افزایش قیمت خودرو به نام دلار به کام خودروسازان

چهارشنبه 22 اسفند 97 ساعت 12:36
افزایش قیمت خودرو به نام دلار به کام خودروسازان

خیلی از افراد افزایش قیمت خودرو در ماه‌های گذشته را به گران شدن ارز مربوط می‌دانند، در حالی که واقعیت‌های آماری چیز دیگری می‌گوید.

تحولات چند ماه گذشته در بازار خودرو و افزایش مداوم قیمت‌ها بازار این محصول را کاملاً متلاطم و پرنوسان کرده است. علل گوناگونی در مورد این افزایش قیمت‌ها عنوان شده است. اینکه از زاویه کدام یک از طرفین بازار به مساله افزایش قیمت‌ها نگاه شود، می‌تواند نتایج متفاوتی را به دنبال داشته باشد.

از ابتدای امسال با افزایش قیمت دلار، خیلی از کالاهای مرتبط و غیرمرتبط با ارز با افزایش قیمت رو به رو شدند که خودرو هم از جمله همین کالاها بود. ولی آیا این افزایش قیمت، متناسب با گران شدن قیمت دلار بود؟

قطعاتی که داخلی هستند

یکی از علت‌هایی که عده‌ای از جمله خود خودروسازان، آن را عامل افزایش قیمت خودرو معرفی می‌کنند، افزایش قیمت قطعات خودرو بر اثر گران شدن قیمت ارز است.

ولی نکته قابل توجه آن است که ۱۰ مدل از خودروهایی که بیشترین سهم را در سبد خرید مردم دارند و افزایش قیمت بیش از ۵۰ درصدی را تجربه کرده‌اند، نزدیک به ۷۰ درصد قطعات آن‌ها تولید داخلی بوده و اصلاً نیازی به ارز نداشته‌اند.

نکته جالب‌تر، سهم واقعی افزایش قیمت قطعات خودرو در گرانی خودروهاست. در طول سال‌های اخیر قطعه سازان به خاطر اینکه با خریدار انحصاری به نام خودروسازان رو به رو بوده‌اند،‌ مجوز افزایش قیمت نداشته و تنها در اواسط بهمن ماه سال جاری (نزدیک به یک ماه پیش) مجوز افزایش قیمت قطعات خودرو توسط خودروسازان صادر شده است. به‌عبارتی، تا یک ماه پیش، سهم افزایش قیمت قطعات در گرانی خودرو صفر بوده است.

در جدول زیر افزایش قیمت خودروها از اردیبهشت سال ۹۷ تا اسفند ۹۷ و میزان داخلی بودن این خودروها آمده است.

افزایش قیمت خودرو به نام دلار به کام خودروسازان

فارس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar