بررسی شرایط بازار لوازم ‌یدکی موتورسیکلت‌های طرح CG

چهارشنبه 16 مرداد 98 ساعت 16:06
بررسی شرایط بازار لوازم ‌یدکی موتورسیکلت‌های طرح CG

بازاری که در این مطلب به سراغ آن رفته‌ایم در حوزه پرفروش‌ترین وسیله نقلیه ایران و بیشتر کشورهای همسایه فعالیت می‌کند و می‌توان گفت یکی از قدیمی‌ترین و پرسودترین بازارهای پیرامون موتورسیکلت در صنعت ایران قلمداد می‌شود.

این گزارش شامل آخرین وضعیت بازار در تابستان داغ این روزهای پایتخت است که به نظر می‌رسد طوفان قیمتی خود را پشت سر گذاشته است. همچنین از مشکلات مشتریان و چالش‌های پیش روی تولیدکننده ایرانی هم خواهیم گفت و در ذیل مطلب هم با آخرین قیمت پرفروش‌ترین قطعات یدکی موتورسیکلت‌های طرح هوندا همراه شما هستیم.

در روزهایی به سراغ بازار انواع قطعات یدکی موتورسیکلت در کشورمان رفته‌ایم که یک دستگاه موتورسیکلت طرح هوندا ۱۲۵ سی‌سی مدل ۹۸ بیشتر از ۸ میلیون تومان در بازار قیمت دارد و برای موتورهای ۱۵۰ و ۲۰۰ از همین کلاس این قیمت تا ۱۴ میلیون تومان هم بالا می‌رود. این اتفاق در حالی رخ‌داده است که ایران در منطقه بزرگ‌ترین تولیدکننده موتورسیکلت طرح هوندا به شمار می‌رود و به جرأت می‌توان گفت بیشتر قطعات این موتورسیکلت‌ها در صنایع داخلی تولید می‌شود. همچنین باید به این موضوع هم اشاره داشت که بعضی از این طرح هونداهای بازار به شکل ۱۰۰ درصد بومی تولید می‌شوند و باید سؤال اصلی را در این رابطه این‌گونه مطرح کرد که مشکل اصلی در این بازار کجاست؟ طبق اظهارنظر بازاریان این راسته تولیدکنندگان اصلی قطعات یدکی طرح هوندا اکثراً از مواد اولیه خارجی استفاده می‌کنند و بیشتر آن‌ها قطعات حساس موتور را از کشورهای چین یا مالزی وارد می‌کردند و یا در بهترین حالت تحت لیسانس برندهای معروف اقدام به ساخت و قالب‌گیری قطعات می‌کردند اما باوجود تحریم‌ها سد بزرگی بین این صنعت و خارج از کشور ایجادشده است. مشتریان هم در این بازار از کمبود قطعات موتورهای انژکتور که به‌صورت معدود ساخته‌شده‌اند گلایه دارند و حتی بعضی از آن‌ها از تمایلشان به تبدیل پیشرانه به مدل کاربراتور سخن می‌گویند چون هم اکنون نگهداری و تعمیر این پیشرانه‌ها برای مالکان ارزان‌ترین وسیله نقلیه در کشور مشکل به نظر می‌رسد. ولی باید گفت بعضی قطعاتی مانند باتری یا روغن‌موتور که برندهای خارجی هم در بین آن‌ها به چشم می‌خورد با افزایش قیمتی حداقل ۲.۵ برابری در این بازار مواجه هستند به طوری که برای خرید باتری ۳ آمپر خارجی باید هزینه‌ای معادل ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کنید که در روزگاری نه‌چندان دور با این هزینه می‌توانستید یکی از بهترین برندهای طرح هوندای بازار را خریداری نمایید. امیدواریم در آینده نزدیک و با درایت مسئولان، این صنعت دوباره جان تازه‌ای بگیرد چون که استفاده از تکنولوژی ۳۰ سال پیش و همچنین ظرفیت بالای تولید قطعات یدکی در داخل کشور، تولید قطعات یدکی باقیمت ارزان‌تر کار سختی به نظر نمی‌رسد.

عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar