املاک، سکه، ارز و خودرو منتظر مالیات باشند

شنبه 22 تیر 98 ساعت 14:51
املاک، سکه، ارز و خودرو منتظر مالیات باشند

با نزدیک شدن به روزهای پایانی نهایی شدن لایحه مالیات برعائدی سرمایه، جزئیات بیشتری از این لایحه توسط مسئولان منتشر شده است. بر این اساس، لایحه مالیات بر عائدی سرمایه شامل سپرده‌های بانکی نمی‌شود ولی بر املاک و مسکن، سکه، ارز و خودرو تعلق می‌گیرد.

لایحه مالیات بر عائدی سرمایه طرحی است که وزارت اقتصاد از سال پیش و با شدت گرفتن فعالیت‌های سفته ‌بازانه در بازار از تشکیل کارگروهی ویژه برای تنظیم آن خبر داد. بالاخره و پس از مدت‌ها بلاتکلیفی، ظاهراً لایحه مالیات بر عائدی سرمایه تکمیل شده و مراحل نهایی خود را برای تقدیم به مجلس طی می‌کند.

طبق گفته معاون اقتصادی وزارت اقتصاد، مراحل تنظیم لایحه مالیات بر عائدی سرمایه به پایان رسیده و فقط منتظر تأیید وزیر اقتصاد است. امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی هم روز پیش در خطبه‌های پیش از نماز جمعه گفت که این لایحه برای تصویب به هیأت دولت ارائه شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین در خصوص جزئیات این لایحه گفته است که طرح مالیات بر عائدی ثروت که شامل املاک، خودرو، سکه و ارز می‌شود.

به گفته وی، قرار نیست از کسی که ملکی برای زندگی دارد، یا کسی که شمار زیادی خانه برای مردم تولید می‌کند مالیات آنچنانی بگیریم، بلکه کسانی که روی مسکن و املاک خرید و فروش سفته‌بازی و سوداگری انجام می‌دهند، باید مالیات بدهند.

پیش از این هم محمدعلی دهقان دهنوی معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با ذکر اینکه مالیات بر سپرده‌های بانکی از دستور کار لایحه مالیات بر عائدی سرمایه خارج شده است، گفت که فقط عائدی بر سرمایه و بخش‌های مختلف آن مانند مسکن در این لایحه منظور شده است.

بر این اساس آنچه تا حالا از جزئیات لایحه مالیات مشخص شده، این مالیات قرار نیست بر سپرده‌های بانکی اعمال شود، بلکه قرار است بر فعالیت‌های سوداگرانه در بخش‌های املاک، خودرو، سکه و ارز متمرکز شود.

در این بین البته معلوم نیست مالیات بر سکه‌ای که رئیس سازمان امور مالیاتی از آن صحبت کرده همان چیزی است که در روزهای اخیر توسط این سازمان ابلاغ شد یا قرار است در لایحه جدید جزئیات بیشتری از این نوع مالیات برای تصویب به مجلس ارائه شود. امری که البته با توجه به مبهم بودن مبنای قانونی مالیات بر سکه، بعید نیست در قالب لایحه مطرح شده بخواهد شکلی قانونی و باثبات به خود بگیرد.

پیش از این هم محمدرضا پورابراهیمی از تصویب کلیات طرح مالیات بر عائدی مسکن خبر داده و گفته بود در صورتی که جزئیات این طرح هم تصویب شود این قانون بلافاصله ابلاغ خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با ذکر اینکه یکی از پایه‌های مهم مالیاتی طرح مالیات بر عائدی سرمایه است، گفت که اگر سازمان امور مالیاتی طرح مالیات بر عائدی سرمایه را به دست ما برساند می‌توانیم آن را به همراه طرح مالیات بر عائدی مسکن بررسی و قبل از پایان این دوره مجلس نهایی کنیم.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar