نقش ایمنی خودروها در حوادث رانندگی ایران

شنبه 13 اسفند 01 ساعت 13:28
نقش ایمنی خودروها در حوادث رانندگی ایران

با افزایش نرخ ارز و همچنین گذر کامل از پاندمی کرونا احتمالا در نوروز ۱۴۰۲ شاهد یکیاز پرترددترین تعطیلات طی ۵ سال اخیر خواهیم بود. تفاوت این تعطیلات با دوره های قبل، تبدیل شدن عمده خودروها به سری جدید محصولات مانند کوییک و شاهین و دیگر خودروهای بومی است که استانداردهای ایمنی تازه ای را پاس کرده اند و از نظر کیفی رشد قابل توجهی داشته اند.

اما آیا این موضوع در کاهش میزان حوادث ناشی از تصادفات نوروزی اثرگذار خواهد بود؟

حوادث رانندگی ناشی از سه عامل اصلی خطای انسانی، راه  و خودرو است که بر اساس آمار، بیشترین عامل در این بین همواره خطای انسانی بوده است. با این حال همواره در صورت بروز هرگونه حادثه ای بدون هیچ پیش شرطی خودرو و حتی نام خودرو و شرکت سازنده در اخبار تصادفات اعلام می شود. این در حالی است ک اگر تیراژ یک خودرو زیاد باشد و یا در فصل یا تعطیلات پرتردد باشیم، این اخبار بیشتر به گوشمان می رسد و در نتیجه، سرنوشت هویت یک برند و مدل خودرو در این دوران کاملا متحول می شود؛ این مساله در شرایطی صورت می‌گیرد که افکار عمومی نسبت به قرارگیری خطای انسانی در صدر مثلث حوادث رانندگی کاملا بی توجه است.

یکی از مهمترین عوامل پیشگیرانه برای حوادث رانندگی بخصوص برای نوروز ۱۴۰۲ که احتمالا رکوردشکن تردد ها نسبت به نوروز سال های قبل خواهد بود، فرهنگ‌سازی از سوی نهاد های اثرگذار و مسئول مانند صدا و سیما، پلیس و ... است. تاکید بر اصول اصلی رانندگی مانند عدم انحراف از مسیر، استراحت ۱۵قیقه ای پس از رانندگی ۲ ساعته، توجه به علائم راه ها، بررسی شرایط آب و هوایی مسیر، انجام سرویس های خودرو، کنترل دائم فشار باد و وضعیت تایرها و ... از مهمترین مسائلی است که به هر روش فرهنگ سازی باید تا قلب خانواده ها نفوذ کند تا حتی کوچکترین احتمال ناشی از رانندگی پرخطر و بروز حوادث رانندگی ناشی از خطای انسانی به حداقل برسد.

خودرو امسال نقش متفاوتی از سال های قبل در پرترددترین روزهای تعطیلات کشور را خواهد داشت. خودروسازان بیش از گذشته ایمنی محصولات را مدنظر قرار داده اند و حتی خودرویی مانند شاهین با ورقه بدنه مستحکم متفاوت و سیستم جدید جوشکاری ساخته شده و استاندارد های متعدد اروپایی نظیر برخورد از جلو، باز شدن کیسه هوا، برخورد جانبی و برخورد با عابر پیاده را پاس کرده و جلوه ای متفاوت از ایمنی یک خودرو ساخت داخل را به نمایش می گذارد که بدون شک در کاهش صدمت وخیم ناشی از تصادفات موثر خواهد بود. خانواده کوییک و ساینا نیز به عنوان ارزان ترین خودروهای کنونی بازار از این قادعده مستثنی نیستند و سهم قابل توجهی در کاهش صدمات و جراحات ناشی از تصادفات را عهده دار خواهند بود. برای لمس بهتر این مساله بهتر است اینگونه به این موضوع نگاه کنیم که دو دلیل اصلی تصادفات یعنی خطای انسانی و راه در نهایت، سرنوشت سرنشینان را به ایمنی خودرو می سپارند و خودروهای بازار ایران که پس از پاندمی کرونا در دوران اوج سفرهای نوروزی قرار است در جاده ها تردد کنند، به سهم خودشان پیشرفت قابل توجهی داشته اند اما این مساله نباید مانعی در مسیر فرهنگ سازی لازم برای رانندگی ایمن و توجه به راه ها باشد و در نهایت همه تقصیرات در هجمه های گسترده خبری به گردن خودروها و خودروسازان بیافتد و نگاهی واقع گرایانه به این مسائل داشته باشیم.

عصرخودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar