اگر خودروسازان ما خصوصی بودند الان از کره هم جلوتر بودیم

چهارشنبه 6 شهریور 98 ساعت 16:06
اگر خودروسازان ما خصوصی بودند الان از کره هم جلوتر بودیم

رییس انجمن همگن قطعه‌سازی با تاکید بر ضرورت خصوصی‌ سازی گروه‌های خودروسازی گفت: مسلماً اگر گروه‌های خودروسازی به دست بخش خصوصی اداره می‌شد شاهد اتفاقات اخیر در این صنعت نبودیم.

 محمدرضا نجفی‌منش  اداره نشدن شرکت‌ها به دست بخش خصوصی را مانعی بر سر راه پیشرفت آن‌ها دانست و افزود: زمان انقلاب شرکت‌های خصوصی مثل ارج، آزمایش و همچنین ایران خودرو به خاطر خصوصی بودن عملکرد خیلی خوبی داشتند و حتی اگر روال به همان شکل ادامه پیدا می‌کرد الان از صنایع پیشرفته کره هم فراتر رفته بودیم.

وی ادامه داد: ولی دولتی کردن این شرکت‌ها جلوی رشدشان را گرفت و حتی بعضی شرکت‌ها تعطیل شدند و برخی دیگر به خاطر برکناری متعدد مدیر عامل به حد کافی پیشرفت نکردند؛ ولی بخش خصوصی دلسوز صنعت است و با هر روشی جلوی نابودی آن را خواهد گرفت.

رییس انجمن همگن قطعه سازی تضاد منافع بعضی افراد با خصوصی شدن را مانع انجام این کار دانست و یادآوری کرد: بعضی افراد نمی‌خواهند این شرکت‌ها به سمت خصوصی شدن پیش بروند چون که منافعشان با این موضوع در تضاد است ولی باید به این نکته توجه کرد که احیای صنعت تنها به دست بخش خصوصی واقعی امکان‌پذیر است.

به گفته نجفی منش، تصمیم دولت در برکناری رییس ایران خودرو هنوز معلوم نیست اما اگر این شرکت‌ها خصوصی باشند دولت به این میزان در امور دخالت نخواهد کرد؛ متاسفانه نا هماهنگی‌هایی در دولت وجود دارد که مانع تسریع روند خصوصی‌سازی شرکت‌های خودرویی شده است.

این فعال صنعت قطعه با ذکر اینکه  حسب قاعده رییس شرکت باید توسط اعضای هیات مدیره عوض شود تصریح کرد: هم اکنون گروه‌های خودروسازی در تأمین نقدینگی شرایط نابسامانی دارند و باید هرچه زودتر پیش از نابودی صنعت به این مسئله رسیدگی شود.

نجفی منش گفت: هرچند دولت تا آخرین لحظه خواستار دخالت در امور این شرکت‌ها است و کناره‌گیری‌اش سخت به نظر می‌رسد، اما خصوصی سازی به قانون تبدیل شده و اگر اتفاق نیفتد در واقع قانون را اجرا نکرده‌ایم.

اقتصاد آنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar