اگر دلیل بالا رفتن قیمت خودرو به دلیل کاهش تولید باشد شورای رقابت برخورد میکند

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
اگر دلیل بالا رفتن قیمت خودرو به دلیل کاهش تولید باشد شورای رقابت برخورد میکند

رضا شیوا در خصوص آشفته بازار خودرو گفت: وقتی شورای رقابت میزان افزایش قیمت خودروهای مشمول قیمت گذاری تولید داخلی را اعلام می‌کند، گروه مربوطه مجاز به افزایش قیمت بیش از مجوز اعلام شده نیست.

رئیس شورای رقابت با ذکر اینکه باید علت افزایش قیمت خودرو بررسی شود، گفت: اگر بالا رفتن قیمت خودرو به علت دلالی باشد، باید رصد شود که این دلالی ناشی از کمبود تولید است و یا مسائل دیگری در آن اثر گذار است که حتماً اگر بالا رفتن قیمت‌ها به علت کاهش تولید باشد، شورای رقابت به مسئله ورود پیدا می‌کند و برخوردهای لازم را با خودروسازان انجام می‌دهد.

وی افزود: ولی هیچ خودروسازی حاضر به کاهش تولید نیست و قطعاً برای دریافت درآمد بیشتر تمایل به تولید بیشتر هم دارد.

شیوا با اشاره به خروج ترامپ از برجام بیان داشت: متاسفانه با وقوع این موضوع، بعضی از سودجویان و دارندگان نقدینگی سرگردان با ورود به بازار خودرو، تقاضای کاذب ایجاد کرده‌اند و قسمتی از بالا رفتن قیمت‌ها نیز ناشی از این موضوعات است.

رئیس شورای رقابت اظهار داشت: بعد از ورود سرمایه سرگردان به سمت بازارهای سکه و ارز این سرمایه‌های سرگردان وارد بازار خودرو شده و بازار هم از تعادل خارج شده است.

وی با تصریح بر اینکه این شرایط کوتاه مدت است، بیان داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت تدابیری اندیشیده، تا این شرایط به حالت عادی بازگردد.

شیوا با ذکر اینکه الان در وضعیت قرمز قرار داریم، گفت: مردم برای خرید خودرو عجله نکنند و دست به دست هم بدهند، تا این وضعیت کنترل شود.

وی با اشاره به میزان تعیین شده برای بالا رفتن قیمت خودرو گفت: تا خرداد سال پیش رو هیچ گونه افزایش قیمتی در خودروهای با قیمت زیر ۴۵ میلیون تومان نخواهیم داشت و مردم با خیال راحت می‌توانند اقدام به خرید خودرو کنند.

شیوا در جواب به این پرسش که برای کنترل آشفته بازار خودرو چه باید کرد، اظهار داشت: در هر کجای جهان و حتی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته و صنعتی اگر به طور ناگهانی تقاضا برای کالایی افزایش یابد و تعادل عرضه و تقاضا به هم بخورد، افزایش قیمت انجام می‌گیرد.

رئیس شورای رقابت اظهار داشت: بدین سبب تا زمانی که تقاضای کاذب وجود داشته باشد و نتوان ارائه را به اندازه تقاضا رساند، کنترل بازار خیلی سخت است.

شیوا اظهار داشت: ما امیدواریم اقداماتی که وزارت صنعت برای بازگشت آرامش به بازار را داده کار ساز باشد و خودروسازان نیز با برنامه ریزی به تولیدات خود بپردازند تا بدین ترتیب مردم متوجه شوند که اتفاق مهمی در بازار خودرو به وجود نیامده و سودجوها هم در این قسمت دست از دلالی بردارند.

وی در جواب به این پرسش که با خروج ترامپ از برجام یک سری خودروسازان از قبیل پژو از کشور در حال خارج شدن هستند، آیا این موضوع‌ها بر بالا رفتن قیمت خودروها تاثیرگذار بوده است، گفت: تقاضای خودرو در گروه خودروهای خارجی قابل توجه نیست، چون خروج این خودروسازان خارجی در بازار خودروهای داخلی زیاد اثرگذار نیست.

شیوا اظهار داشت: اقشاری که اقدام به خرید خودروهای گران قیمت می‌کنند، بیشتر متقاضی خرید خودروهای که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت می‌شود، نیستند.

وی با ذکر اینکه سهم خودروسازان خارجی که قرارداد با خودروسازان ایرانی منعقد کرده بودند در بازار کم است، بیان داشت: بدین سبب خروج آنها خیلی بر بازار خودرو نمی‌تواند اثرگذار باشد.

رئیس شورای رقابت اظهار داشت: قبل از خروج ترامپ از برجام بازار خودرو در تعادل بود و امیدواریم با اقداماتی که قرار است از طرف وزارت صنعت انجام بگیرد، آرامش به زودی به بازار خودرو برگردد.

شیوا اظهار داشت: به هرحال با خروج خودروسازان خارجی از کشور کمپانی‌های خودرو ساز مربوطه بر پایه قراردادها یا باید پول مشتریان پیش‌خرید خودرو را پس بدهد و یا به آنها خسارت پرداخت کند.

وی همینطور در خصوص چگونگی اندازه افزایش قیمت در نظر گرفته شده ۳ کمپانی خودروسازی داخلی به دست شورای رقابت اظهار داشت: در چند سال گذشته شورای رقابت مسئولیت دارد، در رابطه با خودروهای انحصاری دستورالعمل تنظیم قیمت صادر کند و برای خودروهای که در بازار رقیب ندارند و قیمت آنها کمتر از ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان است، دستورالعمل صادر کند.

رئیس شورای رقابت با ذکر اینکه شورای رقابت سال پیش در خرداد ماه آخرین قیمت‌گذاری را در خصوص خودروهای مشمول انجام داد، افزود: از خرداد ماه سال قبل تا به حال هیچ گونه افزایش قیمتی انجام نگرفته، ولی با تشکیل این نشست بر پایه سه متغیر مجوز افزایش قیمت سه خودروساز صادر شد.

وی با اشاره به اینکه بر پایه سه متغیر که از بانک مرکزی، شرکت کیفیت استاندارد و برنامه ششم بهره وری حد افزایش قیمت خودروها اعلام می‌شود، گفت: بر پایه محاسبات مرکز ملی رقابت، میزان حداکثر بالا رفتن قیمت خودروهای سایپا ۷.۰۱ درصد، محصولا ایران خودرو ۷.۱۸ درصد و مدیران خودرو ۵.۶۲ درصد اعلام شد.

شیوا با ذکر اینکه شایعات در رابطه با اینکه شورای رقابت افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت خودرو را اعلام می‌کند، مطرح بود، گفت: با اعلام مجوز افزایش قیمت سقف افزایش قیمت سه خودروسازی داخلی تعیین شد، ضمن اینکه خودروسازان مجاز هستند که افزایش قیمت کمتری را نیز اعمال کنند.

وی در خصوص مجوز بالا رفتن ۹.۶ درصدی قیمت خودرو به دست وزیر صنعت گفت: آن عدد برای بالا رفتن قیمت خودروهای بیش از ۴۵ میلیون تومان و خودروهایی که به طور ترکیبی و رقابتی تولید می‌شوند، اعلام شد.

رئیس شورای رقابت اظهار داشت: افزایش قیمت اعلام شده به دست شورای رقابت مربوط به خودروهای کوچک و سایز متوسط از قبیل پژو، پراید و سمند است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar