واردات ۴۹۰۰ دستگاه خودرو با ارز دولتی + اسامی برندها

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
واردات 4900 دستگاه خودرو با ارز دولتی + اسامی برندها

بررسی فهرست منتشره از طرف بانک مرکزی در خصوص ارز دولتی تخصیص یافته به کمپانی‌های واردکننده خودرو نشان می‌دهد که نزدیک به ۴۹۰۰ دستگاه خودروی خارجی با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی وارد ایران شده است.

فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با ذکر مطلب بالا افزود: فهرست منتشره از طرف بانک مرکزی نشان می‌دهد که ۲۱ شرکت واردکننده خودرو مجموعاً ۱۲۱ میلیون یورو ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات خودرو اخذ کرده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه طبق آمار سال پیش متوسط قیمت خودروهای وارداتی ۲۴ هزار و ۵۰۰ یورو بوده است، با ۱۲۱ میلیون یورو ارز دولتی تخصیص یافته تقریباً ۴۹۰۰ دستگاه خودروی خارجی وارد شده است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو افزود: ۷۸ درصد ارز دولتی تخصیصی از طرف بانک مرکزی به گروه‌های نمایندگی رسمی، ۱۹ درصد به شرکت‌های دولتی حاوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شرکت ایران خودرو دیزل و سه درصد به شرکت‌های واردکننده خودروی غیر نمایندگی رسمی به میزان ۴.۱ میلیون یورو اختصاص یافته است.

او اضافه کرد: در شرکت‌های نمایندگی رسمی ۲۵ درصد ارز دولتی تخصیصی مربوط به واردات برند نیسان، ۲۲ درصد میتسوبیشی، ۹ درصد رنو، ۸ درصد سانگ یانگ، ۶ درصد دی‌اس، ۵ درصد هیوندای و ۱ درصد تویوتا، هاوال و فولکس واگن بوده است. البته برند خودروهایی که از طرف گروه‌های واردکننده غیرنمایندگی وارد شده‌اند از روی این فهرست معلوم نیست.

وی یادآوری کرد: ۸۶ درصد ارز دولتی تخصیص یافته صرف واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی شده، ۱۰ درصد هم مربوط به واردات خودروهای هیبریدی با حجم موتور تا ۲۰۰۰ سی‌سی و چهار درصد هم مربوط به واردات آمبولانس‌های با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی بوده است.

احتشام زاد افزود: با توجه به اعلام دولت مبنی بر اینکه در چند ماه گذشته مجموعاً ۹.۵ میلیارد دلار ارز دولتی به واردات کالا تخصیص یافته است اعلام بانک مرکزی مبنی بر تخصیص ۱۲۱ میلیون یورو به واردات خودرو نشان می‌دهد که سهم واردکنندگان خودرو از کل ارز تخصیصی به واردات کالا مساوی با ۱.۱ درصد بوده است.

وی با ذکر اینکه واردات ۴۹۰۰ دستگاه خودرو با استفاده از ارز دولتی در حالی است که نیاز ماهیانه بازار خودرو به خودروهای خارجی به طور میانگین شش هزار دستگاه است، اظهار کرد: این در حالی است که به علت ممنوع شدن واردات خودرو از ابتدای تیر ماه، در ماه‌های آینده شاهد کاهش عرضه و در پی آن رشد بیشتر قیمت‌ها در این بازار خواهیم بود.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در جواب به اینکه با توجه به ممنوع شدن واردات خودرو از طرف شرکت‌های غیرنمایندگی رسمی از اسفند ماه سال پیش، چگونه این شرکت‌ها موفق به کسب ارز دولتی برای واردات خودرو شده‌اند، اظهار کرد: از اسفند ماه سال قبل واردات خودرو از طرف شرکت‌های غیرنمایندگی رسمی ممنوع شد با این حال این شرکت‌ها تا اسفند ماه مجاز به ثبت سفارش واردات بودند که اعتبار ثبت سفارش‌ها هم سه ماهه است بدین سبب احتمالاً این شرکت‌ها با استفاده از ثبت سفارش‌های انجام گرفته تا اسفند ماه سال ۱۳۹۶ نسبت به کسب ارز دولتی و واردات خودرو اقدام کرده‌اند.

وی یادآوری کرد: با بررسی فهرست منتشره از طرف بانک مرکزی متوجه نشدیم که وزیر صنعت، معدن و تجارت به چه علت نگران و مخالف انتشار فهرست شرکت‌های وارد کننده خودروی دریافت کننده ارز دولتی بود.

روز پیش بانک مرکزی فهرستی از واردکنندگان کسب کننده ارز دولتی منتشر کرد با این حال این فهرست کامل نبود و وجود نداشتن نام تعدادی از شرکت‌ها از جمله واردکنندگان خودرو در این فهرست انتقاداتی را برانگیخت.

در پی این انتقادات بعد از ظهر امروز بانک مرکزی نام شرکت‌های واردکننده خودرو که ارز دولتی کسب کرده‌اند را منتشر کرد.

در این وضعیت با توجه به آنکه ۱۲۱ میلیون یورو ارز دولتی به واردات خودرو تخصیص یافته وزارت صنعت، معدن و تجارت به خصوص سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان باید نظارت کند که شرکت‌های واردکننده، خودروهایی وارد شده با ارز دولتی را به نرخ ارز آزاد و گران‌تر از قیمت اصلی به مصرف‌کنندگان نفروشند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar