برای خصوصی کردن ایران ‌خودرو باید مزایده بین‌المللی برگزار شود

چهارشنبه 24 مهر 98 ساعت 10:20
برای خصوصی کردن ایران ‌خودرو باید مزایده بین‌المللی برگزار شود

یک اقتصاددان در مورد نحوه خصوصی‌سازی در صنعت خودرو گفت: برای خصوصی کردن ایران ‌خودرو باید مزایده بین‌المللی برگزار شود تا هر کسی که آمد بخرد نه این که تنها به خودی‌ها گفته شود.

این که اقتصاد و به تبع آن بنگاه‌ها خصوصی‌سازی شوند یا خیر؟ یا این که خصوصی‌سازی در بنگاه‌هایی که تا به حال خصوصی شده‌اند درست اجرا شده است یا خیر؟ از سؤالات اصلی این روزهای گفتگوهای اقتصادی است.

موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان در ابتدای مهر ماه در یادداشتی که منتشر کرد به لزوم آزادسازی و تقدم آن بر خصوصی‌سازی پرداخت. وی در این مورد نوشت: از نظر تحلیلی خصوصی‌سازی موفق نداریم چون نمی‌توانیم داشته باشیم. خصوصی‌سازی موفق یعنی بنگاهی وارد بازار شود و آزادانه کالای خود را بفروشد. وقتی سازمان روی کالاها قیمت‌گذاری می‌کند؟ این بنگاه چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد.

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی هم عقیده دارد باید در اقتصاد آزادسازی انجام شود. وی در این خصوص گفت: اقتصاد کشور باید با دو قید به سمت آزادسازی برود، اول این که نباید یک شبه انجام شود چون من با شوک درمانی در اقتصاد مخالف هستم. کارشناسی که پیشنهاد شوک درمانی می‌دهد یا کارشناس نیست یا به لحاظ سیاسی ریگی به کفش دارد و دنبال حل مساله نیست. دوم این که باید اقتصاد به صورت همگن آزادسازی انجام بگیرد، نباید تکه تکه شود؛ چون این کار انجام شد، اول نساجی و بعد کامپیوتر را به خاک سیاه نشاند.

از آنجایی که صنعت خودرو یکی از صنایع مطرح کشور است، موضوع خصوصی شدن آن بارها مطرح شده است؛ در این مورد رضا رحمانی، وزیر صمت در ابتدای مرداد ماه امسال از واگذاری سهام دولت در دو گروه سایپا و ایران ‌خودرو تا پایان سال ۹۹ خبر داد.

در همین مورد موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان عقیده دارد روند خصوصی کردن گروه‌های خودرویی مانند ایران‌ خودرو به طور مزایده بین‌المللی انجام شود.

این اقتصاددان در جدیدترین اظهارنظر در نشت «خصوصی‌سازی آری یا خیر» که در روز دوشنبه ۱۵ مهر ماه برگزار شد، در مورد نحوه خصوصی کردن در خودروسازی عنوان کرد: برای خصوصی کردن ایران ‌خودرو باید مزایده بین‌المللی برگزار شود تا هر کسی که آمد بخرد نه این که فقط به خودی‌ها گفته شود.

وی در این مورد افزود: اما در ایران مزایده بین خودی‌ها برگزار می‌شود، اگر کسی هم در مزایده یا مناقصه برنده شد با یک تلفن تاکید می‌کنند که باید این شرکت به فلان شخص داده شود.

لیلاز هم با غنی‌نژاد هم‌نظر است، وی شرایط خودروسازی را پس از آزادسازی این گونه تشریح کرده بود: اگر کل اقتصاد به سمت آزادسازی پیش رود و در مورد خودروسازی تعرفه‌ها برداشته شود، این صنعت بعد از یک شوک خود را پیدا می‌کنند. مهم‌ترین اتفاق بعد از آزادسازی در خودروسازی این است که جابه‌جایی در منابع اتفاق می‌افتد و مالکیت این صنعت عوض می‌شود، مثلاً ایران خودرو را رنو می‌خرد. هیچ کشوری نمی‌تواند بیش از صادرات، واردات داشته باشد. تمام تولید کشور که صفر نمی‌شود اولویت‌های تولید جابه‌جا می‌شود.

تجارت نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar