افزایش نیافتن کیفیت خودروهای داخلی درست نیست

یکشنبه 23 مرداد 01 ساعت 12:08
افزایش نیافتن کیفیت خودروهای داخلی درست نیست

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت گزارش این شرکت از بهبود روند میزان رضایت مشتریان خودروهای صفر کیلومتر تا نیمه مرداد نسبت به فروردین حاکی از بهبود کیفیت خودروهای داخلی و نادرستی ادعای پلیس در مورد عدم افزایش کیفیت این خودروهاست.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت و گو با بیان این مطلب اعلام کرد: نتایج ارزیابی شاخص جدید تعداد خودروهای دارای ایراد به هنگام تحویل که برای ملموس تر شدن روند ارتقای کیفی خودروهای داخلی برای مردم و از ابتدای امسال با دستور وزیر صمت اجرایی شده است، نشان دهند بهبود رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای صفر کیلومتر به هنگام تحویل است.

سعید تاجیک، افزود: بر اساس این گزارش در فروردین ماه امسال ۸.۳ درصد مردم اعلام کرده اند که خودروهای آنها به هنگام تحویل ایراد داشته و ۹۱.۷ درصد مشتریان از عدم ایراد این خودروها ابراز رضایت کردند اما بررسی جدید تا نیمه مرداد ماه امسال نشان می دهد که میزان نارضایتی مشتریان از ایراد این خودروها به ۶.۵ درصد کاهش یافته و ۹۳.۵ درصد مشتریان بر نبود هیچ ایرادای به هنگام تحویل گرفتن خودروهایشان تاکید کرده اند.

به گفته وی این آمار بیانگر افزایش کیفیت خودروهای داخلی است و به نظر می رسد شروع نهضت تولید برخط و عبور مستقیم در ایران خودرو و کاهش تعداد تولید خودروهای ناقص در بهبود کیفیت و کاهش ایرادات و نارضایتی مشتریان در شاخص مذکور موثر بوده است.  

تاجیک با بیان این که هر خودرو به طور ذاتی دارای سطح کیفی مشخصی است و حتی اگر به فرض یک خودرو بدون ایراد نیز تحویل مشتری شود، میزان کیفیت آن از سطح مذکور بالاتر نخواهد بود، گفت: اما شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران  و وزارت صنعت پیگیر آن هستند تا این خودروها بر اساس مشخصات ذاتی و بدون ایران تحویل مشتری شود.

وی در مورد ادعای پلیس در مورد بهبود نیافتن کیفیت خودروهای داخلی افزود: بر اساس شاخص مذکور این ادعا درست نیست چرا که تعداد ایرادهای خودروهای داخلی در زمان تحویل به مشتریان کمتر شده است اما درصورتی که منظور پلیس از آن است که خودروها همان خودروهای قبلی با سطح کیفی ذاتی مشخص است که ارتقای ماهوی چندانی نداشته است، این موضوع دیگری است.

 تاجیک با بیان این که به طور مثال خودروهایی مانند شاهین یا پژو پارس دارای سطح کیفی ذاتی مشخص است، افزود: هدف وزارت صمت و شرکت بازرسی آن است که این خودروها در بهترین حالت بدون هیچ گونه ایرادی تحویل مشتریان شود اما نمی توان انتظار داشت اتفاق ماهوی چشمگیری در بهبود کیفیت و ایمنی این گونه خودروها حاصل شود.

 مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، افزود: اگر منظور پلیس آن است که محصولات تولیدی خودروسازان همان خودروهای مبتنی بر پلت فرم های قبلی با محدوده کیفی مشخص است، این حرف درستی است اما این که کیفیت این خودروها نسبت به قبل تغییری نکرده، صحیح نیست چرا که بررسی های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در شاخص هایی مانند میزان رضایت مشتریان از میزان عیوب خودروهای صفر کیلومتر به هنگام تحویل نشان می دهد که شرایط کیفی این خودروها بهبود یافته است.

وی از تاثیر مثبت تنوع سبد محصولات خودروسازان و عرضه خودروهای جدید ایران خودرو بر روی پلت فرم های جدید که نسبت به پلت فرم های قبلی از نظر ایمنی و کیفیت برتر است بر بهبود شاخص کیفیت خودرو گفت: قطعا افزایش عرضه این گونه خودروها میانگین رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی را افزایش می دهد با این وجود آنچه مسلم است میزان ایرادات کیفی و ایمنی خودروهای داخلی به خصوص پس از تولید برخط و توقف تولید خودروهای ناقص در شرکت ایران خودرو به مراتب کمتر شده و این امر به معنای ارتقای کیفیت و ایمنی محصولات این گروه خودروسازی است.
تاجیک در مورد تاخیر در انتشار گزارش های ارزشیابی کیفی خودروهای داخلی نیز گفت: آخرین گزارشی  که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در این زمینه منتشر کرده مربوط به آبان سال گذشته است و از آن زمان به بعد مقرر شده تا این گزارش ها توسط وزارت صمت منتشر شود اما با توجه به این که وزارت صمت در نظر دارد تا ضوابط ارزیابی کیفی سختگیرانه تری را برای خودروهای داخلی در نظر گیرد تا بهبود ایمنی و کیفیت محصولات خودروسازان برای مردم ملموس تر باشد، انتشار این گزارش ها با وقفه مواجه شده است.

وی با بیان این که شاخص‌های کیفی خودرو تا تیر ماه ۱۴۰۱ بهبود یافته است، افزود: براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شاخص ارزشیابی کیفی از رقم ۱۰۳/۴ در فروردین به ۹۴/۴ در تیر ماه امسال کاهش یافته که ۸.۸ درصد بهبود را نشان می‌دهد. علاوه بر آن خودروسازان در رابطه با شاخص تحویل خودرو بدون ایراد نیز از عدد ۹۱.۷ درصد در فروردین به ۹۳.۵ درصد در مرداد امسال رسیده و این شاخص نیز  ۱.۸ درصد بهبود یافته است.

بر اساس این گزارش، گلایه های مقام معظم رهبری از کیفیت خودروهای داخلی و متعاقب آن تاکید رئیس جمهوری در بند هفت فرمان هشت بندی در حوزه خودرو در سال جاری مبنی بر ارتقاء و افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل که هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ را مطلقا ممنوع و دستگاه‌های مسوول را موظف به برخورد با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به ویژه قطعات پر مصرف و موثر بر ایمنی خودرو کرد، موجب شد تا شرکت های خودروسازی ارتقای ایمنی و کیفیت محصولات خودرو با اهمتمام بیشتری دنبال کنند.

تضمین عرضه خودروهای داخلی به بازار با حداقل سه سال یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر از ابتدای سال ۱۴۰۱، آمارهای رسمی بهبود کیفیت خودروهای داخلی و کاهش میزان مراجعه مالکان این خودروها به مراکز خدمات پس از فروش و عرضه محصولات جدید دارای استانداردهای روز دنیا از جمله دستاوردهای رویکرد جدید خودروسازان به بهبود کیفیت و ایمنی است. با این وجود انتقادها به کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی همچنان ادامه داشته و در تازه ترین  این دیدگاه ها سردار حسینی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، ضمن تاکید براینکه کیفیت خودروهای تولید داخل هیچ تفاوتی با گذشته نکرده و از نظر پلیس کماکان مشکل کیفیت این خودروها وجود دارد، اعلام کرده است، اگر وزارت صنعت مدعی است که در حال افزایش کیفیت خودرو است، این‌ موضوع ادعایی بیش نیست و هیچ اتفاقی در ارتقای کیفیت رخ نداده و کیفیت خودروهای داخلی هیچ تفاوتی با گذشته نکرده است.

اما این دیدگاه توسط خودروسازان و دستگاه های رسمی پایش کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی به شدت رد می شود و ایران خودرو کاهش میزان مراجعه مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش را یکی از دلایل بهبود کیفیت خودروهای داخلی اعلام کرده است. وزارت صمت نیز ازانجام اقدامات مهمی برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی مانند توقف تولید خودروهای تیبا، سمند و ساینا به‌دلیل پلتفرم قدیمی و اشکال‌های کیفی پرتکرار، برنامه‌ریزی برای ایجاد پلتفرم‌های جدید (پوست‌اندازی پلتفرمی) و تولید خودروهایی با کیفیت ذاتی بالاتر خبر داده و تاکید می کند که در بخش ارتقای کیفیت مهندسی نیز به صفر رساندن ایرادهای خودرو در زمان تحویل و تدوین شاخص‌های سخت‌گیرانه‌تر کیفی جهت ارزیابی سال ۱۴۰۱ پیگیری می‌شود.

علاوه بر آن رشد ۲۷۱ درصدی تولید کامل خودرو تا پایان خرداد ماه موجب شده تا تولید خودروهای ناقص و تکمیل کاری آن خارج از فرآیند اصلی خط تولید به حدود صفر برسد که این امر منجر به بهبود شاخص‌های کیفی خودروهای داخلی شده است.

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar