمانند تا قطعات لازم تأمین شود. خودروهای ناقص گاه به خاطر نبود قطعات به اصطلاح «های‌تک» که تأمین خارجی آنها به مشکل خورده، در کف کارخانه می‌مانند و گاه هم علت زمین گیر شدنشان، مختل شدن تأمین قطعاتی حتی معمولی است.

در دوره تحریم‌های قبلی (سال‌های ۹۱ و ۹۲) هم معضل خودروهای ناقص وجود داشت، ولی به‌نظر می‌رسد این مساله در تحریم‌های فعلی پررنگ‌تر شده است. ریشه خودروهای ناقص در تأمین قطعات (چه در داخل و چه در خارج) که بیشتر در دوران تحریم بروز می‌کند، موجب شده خودروسازان و قطعه‌سازان در تأمین قطعات و مواد اولیه به مشکل برخورد کنند و در نتیجه، تولید افت کرده و ده‌ها هزار خودرو ناقص در کف کارخانه بماند. در کنار تحریم، البته مشکلات داخلی هم در مختل شدن تأمین قطعات و تولید خودروهای ناقص، اثرگذار بوده است. در واقع گاهی هم پیش می‌آید که روند تأمین قطعات داخلی به خاطر عدم‌تزریق نقدینگی سر وقت خودروسازان به قطعه‌سازها، مختل و قطعات لازم و کافی به خطوط تولید نمی‌رسد و نتیجه آن، خود را در کاهش تولید و محصولات ناقص نشان می‌دهد.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar