اجاره ماشین عروس کلاسیک با پیشرانه پراید!

چهارشنبه 12 دی 97 ساعت 12:20
اجاره ماشین عروس کلاسیک با پیشرانه پراید!

تصور کنید ماشین عروسی‌تان پیکان جوانان باشد یا ژیان و فولکس قورباغه! ... البته فکر نکنید! چون حالا بازار اجاره خودروهای کلاسیک برای ماشین عروسی بسیار داغ شده است و شمار زیادی از زوج‌های تهرانی و عروس و دامادهای دهه شصتی ترجیح می‌دهند در روز عروسی‌شان هم نوستالوژی‌ها را زنده کنند. خودروهای کلاسیک چه پیکان جوانان ایرانی باشد، چه شورلت آمریکایی در تهران شبی ۶۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان اجاره داده می‌شوند. خودروهای کلاسیک درواقع خودروهایی هستند که خط تولیدشان متوقف شده است و هرچه تاریخی‌تر باشند، گران‌ترند و اجاره آنها با وضعیت سخت‌تری نظیر دریافت وثیقه و تضامین سفت و سخت انجام می‌شود. به جز این گاهی هم پای دلال‌ها و واسطه‌ها در میان است، چون مالکان خودروهای کلاسیک می‌گویند شمار دفاتری که خودروهای کلاسیک دارند، خیلی محدود است و واسطه‌ها هم این خودروها را اجاره می‌کنند و مجدد اجاره می‌دهند.

خاطره بازی دهه شصتی‌ها به ماشین عروس کشید

تقریباً پس از پخش سریال شهرزاد بود که استفاده از خودروهای قدیمی و کلاسیک که متعلق به دهه‌های ۳۰ و ۴۰ میلادی بود، فراگیر شد و اکنون خاطره بازی دهه شصتی‌ها در فضای مجازی موجب شده بازار اجاره خودروهای کلاسیک داغ باشد. همین موضوع موجب شد افرادی که از این مدل خودروها داشتند به فکر درآمدزایی از آنها بیفتند. با این حال، موسسه‌های تشریفات کمی در تهران هستند که خودروهای کلاسیک را به عنوان ماشین عروس کرایه می‌دهند، چون هم اکنون شمار کمی از این خودروها در تهران وجود دارد و فقط موسسه‌های خاصی هستند که می‌توان از آنها چنین خودروهایی را کرایه کرد. فعالان این بازار می‌گویند: «شاید شمار این مؤسسات در تهران به اندازه انگشتان دست نرسد، ولی دلالان زیادی به بازار آمده و با اجاره این خودروها از مؤسسات و مجدداً اجاره دادن آن به زوج‌ها فعالیت می‌کنند.» یکی از این موسسه‌ها در غرب تهران می‌گوید: «چند سالی می‌شود که عروس و دامادها در پی کرایه خودروهای قدیمی برای ماشین عروس هستند. همه مؤسسات تشریفات عروسی که این خودروها را ندارند. بعضی از موسسه‌ها وقتی می‌بینند عروس و دامادها تمایل زیادی به اجاره این خودروها دارند، برای این‌که متقاضیان خود را از دست ندهند، خودشان از مؤسسات دیگر به کرایه کردن این خودروها اقدام می‌کنند، همین می‌شود که کرایه این خودروها از بقیه خودروها بالاتر می‌رود، چون واسطه به میان می‌آید و گرنه این خودروها فرق خاصی با بقیه خودروها ندارند و قاعدتاً نباید کرایه آنها چندان بالاتر باشد.»

دلال‌ها بهای اجاره را تا دو برابر افزایش می‌دهند

وقتی پای واسطه برای اجاره این خودروها در میان باشد، قیمت‌ها به طرز عجیبی بالا می‌رود، گاهی تا دو برابر و در مواردی حتی بیشتر. یکی دیگر از مؤسسات تشریفات عروسی در این خصوص می‌گوید: «خود من دو خودروی قدیمی برای اجاره دادن داشتم که قیمت آنها تفاوتی با بقیه خودروها نداشت. هرچند متقاضیان زیادی برای آنها داشتم و خیلی‌ها از قبل رزرو می‌کردند، ولی واقعاً با همان قیمت معقول و منطقی اجاره می‌دادم و از این موضوع سوءاستفاده نمی‌کردم. تا چند ماه پیش که این خودروها را اجاره می‌دادم، قیمتشان بین ۷۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و متقاضیان زیادی هم خواهان آنها بودند، ولی هم اکنون دیگر خودروی کلاسیک برای اجاره ندارم.»

هزینه نگهداری کلاسیک‌ها سر به فلک کشید

ولی شرایط نگهداری خودروهای کلاسیک چندان ساده نیست. گرچه بعضی از مالکان این نوع خودروها می‌گویند خودروهای کلاسیک اغلب بیمه دارند. رئیس موسسه تشریفات طباطبایی که تا همین چند ماه پیش اقدام به اجاره دادن این خودروها می‌کرد؛ اکنون آنها را فروخته، چون می‌گوید به سختی از پس نگهداری و حتی تعمیر این خودروها برمی‌آمده است: «شاید بعضی‌ها فکر کنند با داشتن این خودروها می‌شود به آسانی درآمدزایی کرد، ولی این همه واقعیت نیست. این خودروها بیشتر از این که درآمدزایی داشته باشند، خرج زیادی روی دست صاحبان خود می‌گذارند. اغلب نمی‌توان از آنها با پیشرانه‌های خودشان زیاد استفاده کرد، چون زود مستهلک می‌شوند و دیگر قابل تعمیر نیستند.» او ادامه می‌دهد: «به همین خاطر بیشتر از پیشرانه‌های پراید برای آنها استفاده می‌کنیم که آنها هم چندان پیشرانه‌های خوبی نیستند. علاوه بر این اگر قطعات این خودروها خراب شود، دردسر زیادی برای ما ایجاد می‌شود، چون نمی‌توانیم قطعات جدید را پیدا کنیم و مجبور به تعمیر قطعات خراب شده هستیم. موضوع دیگری که واقعاً برای صاحبان این خودروها دردسرساز می‌شود، این است که این خودروها به خاطر داشتن بدنه مستحکم در صورت تصادف با بقیه خودروها آسیب زیادی به آنها می‌زنند. در مجموع به خاطر همین مشکلات بود که ترجیح دادیم خودروهای قدیمی را بفروشیم و دیگر آنها را اجاره ندهیم.» یکی دیگر از موسسه‌های کرایه خودرو هم می‌گوید: «وقتی قیمت تعویض صفحه کلاچ خودروی ۲۰۶ از ۳۰۰ هزار تومان سال گذشته به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است، نگهداری و تعمیر خودروهای خاص که به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد، به همین خاطر خودروهای کلاسیک خودم را واگذار کرده‌ام.»

پدر بنز ایران و موسسه اجاره خودروهای کلاسیک!

بازار داغ ماشین‌ عروس کلاسیک با موتور پراید

معروف‌ترین کلکسیونر ایرانی که شمار زیادی خودروهای قدیمی را نگهداری می‌کند، «حامد ذاکری» است. خودروهایی که در سریال‌هایی مثل شهرزاد، کلاه پهلوی، کیف انگلیسی، سرزمین کهن، معمای شاه و خیلی دیگر از فیلم‌ها و سریال‌های قدیمی استفاده شده‌اند، خودروهایی هستند که در نمایشگاه این فرد نگهداری می‌شوند. حامد ذاکری از خانواده‌ای نام آشنا در بین ماشین‌بازها است. پدر او پدر بنز ایران بوده و حالا پسرش نه فقط از سر سرگرمی بلکه برای درآمدزایی راه پدر را ادامه داده است. کسب و کار ذاکری اجاره دادن خودروهای کلاسیک به افراد گوناگون و البته صداوسیما است. ذاکری در خصوص کسب و کارش می‌گوید: «خودروهایی که هم اکنون از آنها نگهداری می‌کنم بنزهای ۱۷۰، فولکس، شورلت، دوج و ... هستند. در ابتدای کارم از این خودروها درآمدزایی نمی‌کردم، بلکه آنها را می‌خریدم و بازسازی می‌کردم و بعد می‌فروختم. نزدیک به ۱۵ سال پیش بود که از صداوسیما برای اجاره دادن این خودروها مشتری داشتم و همین موجب شد مجموعه‌ام را گسترش بدهم تا همکاری بیشتری با صداوسیما یا دیگر سازندگان فیلم‌ها و سریال‌های قدیمی داشته باشم.» از ذاکری می‌پرسیم آیا خودروهایش را برای مراسم عروسی کرایه می‌دهد؟ او می‌گوید: «بله برای عروسی هم خودروهایم را اجاره می‌دهم به شرطی که از قبل در اختیار صداوسیما نباشند. اغلب کسانی که در پی کرایه خودروهای کلاسیک و قدیمی برای مراسم عروسی هستند، از دو ماه قبل می‌آیند و خودروها را رزرو می‌کنند. قیمت‌هایمان هم برای کرایه دادن این خودروها برخلاف بعضی مؤسسات تشریفات عروسی بالا نیست. قیمت‌ها از ۴۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود که همه چیز به نوع آن بستگی دارد.»

اجاره خودرو با راننده ویژه

قطعاً رانندگی با خودروهای کلاسیک کاری است که از پس هر کسی برنمی‌آید و به مهارت خاصی نیاز دارد. ذاکری در ای خصوص می‌گوید: «برای عروسی‌ها و حتی فیلم‌ها و سریال‌ها هم خودروها را با راننده اجاره می‌دهیم چون هر فردی نمی‌تواند با خودروهای کلاسیک رانندگی کند. این خودروها باید با سرعت پایین رفت و آمد کنند به همین خاطر کار برای راننده سخت است. به عنوان مثال بارها شده که توریست‌ها آمده‌اند و از ما خودرو اجاره کرده‌اند، ولی شرط ما برای اجاره، حضور راننده‌ای است که قلق رانندگی با این خودروها را بلد باشد. ما خودروهای دهه ۳۰ تا ۵۰ را با خودروبر جابه جا می‌کنیم، ولی خودروهای دهه ۷۰ به بعد این مجوز را دارند که با راننده در شهر رفت و آمد کنند.» به جز این قطعاً نگهداری از حدود ۶۰ خودروی کلاسیک کار آسانی نیست. جالب است بدانید که ذاکری برای خودروهای کلاسیک و قدیمی خود مکانیک‌های مخصوصی دارد. او می‌گوید تعمیر این خودروها کار هر فردی نیست و تعمیرکاری باید با قطعات این خودروها سرو کله بزند که آنها را بشناسد. او در خصوص سختی نگهداری از این خودروها می‌گوید: «کارمان سخت است. اگر بدشانسی بیاوریم و قطعه‌ای خراب شود یا باید هر طور شده تعمیرش کنیم یا سفارش دهیم از خارج کشور برایمان بیاورند.»

شرایط خاص رفت و آمد با خودروهای کلاسیک

البته رفت و آمد خودروهای کلاسیک در خیابان‌های شهر به همین آسانی هم نیست. ذاکری در خصوص می‌گوید: «خودروهای کلاسیک باید پلاک ملی دریافت کنند در غیراین صورت نمی‌توانند در شهر رفت و آمد کنند. ضمن این که علاوه بر پلاک ملی این خودروها باید برگ معاینه فنی هم داشته باشند.» خودروهای کلاسیک بدون پلاک ملی مشمول قانون خودروهای فرسوده و از رده خارج می‌شوند و باید اسقاط شوند. این موضوع ولی موجب شد که شمار زیادی از دلالان به بهانه خرید خودروی اسقاطی و از رده خارج خودروهای کلاسیک را از صاحبانشان به نرخ بسیار ارزانی خریداری کنند و با قیمت‌های گزاف به‌عنوان خودروهای کلاسیک بفروشند.

 رفت و آمد با خودروهای کلاسیک اما محدودیت‌های خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال خودروهای کلاسیک اجازه ندارند از مرز خارج شوند و خروج آنها از مرز به منزله قاچاق تلقی می‌شود. همچنین خودروهای کلاسیک نمی‌توانند مثل خودروهای دیگر هرروز در شهر رفت و آمد کنند و رفت و آمد هر روزه آنها در صورتی که ثابت شود به منظور استفاده روزمره و عادی صاحبانشان است، باعث می‌شود مجوزهای کلاسیک بودن آن باطل شود.

شهروند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar