امکان بازپرداخت ریالی برای تسهیلات ارزی قطعه سازان فراهم شد

چهارشنبه 28 فروردین 98 ساعت 16:57
امکان بازپرداخت ریالی برای تسهیلات ارزی قطعه سازان فراهم شد

به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو مقرر شده تسهیلات ۸۴۴ میلیون یورویی به صورت ریالی در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد.

با اشاره به این‌که هم اکنون صنعت قطعه‌سازی به عنوان بخش خصوصی مورد تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است، اظهار کرد: این صنعت نیازمند مواد اولیه و مایحتاجی است که به خاطر تحریم‌ها، از طریق مبادی بانکی و مبادی رسمی نظام بانکی امکان نقل و انتقال پول برایش وجود ندارد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: برای تولید هر خودرو به طور میانگین ۱۸۰۰ دلار در کل زنجیره تأمین ارز مورد نیاز است. البته میزان نیاز به قطعه برای هر خودرو متفاوت بوده و ممکن است که خودرویی نیاز ۱۶۰۰ دلاری تا ۲۲۰۰ دلار هم داشته باشد؛ ولی به طور میانگین ۱۸۰۰ دلار برای یک خودرو برآورد می‌شود که با توجه به یک میلیون تولید خودرو پیش ‌بینی شده برای امسال رقمی در حدود دو میلیارد دلار در کل زنجیره تأمین مورد نیاز صنعت خودرو است.

وی با اشاره به ۷,۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات باقیمانده از تسهیلات ۱۱ هزار میلیارد تومانی که سال پیش قرار بود به طور یورویی در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد و سپس به نرخ یورویی روز بازگردانده شود که البته مورد قبول قطعه‌سازان قرار نگرفت، گفت: چنانچه این تسهیلات در اختیار قطعه‌ساز قرار نگیرد، قطعه‌سازی قادر به تأمین مایحتاج خود نخواهد بود، لذا روند قطعه‌سازی متوقف خواهد شد.

بیگلو تصریح کرد: بانک مرکزی تمایل داشت باقیمانده تسهیلات را به طور ۸۴۴ میلیون یورو پرداخت کند ولی آنچه که باعث نگرانی و نپذیرفتن این تسهیلات بدین صورت توسط قطعه‌سازان شد؛ موضوع بازپرداخت و تسویه این تسهیلات به قیمت یورویی روز بود چون که این عمل ریسک بزرگ افزایش قیمت یورو را به همراه دارد که قابل قبول نیست.

وی افزود: درنهایت به درخواست انجمن قطعه‌سازان و خودروسازان و با نامه‌ای که معاون نخست رئیس ‌جمهور به رئیس کل بانک مرکزی نوشت؛ درخواست ما این است که حتی اگر قرار است این تسهیلات به طور یورویی پرداخت شود، سود متعارف بانکی و به طور ریالی به آن تعلق گیرد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اعلام کرد: بنابراین طبق صحبت‌هایی که در طول روزهای گذشته در وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است، وزارت صمت، بانک مرکزی، قطعه‌سازان و خودروسازان تصمیم گرفتند که این تسهیلات به طور ریالی و خارج از فرآیند پیچیده شورای پول و اعتبار در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد که بسیار بهتر است. پس منتظریم خبر نهایی ارائه تسهیلات به طور قطعی و رسمی اعلام شود.

در ادامه روند پرداخت تسهیلات ۱۱ هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان، پس از آن‌که ۴,۰۰۰ میلیارد تومان به قطعه‌سازان تعلق گرفت، بانک مرکزی برای پرداخت ۷,۰۰۰ میلیارد تومان باقی مانده، تصمیم گرفت که تسهیلات به صورت یورویی و معادل ۸۴۴ میلیون یورو با بازپرداخت ۹ ماهه و به قیمت روز ارائه شود که البته این تصمیم مورد قبول انجمن قطعه‌سازان قرار نگرفت.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar