بدقولی هیوندای مانع از عمل به تعهدات شد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
بدقولی هیوندای مانع از عمل به تعهدات شد

کمپانی خودروسازی کرمان موتور بیان کرد: با توجه به تعلل و بدقولی «هیوندای» کره جنوبی برای توسعه تولید النترا در ایران، تحویل این خودرو در وضعیت فعلی میسر نیست اما برای رعایت حقوق مشتریان ۲ طرح جایگزین پیشنهاد شده است

اسفندماه سال ۱۳۹۵ قرارداد تولید خودرو النترا بین کمپانی های خودروسازی کرمان موتور و هیوندای کره جنوبی با حضور استاندار کرمان امضا شد.

کمپانی کرمان موتور چندی پیش از توقف تولید خودرو هیوندای النترا مونتاژی خبر داد و به خریداران اعلام کرد می توانند سود انصراف دریافت کنند یا خودروهای پیشنهادی را خریداری کنند.

در این پیوند، کمپانی کرمان موتور در روزهای اخیربیان کرد: این کمپانی به خاطر اتفاقات خارج از حیطه ارادی کمپانی و تعلل کمپانی کره ای هیوندای در زمینه تامین سی. کی. دی (قطعات منفصل) برای تولید النترا با مشکل مواجه شده است. از این رو، تحویل خودرو به خریدارانی که پیش خرید کرده اند در شرایط موجود امکان نخواهد داشت.

مسوولان کرمان موتور اعلام کرده اند این اتفاق به خاطر تعلل هیوندای کره جنوبی روی داده و کمپانی در رخ دادن آن نقشی نداشته است اما به دلیل حفاظت از منافع خریداران وفادار خود، ۲ طرح جایگزین را پیشنهاد می کند.

مشتریان النترای داخلی می توانند وجه پیش پرداخت خود را به اضافه سود دوران مشارکت به علاوه پنج درصد پاداش همراهی دریافت کنند و برابر با نرخ اعلامی سود مشارکت دریافت کنند یا اینکه با مراجعه به نمایندگان کرمان موتور از محصولات فعلی خودرو جایگزین انتخاب کنند.

«مدل و نوع خودرو توسط خریدار و در نمایندگی تعیین می شود».

در بند ۲۴ قرارداد کرمان موتور با مشتریان، به شرایط «ویژه و استثنایی» اشاره و از قبل چنین اتفاقاتی پیش بینی شده است اما کمپانی کرمان موتور به دلیل رویکرد مشتری محور و تلاش برای حفظ مشتریان محصولات کرمان موتور تصمیم گرفته است، خارج از بندهای قرارداد و با تبصره های جدید این مشکل پیش بینی نشده را برطرف کند.

در این پیوند، یک کارشناس صنعت خودرو گفت: خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام یک اتفاق ناگهانی نبود و بیشتر کارشناسان می دانستند این اتفاق دیر یا زود رخ می دهد اما عجیب اینکه رویه اتفاقات با چنین شتابی پیش برود که در مدت کوتاهی نه فقط تحریم های اولیه و ثانویه از ۹۰ تا ۱۸۰ روز دیگر اجرا شود، بلکه تعداد زیادی از کمپانی های اروپایی و جنوب شرق آسیا از ترس مرگ خودکشی کنند.

وی اضافه کرد: کمپانی هیوندای نیز از این قاعده مستثنا نبود و این غول بزرگ خودروسازی کره جنوبی از ترس تحریم های خزانه داری آمریکا بازار بزرگ و بکر ایران را رها کرد و شرکای ایرانی خود را با انبوهی از مشکلات به حال خودشان رها کرد.

«حتی زمانی که هیوندای سوییفت های بانکی لازم را صادر کرد، باز گرفتار تحریم ها شده بود.»

این کارشناس بیان داشت: جدا از کمپانی های واردکننده که با مشکلات ناشی از ضعف در عمل به تعهدات شان مواجه شده اند یا می شوند، در این میان سنگ بزرگ به کمپانی کرمان موتور اصابت کرد. کمپانی که سعی داشت با «ساخت داخل» تولیدات این کمپانی کره ای، با رساندن محصولات به تولید انبوه، زمینه را برای کم کردن قیمت این محصولات فراهم کند اما شتاب سرسام آور تحولات همه چیز را به هم ریخت.

وی افزود: اکنون نکته اینجاست که زیر سوال بردن یک کمپانی با سابقه تولیدی بخش خصوصی چه نفعی برای برخی رسانه ها دارد که به دنبال افزودن بر مشکلات آنند؟ آیا امواج مشکلات پیش آمده در ۲ ماه اخیر (که رشد ۴۰ درصدی قیمت ارز فقط یکی از آنهاست) روی سایر بخش های اقتصاد کشور اثری نگذاشته است؟

این کارشناس خودرو گفت: برخلاف تصور عموم مردم و برخی مسوولان، کمپانی های تولیدکننده هیچگاه از رشد نرخ ها سود نمی برند، چرا که رشد نرخ به معنای کاهش تقاضاست و یک تولیدکننده واقعی زمانی از سود خوب برخوردار می شود که بتواند محصولات خود را در شمارگان (تیراژ) بالا به فروش برساند.

«همه تضمین های لازم از طرف کره ای در این قرارداد اخذ شده بود اما وقتی دولت ما یک قرارداد بین المللی امضا کرده و آمریکا آن را یک طرفه بر هم زده است، آنگاه چه انتظاری از یک خودروساز داریم؟»

همچنین یک مقام آگاه در کمپانی کرمان موتور به ایرنا گفت: خط تولید النترا در ماه های قبل راه اندازی و استانداردهای مرتبط نیز دریافت شده بود اما با اتفاق های رخ داده و خروج یک جانبه آمریکا از برجام کمپانی کره ای از ارسال قطعات مورد نیاز مونتاژ این خودرو سر باز زده است.

وی یادآور شد: پول مربوط به قطعات ارسال و ال.سی نیز باز شده بود اما طرف کره ای سوئیفت را نپذیرفته و قطعه ای ارسال نکرده است.

این مقام کرمان موتور اضافه کرد: طرف کره ای بدقولی و تعلل کرده اما تاکنون پاسخ رسمی نیز نداده است.

وی بیان کرد: اگر امروز قطعات منفصل مورد نیاز وارد کارخانه شود، کرمان موتور قادر به پاسخگویی به تعهدات خود به مشتریان خواهد بود اما چه کنیم که اسیر مسائل جانبی، حاشیه ای و سیاسی ناخواسته شده ایم.

کمپانی کرمان موتور (سهامی خاص) در اسفند سال ۱۳۷۳ تاسیس و در اسفندماه همان سال با شماره ۱۱۱۴۷۶ در اداره ثبت کمپانی ها و مالکیت صنعتی تهران ثبت شد.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "بدقولی هیوندای مانع از عمل به تعهدات شد"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
بهزاد
مهمان
باسلام و احترام ضمن احترام به نظر دوستان بنده بعداز تحقیقات فراوان یکدستگاه هیوندا اکسنت مشکی مونتاژ کرمان موتور را در اسفند ماه ۱۳۹۶ ثبت نام و با تاخیر ۱۰ روزه در اوایل مرداد ماه ۱۳۹۷ با همان قیمت قرارداد تحویل گرفتم هنگام تحویل که کرمان موتوری ها واقعاً و خداوکیلی سنگ تمام گذاشتند با آن سالن پذیرایی زیبا و VIP و کارکنان بسیار مودب و خوش برخورد , انصافاً تشکر و قدردانی می کنم و برخوردهای بسیار مودبانه که در قیاس با خودروسازهای مثل ایران خودرو و سایپا !! بسیار سرتر است و در چندروزی که استفاده کردم در… بیشتر
رامین
مهمان
کاسبان تحریم؛ جلوتر از تحریم کنندگان!!! هنوز ۱ ماه از اعلام ترامپ جهت اعمال محدودیت شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در ایران از ماه اکتبر یا آبان نگذشته است. یادمان هست که در دور قبلی تحریمها افرادی مانند زنجانی و بسیاری دیگر از فرش به عرش رسیدند و در این میان؛ کم نبودند بنگاههای تجاری که از این آب گل آلود میلیونها دلار به جیب زدند. دوباره تحریمها شروع شد ودراین آشفته بازار ؛ سواستفاده و کلاهبرداری تحریم کنندگان داخلی! جای تامل و بررسی و رسیدگی هرچه سریعتر مراجع قانونی را دارد. از جمله کاسبان تحریم ؛ محتکران داخلی هستند… بیشتر